AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #1 Del Skrevet 10. februar 2018 Er det mange av dere som har vært gravide som har blitt påvist antistoffer på Toxoplasma på 12 ukers-kontrollen? Det skal vel være rundt 10% i Norge. Jeg håper veldig at jeg har det, så jeg slipper tenke på å bli smittet mens gravid (skal være del ved middelhavet i løpet av svangerskapet og er mye rundt katter). Dere som hadde antistoffer mot toxoplasma fra før, hvordan tror dere dere fikk smitten? Jeg har vært mye med dyr hele livet, jobbet med mye syke dyr (spesielt katter), både i Norge og Afrika, og bodde i land ved Middelhavet som ung. Har derfor et lite håp om at jeg allerede har antistoffer. Anonymkode: adf6d...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 10. februar 2018 #2 Del Skrevet 10. februar 2018 Her sjekket de ikke for det ved 12 ukers kontrollen. Trodde ikke det var vanlig lengre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #3 Del Skrevet 10. februar 2018 Jeg fikk påvist toxo som 14-åring, ble mest sannsynlig smittet av katten vår. Tror ikke de testet for det på 12-ukerskontrollen. Slapp i allefall å bekymre meg for toxo i graviditetene. Anonymkode: f72bf...ae6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liven_ Skrevet 10. februar 2018 #4 Del Skrevet 10. februar 2018 Hva slags antistoffer fant de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #5 Del Skrevet 11. februar 2018 Så rart, trodde de testet alle - snakket om det med gravid venninne som hadde sjekk av antistoffer mot toxoplasma på sine rutineblodprøver ved 12 uker nå nylig. Jeg kommer ihvertfall til be om å testes om noen uker, det er jo veldig greit å vite. Andre som har blitt testet for det? TS Anonymkode: adf6d...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cezanne Skrevet 11. februar 2018 #6 Del Skrevet 11. februar 2018 Jeg testet negativt og har katt. Min mor testet positivt, hun er vetrinær og hadde fått det gjennom den jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 11. februar 2018 #7 Del Skrevet 11. februar 2018 Alle blir testet for det i uke 12. Det er standard pakken med blodprøver. Jeg ble testet da + 3 ganger etterpå i svangerskapet fordi jeg har vært ute å reist. Negativ på alle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 11. februar 2018 #8 Del Skrevet 11. februar 2018 1 time siden, Omo skrev: Alle blir testet for det i uke 12. Det er standard pakken med blodprøver. Jeg ble testet da + 3 ganger etterpå i svangerskapet fordi jeg har vært ute å reist. Negativ på alle. Jeg ble ikke sjekket for dette i juni i fjor. Var 3 mnd i Asia, fikk heller ikke spm om sjekk da jeg kom hjem.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #9 Del Skrevet 11. februar 2018 Jeg testet negativt. Har vært med katter hele livet, klappet alt av katter jeg kommer over i inn- og utland, vært tilknyttet dyrebeskyttelsen som frivillig da jeg var student, og graver stadig i bedd her hjemme. Så overraskelsen var ganske stor. Anonymkode: dfa58...961 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 11. februar 2018 #10 Del Skrevet 11. februar 2018 17 minutter siden, Sinsiew skrev: Jeg ble ikke sjekket for dette i juni i fjor. Var 3 mnd i Asia, fikk heller ikke spm om sjekk da jeg kom hjem.. Det var veldig rart, for sjansen for å få toxo i Asia blant annet er ganske høy. Jeg har vært i Spania og Asia under svangerskapet og da var det veldig viktig med sjekk fikk jeg beskjed om fra både legen og jordmor. Dersom man får toxo kan det være potensielt veldig farlig, og man må ha en del ekstra kontroller av fosteret. Toxoplasmose kan føre til fosterdød eller hjerneskader. Visste legen at du hadde vært i Asia i 3 mnd under svangerskapet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 11. februar 2018 #11 Del Skrevet 11. februar 2018 (endret) 1 time siden, Omo skrev: Det var veldig rart, for sjansen for å få toxo i Asia blant annet er ganske høy. Jeg har vært