Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #1 Skrevet 11. februar 2005 Jeg har hatt en liten oppryddingsaksjon i hjemmearkivet i dag og kastet en haug gamle (betalte!) regninger - i søpla. Lot være å kaste i papirsøpla siden den er litt mer "tilgjengelig". Tenker jo at noen kan misbruke opplysningene?? Eller er det ikke slik? Hørte en gammel tante fortelle at de brenner regninger og slikt så folk ikke skal få fatt i dem, men det er vel litt på kanten, eller?
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #2 Skrevet 11. februar 2005 Enten så river jeg dem i stykker, eller så hiver jeg dem i ovnen.
Polly Ester Skrevet 11. februar 2005 #3 Skrevet 11. februar 2005 Har nettopp hatt en ryddesjau her jeg også... og jeg har bare kastet alt i samme papirsøpla, jeg... Tror neppe noen får noe interessant ut av mine betalte regninger og purringer... Det eneste de skulle oppnå var å finne navnet og adressen min og hva jeg har betalt hvor, så det tar jeg ikke så alvorlig.
nyibyen Skrevet 11. februar 2005 #4 Skrevet 11. februar 2005 Har aldri tenkt på dette engang! Men jeg har ikke så spennende privatliv at noen ville finne noe spesielt interessant der. Jeg har ingenting å skjule! Så jeg kommer til å hive dem rett i søpla som før.
Gjest Gjesta Skrevet 11. februar 2005 #5 Skrevet 11. februar 2005 Jeg tar vare på gamle regninger i en perm og kaster dem (i den vanlige) søppla etter 1 år. River dem i stykker før jeg kaster dem.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 11. februar 2005 #6 Skrevet 11. februar 2005 Jeg kaster de etter fem - 5 år! Da kaster jeg alle fra det året. Årsaken? Jo det er så enkelt som bare det. