Gå til innhold

Skal personlig assistent stå for middagen til funksjonsfriske familiemedlemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er personlig assistent for en jente med utviklingshemming. Familien har en fast turnus med assistenter som hjelper til med det meste, virker det som.

Det jeg stusset over en gang jeg kom, var at assistenten sto for middagen som ikke bare jenta, men også moren spiste.  Slik jeg så det så fikk han en kokke-funksjon den ettermiddagsøkta. Jeg har selv ikke vakter i det tidsrommet, ( er bare på tilkalling), så det er ikke oppgaver jeg vil bli spurt om.  Jeg tror nok jeg hadde reagert på det om jeg endte opp i en slik rolle.

Er det uproblematisk at assistenten står for middagen til familiemedlemmer som er fullt i stand til å lage den selv?  Finnes det noen retningslinjer der?
Eller hva med oppgaver som klesvask, hvis det også innvolverer andre familiemedlemmers klær?

Anonymkode: 26b40...29d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er oppgaver brukeren kunne og ville utført når h*n var funksjonsfrisk så ja. Vi lagde ofte middag sammen, og brukerens andre søsken lagde også mat fra tid til annen. Men jeg og andre assistenter ble satt til å vaske huset, skifte dekk på bilen, handle og mye mer og det syntes jeg ikke passet seg for det ville ikke barnet gjort om det var funksjonsfriskt, heller ikke vasket klær og byttet sengetøy på alle husets senger.

Oppgavene ble også utført mens brukeren var på aktivitet.

Anonymkode: 6f2f0...219

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, Miamaia83 skrev:

Du skal som personlig assistent utføre oppgaver den du er assistent for ikke klarer å gjennomføre selv. I en familie pleier en å lage middag til hverandre eller hjelpe hverandre med klesvask. Så ja, å lage middag, eller vaske klær, også til andre familiemedlemmer vil kunne være noen av arbeidsoppgavene. 

Jeg tenker at det lettere kan forsvares og forklares, hvis da den som er avhengig av personlig assistent i utgangspunktet er/var kognitiv sterk nok til å stå for en middag eller vaske klær.Da kan den instruere assistenten i matlagingen og være delaktig.  Denne jenta klarer knapt å vaske seg selv eller åpne sin egen matboks.   Hun kan da ikke være delaktig i disse arbeidsoppgavene. 

Er det ikke lett da at dette kan misbrukes, slik at assistenten får en hushjelp/husmor-rolle?

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er oppgaver brukeren kunne og ville utført når h*n var funksjonsfrisk så ja. Vi lagde ofte middag sammen, og brukerens andre søsken lagde også mat fra tid til annen. Men jeg og andre assistenter ble satt til å vaske huset, skifte dekk på bilen, handle og mye mer og det syntes jeg ikke passet seg for det ville ikke barnet gjort om det var funksjonsfriskt, heller ikke vasket klær og byttet sengetøy på alle husets senger.

Oppgavene ble også utført mens brukeren var på aktivitet.

Anonymkode: 6f2f0...219

Nei det blir jo helt feil, da er man over i au-pair- funksjon.

• Liker 11
Skrevet

Er det et barn, så nei. Hvis man hadde vært assistent for en voksen, så ja - da er jo middagen en oppgave den voksne ellers ville hatt .

Man skal ikke være hushjelp? Jf det som sto over her, med vask og handling og dekkskifte...

Anonymkode: ac41d...b19

• Liker 10
Skrevet

Jeg vil si at det er spørs hvor ofte det er snakk om. Er det ofte eller en fast dag i uka synes jeg forelderen kunne ha stått for matlagingen den dagen. Er det noen besøk i ny og ne skulle ikke det være noe problem. Blir jo veldig tungvindt hvis ikke. Det samme gjelder klær. Er det ofte klesvask foreldre eller er det en sjelden gang?

Anonymkode: abffb...9e5

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det et barn, så nei. Hvis man hadde vært assistent for en voksen, så ja - da er jo middagen en oppgave den voksne ellers ville hatt .

Man skal ikke være hushjelp? Jf det som sto over her, med vask og handling og dekkskifte...

Jenta er 19, men er syv år i mental alder. Hun er i praksis et barn.  Jeg kan ikke se at dette med middag er en oppgave hun uansett kunne klart, bortsett fra å dekke på bordet.  Når mor en hjemme så er det vel naturlig at hun står for middagen, så kan assistenten bistå Jenta underveis?

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at det er spørs hvor ofte det er snakk om. Er det ofte eller en fast dag i uka synes jeg forelderen kunne ha stått for matlagingen den dagen. Er det noen besøk i ny og ne skulle ikke det være noe problem. Blir jo veldig tungvindt hvis ikke. Det samme gjelder klær. Er det ofte klesvask foreldre eller er det en sjelden gang?

Anonymkode: abffb...9e5

Enig i det, men det kan jo fort skli ut. Hvor ofte er en sjelden gang?  Dette er en mor som utenom å ha full jobb, og masse ansvar også er veldig mye ute og farter.  Jeg tenker at her bør det være retningslinjer som sier noe om hvor mye arbeid utenom som er greit.

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, Miamaia83 skrev:

Hverdagen skal være så normal som mulig selv om man trenger assistanse. Hadde vært veldig rart om hun og moren måtte lage middag i to omganger fordi assistenten bare skulle lage til brukeren. 

