Gå til innhold

ADD / ADHD og høyere utdanning

kriztine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har diagnosen ADD og er nå på master, som til sammen blir 6-årig utdanning. Hadde over B i snitt på bachelor fra høyskole, og nå på master fikk jeg karakter C før jul (tar masteren på universitet). 

Aldri la det stoppe deg! For min del ble det heller en styrke enn en svakhet! Og ikke tenk at du skal lese bøkene fra A til Å, hvis ikke det funker for deg. Jeg har ikke lest ei eneste bok i løpet av studietiden min, har alltid lest her og der i bøkene ut fra hva jeg har trengt. Med mine utfordringer har det fungert særdeles dårlig å bruke mye tid på lesing, så det har jeg rett og slett droppa helt. Følger heller så godt med på forelesningene som jeg kan, og samarbeider med andre om å skrive gode notater. Og det går jo helt fint :) 

Anonymkode: 15cff...97c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min prøvde seg, men taklet ikke eksamener. Det ble for mange folk i rommet og for mye forstyrrelser. Han hoppet av og tok et yrkesfag istedet. Funket bedre for han.

Anonymkode: a3d07...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan søke om tilrettelegging på eksamen. Jeg har ekstra tid, PC (der andre skriver for hånd) og eksamen på skjermet rom. 

Det du må gjøre TS, er å finne din egen studieteknikk som funker for deg. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har diagnosen ADD og er nå på master, som til sammen blir 6-årig utdanning. Hadde over B i snitt på bachelor fra høyskole, og nå på master fikk jeg karakter C før jul (tar masteren på universitet). 

Aldri la det stoppe deg! For min del ble det heller en styrke enn en svakhet! Og ikke tenk at du skal lese bøkene fra A til Å, hvis ikke det funker for deg. Jeg har ikke lest ei eneste bok i løpet av studietiden min, har alltid lest her og der i bøkene ut fra hva jeg har trengt. Med mine utfordringer har det fungert særdeles dårlig å bruke mye tid på lesing, så det har jeg rett og slett droppa helt. Følger heller så godt med på forelesningene som jeg kan, og samarbeider med andre om å skrive gode notater. Og det går jo helt fint :) 

bruker du noen medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min prøvde seg, men taklet ikke eksamener. Det ble for mange folk i rommet og for mye forstyrrelser. Han hoppet av og tok et yrkesfag istedet. Funket bedre for han.

Anonymkode: a3d07...fd8

Så dumt at han ikke sørget for å bruke retten til tilrettelagt eksamen. 

Anonymkode: efed6...dcb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, kriztine skrev:

bruker du noen medisiner?

Nei, ingen. Har prøvd flere. Strattera, Ritalin og Metamina (kanskje flere, husker ikke helt). Strattera merket jeg ingenting på, Ritalin ble jeg syk av. Metamina kunne kanskje fungere litt på konsentrasjonen, men opplevde at jeg fungerte bra uten og at det ikke var verdt bivirkningene å gå på den. Mine utfordringer går stort sett på at konsentrasjonen min svikter, har litt psykisk uro (men det tror jeg kommer like mye av oppvekst o.l.). Har ingen fysisk uro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD og doktorgrad. Gikk fint det. Har gjennom hele studiet droppa det meste av forelesninger og heller lest på egenhånd. Klarer ikke sitte rolig å følge med på forelesninger. Blir gærn. Har heller korte bolker med intensivt arbeid også pause. En av grunnene til at ting har gått så bra er at jeg virkelig elsker fagfeltet mitt, synes det er spennende og nok også har gode evner innafor det. 

Anonymkode: 946f4...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive det over. Går ikke på noen medisiner. 

Anonymkode: 946f4...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ADHD uoppmerksom type (fikk diagnosen i oktober, som 30-åring). Jeg går på NTNU. Har mange A-er og B-er, men jeg føler jeg studerer tre ganger så hardt som alle andre. Men det viktigste er at det er fullt mulig! Er ferdig med bacheloren min til våren, og begynte på medisiner nå i forrige uke. Altså har mesteparten av utdanningen min vært uten medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2018 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Man kan søke om tilrettelegging på eksamen. Jeg har ekstra tid, PC (der andre skriver for hånd) og eksamen på skjermet rom. 

Det du må gjøre TS, er å finne din egen studieteknikk som funker for deg. :)

Da må du vel ha en diagnose for å få krav på tilrettelegging? Dette med å sitte på skjermet rom hadde vært bra for meg for jeg blir og psykisk dårlig. Hvordan går man frem for å gjøre dette?

Anonymkode: f8c67...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det kan være vanskelig å følge med på forelesning. Jeg slet ekstremt med dette, at jeg bare "forsvant" etter 2-3 minutter. For min del fungerte det mye bedre å følge med på nett / opptak, slik at jeg kunne spille av forelesningene i dobbel hastighet. 

2. Dersom du er som meg, som har tilnærmet null kontroll på datoer og tidspunkt, da må du virkelig lage det et system. Har flere ganger blandet datoer på eksamen, innlevering, you name it. 

Du må nesten være 120% interessert i emnene du skal studere.

Anonymkode: a5031...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...