Gå til innhold

Barn 1,5 år- middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen tips til hvordan få barnet (1,5 år) til å smake på ny mat? Hun spiser greit, det hun liker, men nekter å smake på ny mat for tiden. (Pågått i noen mnd)Vi vil jo ikke tvinge i henne, så vi bare lar henne sitte ved middagsbordet, til vi er ferdig. Gir ikke annen mat under måltidet, men en stund etterpå. 

Så- noen tips til å få henne til å smake på ny mat?

Anonymkode: a93a7...28f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bland det sammen med mat hun kjenner? Eller så går det vel til seg etter hvert, med alder. Er kanskje litt liten til å forklare at det er lurt å smake 

Anonymkode: d4b6b...f6f

Skrevet

Bare sett det frem foren henne. Det har funka på våre to. Når de blir eksponert for samme mat flere ganger begynner de til slutt å spise... skjær evnt i små fingerbiter så det er lett å putte i munnen.

Anonymkode: 7189c...fb8

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bland det sammen med mat hun kjenner? Eller så går det vel til seg etter hvert, med alder. Er kanskje litt liten til å forklare at det er lurt å smake 

Anonymkode: d4b6b...f6f

Lurt. Skal prøves😊

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare sett det frem foren henne. Det har funka på våre to. Når de blir eksponert for samme mat flere ganger begynner de til slutt å spise... skjær evnt i små fingerbiter så det er lett å putte i munnen.

Anonymkode: 7189c...fb8

Takk! Skal prøve samme rett, flere ganger på kort tid😊

Skrevet

Får barnet delta i matlagingen? Smake på råvarer? Her er det populært å vaske grønnsaker og få dele agurk, paprika o.l. med en vanlig kniv, tømme Toro-posen i kjelen osv :) 

Anonymkode: d46b5...21e

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får barnet delta i matlagingen? Smake på råvarer? Her er det populært å vaske grønnsaker og få dele agurk, paprika o.l. med en vanlig kniv, tømme Toro-posen i kjelen osv :) 

Nei- er ikke så flink til det... skal prøves!😊

Skrevet

Delta i mstlaging er vel ikke helt så lett bår barmet er 1,5 år... 

Her er trikset å ikke blande ingrediensene men la ham eksperimentere med de hver for seg. Med den elste funka det at jeg gav maten mange nok ganger, noe blei da ok annet likes enda ikke. For han på 1 år hjelper det og å la ham smake fra min talerken, gjerne utenom middagen. Da er han nysjerrig og vil gjerne smake

Anonymkode: e84d4...3ff

• Liker 1
Skrevet
På 10.2.2018 den 23.47, AnonymBruker skrev:

Delta i mstlaging er vel ikke helt så lett bår barmet er 1,5 år... 

Her er trikset å ikke blande ingrediensene men la ham eksperimentere med de hver for seg. Med den elste funka det at jeg gav maten mange nok ganger, noe blei da ok annet likes enda ikke. For han på 1 år hjelper det og å la ham smake fra min talerken, gjerne utenom middagen. Da er han nysjerrig og vil gjerne smake

Anonymkode: e84d4...3ff

Å delta i matlagingen betyr ikke nøvendigvis at 1-åringen skal lage noe selv, men å feks stå å vaske poteter sammen er en fin oppgave, eller legge potetene i kjelen, skjære opp fiskepudding med kniv, drysse på ost o.l. Om det blir litt søl gjør jo ikke det noe. I barnehagen jeg jobber i får 1-åringene være med i matlagingen, og de elsker det :-) 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å delta i matlagingen betyr ikke nøvendigvis at 1-åringen skal lage noe selv, men å feks stå å vaske poteter sammen er en fin oppgave, eller legge potetene i kjelen, skjære opp fiskepudding med kniv, drysse på ost o.l. Om det blir litt søl gjør jo ikke det noe. I barnehagen jeg jobber i får 1-åringene være med i matlagingen, og de elsker det :-) 

Joda, men i barnehagen hvor du jobber får du betalt for tiden du bruker på å rydde opp sølet, og for den ekstra tiden det tar å lage maten... Litt annerledes når det er fritiden det går ut over. 

Anonymkode: 0dee7...f16

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men i barnehagen hvor du jobber får du betalt for tiden du bruker på å rydde opp sølet, og for den ekstra tiden det tar å lage maten... Litt annerledes når det er fritiden det går ut over. 

Samvær med familien er vel fint, særlig det å bruke tid på å lage og spise mat sammen er både hyggelig og fritidspreget i min verden. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Viktualia skrev:

Samvær med familien er vel fint, særlig det å bruke tid på å lage og spise mat sammen er både hyggelig og fritidspreget i min verden. 

Ikke alle synes det er kjekt å lage mat. Og ikke alle synes det er kjekt å vaske etter grising i forbindelse med matlagingen... Du må gjerne synes det er kjekt, men jeg trenger da ikke synes det samme som deg?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du gi deg. «

Uffameg så slitsomt å ha barn»

Hjemme er det stort sett kun en 1-åring å rydde etter,ikke en hel bøling som i bhg.

Min står ofte med forkle på og «vasker» poteter/grønnsaker.

Jeg får gjort mye mer,må skifte klærne hennes etterpå da,men de to minuttene av fritiden min kan jeg ofre altså. 

Anonymkode: 089d3...797

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle synes det er kjekt å lage mat. Og ikke alle synes det er kjekt å vaske etter grising i forbindelse med matlagingen... Du må gjerne synes det er kjekt, men jeg trenger da ikke synes det samme som deg?

..men 12 år seinere kommer du hjem til ferdig middag og overraskende lite gris på kjøkkenet. Noen år seinere har du en unge som har flyttet for seg selv og spiser noe annet enn instantnudler og grandis.

• Liker 4
Skrevet
19 timer siden, Viktualia skrev:

..men 12 år seinere kommer du hjem til ferdig middag og overraskende lite gris på kjøkkenet. Noen år seinere har du en unge som har flyttet for seg selv og spiser noe annet enn instantnudler og grandis.

Dette er så sant og så viktig!! Man høster det man sår :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...