Selv om personlig assistent er på vakt, så er vel ikke moren fratatt sine plikter som mor i det tidsrommet?  Hvis moren ønsker at de skal spise sammen så kan vel hun stå for middagen, mens assistenten gjør andre oppgaver med jenta?  

Det blir veldig rart hvis det blir en fast ordning med at mor slipper å lage middag selv, fordi  en personlig assistent gjør det.

• Liker 8
Skrevet

Funskjonsfriske nittenåringer ville jo normalt lage middag flere ganger i uken, men ettersom denne jenta ikke kan det er det din oppgave. Samme med klesvask, støvsuging og slike ting. 

Anonymkode: b309a...418

• Liker 29
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Funskjonsfriske nittenåringer ville jo normalt lage middag flere ganger i uken, men ettersom denne jenta ikke kan det er det din oppgave. Samme med klesvask, støvsuging og slike ting. 

Ikke alle funksjonsfriske nittenåringer ville vært interessert i å lage middag til andre enn seg selv. Ikke alle ville ha ønsket å vaske andres klær heller.

Skal arbeidsoppgavene baseres på hva nittenåringen  KUNNE ha bidratt med hvis hun var funksjonsfrisk? Da er det ingen grenser for hva assistenten kan gjøre.  

• Liker 15
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jenta er 19, men er syv år i mental alder. Hun er i praksis et barn.  Jeg kan ikke se at dette med middag er en oppgave hun uansett kunne klart, bortsett fra å dekke på bordet.  Når mor en hjemme så er det vel naturlig at hun står for middagen, så kan assistenten bistå Jenta underveis?

Men her er det vel den egentlige alderen på 19 som teller i tilfelle? Hun ville jo ha laget middag hvis hun hadde vært 19 år og frisk. 

Uansett er dette noe du må ta med din leder. Finn ut hvilke avtaler som gjelder mtp arbeidsoppgaver.

• Liker 11
Skrevet

Jeg tenker at hvis assistenten uansett skal lage middag til brukeren ser jeg ikke noe problem i at det blir laget en litt større porsjon så en venn eller et familiemedlem kan spise sammen med vedkommende?  Om moren kommer hver dag og forventer mat på bordet er jeg enig i at det er problematisk, men om å lage middag uansett er en av oppgavene til assistenten på det skiftet og det kommer besøk fra tid til annen mener jeg det er greit.

Anonymkode: cf3f6...781

• Liker 11
Skrevet

Kanskje du burde ha satt deg inn i arbeidsoppgavene dine før du tok jobben? Det er alltid lurt å lese hva som står i arbeidsbeskrivelser, kontrakter etc før man skriver under, registrerer seg osv. 

Hvis du synes det er for jævlig å gjøre jobben som følger med stillingen du har sagt ja til å fylle, anbefaler jeg deg å finne deg en annen jobb. Rett og slett. 

Anonymkode: 9482b...640

• Liker 8
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du burde ha satt deg inn i arbeidsoppgavene dine før du tok jobben? Det er alltid lurt å lese hva som står i arbeidsbeskrivelser, kontrakter etc før man skriver under, registrerer seg osv. 

Hvis du synes det er for jævlig å gjøre jobben som følger med stillingen du har sagt ja til å fylle, anbefaler jeg deg å finne deg en annen jobb. Rett og slett. 

Dette står ikke i min instruks og jeg jobber uansett ikke på det tidspunktet. Reagerte litt på det. 

Jeg skal være jentas forlengede arm. Når det er arbeidsoppgaver som omhandler andre familiemedlemmer så bør det være naturlig å spørre om det også er assistentens oppgave, ellers er det lett å bli utnyttet

Tenk deg fyr som har vært en slabbadask hele livet. Han blir utsatt for en ulykke og får personlig assistent. 

Blir litt rart om assistenten skal gjøre husarbeid som han uansett ikke ville ha gjort.

• Liker 10
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde hun vært funksjonsfrisk, hadde middagslaging vært en naturlig del av tingrne hun ville gjort. Så jo, kan så absolutt være BPA’s oppgave.

Anonymkode: 5567d...1d4

• Liker 10
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper du har anonymisert mer enn det ser ut til her

• Liker 9
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal arbeidsoppgavene baseres på hva nittenåringen  KUNNE ha bidratt med hvis hun var funksjonsfrisk?

Da er det ingen grenser for hva assistenten kan gjøre.  

Ja, det er nettopp det en assistent skal gjøre, nemlig dekke oppe for det som funksjonsnedsettelsen hindrer brukeren i. 

Det en assistent ikke skal gjøre er slike ting som en fagmann normalt ville gjort for funksjonsfriske, som f.eks. å male huset, rørleggerarbeid, elektrisk arbeid o.l. Her kan grensene være flytende, men snakk med arbeidslederen din så får du en bedre forståelse av hvilke arbeidsoppgaver som forventes av deg. 

• Liker 10
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette står ikke i min instruks og jeg jobber uansett ikke på det tidspunktet. Reagerte litt på det. 

Jeg skal være jentas forlengede arm. Når det er arbeidsoppgaver som omhandler andre familiemedlemmer så bør det være naturlig å spørre om det også er assistentens oppgave, ellers er det lett å bli utnyttet

Tenk deg fyr som har vært en slabbadask hele livet. Han blir utsatt for en ulykke og får personlig assistent. 

Blir litt rart om assistenten skal gjøre husarbeid som han uansett ikke ville ha gjort.

Jobber du ikke via Uloba?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...