i Spania og Asia under svangerskapet og da var det veldig viktig med sjekk fikk jeg beskjed om fra både legen og jordmor. Dersom man får toxo kan det være potensielt veldig farlig, og man må ha en del ekstra kontroller av fosteret. Toxoplasmose kan føre til fosterdød eller hjerneskader. Visste legen at du hadde vært i Asia i 3 mnd under svangerskapet? Jepp. Både lege på legesenter, jordmir på helsestasjon og lege på sykehus visste. Og ingen nevnte prøve for toxoplasmose. Var i Japan og Korea. Japan vet jeg det ikke er stor smitte av toxoplasmose i, men i Korea fikk jeg bare beskjed om å holde meg til samne regler som i Norge. Endret 11. februar 2018 av Sinsiew Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #12 Del Skrevet 11. februar 2018 1 minutt siden, Sinsiew skrev: Jepp. Både lege på legesenter, jordmir på helsestasjon og lege på sykehus visste. Og ingen nevnte prøve for toxoplasmose. Var i Japan og Korea. Japan vet jeg det ikke er stor smitte av toxoplasmose i, men i Korea fikk jeg bare beskjed om å holde meg til samne regler som i Norge. Du har vel tatt en blodprøve i løpet av svangerskapet, men legen har gjerne ikke nevnt alt de sjekker. Anonymkode: 4f48d...d77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #13 Del Skrevet 11. februar 2018 Testet også negativt nylig. Fikk og beskjed om at et er svært sjeldent man smittes via dyr. Har hatt flere katter gjennom livet og har katt nå. Anonymkode: da4b8...bfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 11. februar 2018 #14 Del Skrevet 11. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har vel tatt en blodprøve i løpet av svangerskapet, men legen har gjerne ikke nevnt alt de sjekker. Anonymkode: 4f48d...d77 Man får et skriv etter blodprøven med det de sjekker på 12 ukers kontroll. Det var den eneste blodprøven jeg tok. Dessuten spurte jeg spesifikt og fikk til svar at det hadde de sluttet å sjekke selv om det var vanlig før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #15 Del Skrevet 11. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så rart, trodde de testet alle - snakket om det med gravid venninne som hadde sjekk av antistoffer mot toxoplasma på sine rutineblodprøver ved 12 uker nå nylig. Jeg kommer ihvertfall til be om å testes om noen uker, det er jo veldig greit å vite. Andre som har blitt testet for det? TS Anonymkode: adf6d...e45 Jeg testet meg, da jeg selv oppfordret til dette. Men har ikke fått noe svar.. Går utifra at alt er okei da. Anonymkode: 297cf...118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #16 Del Skrevet 11. februar 2018 Så rart at det er så ulikt. I følge fhi bør gravide som har vært i kontakt med katteavføring eller ikke gjennomstekt kjøtt, eller som har vært eller skal til Sør-Europa nylig testes. De bør jo være ganske mange. Det er 20 prosent større sjanse for å smittes av toksoplasmose i Sør-Europa enn i Norge står det, så da er det jo en relativt stor sjanse. Anonymkode: adf6d...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #17 Del Skrevet 11. februar 2018 Får man ikke blodprøvesvar i posten? Anonymkode: adf6d...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #18 Del Skrevet 11. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får man ikke blodprøvesvar i posten? Anonymkode: adf6d...e45 Jo Anonymkode: 4bfe5...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #19 Del Skrevet 11. februar 2018 52 minutter siden, AnonymBruker said: Jo Anonymkode: 4bfe5...7be 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg testet meg, da jeg selv oppfordret til dette. Men har ikke fått noe svar.. Går utifra at alt er okei da. Anonymkode: 297cf...118 Rart at du ikke hørte noe da? Anonymkode: adf6d...e45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liven_ Skrevet 11. februar 2018 #20 Del Skrevet 11. februar 2018 Jeg insisterte på prøven og var positiv til min stor overraskelse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå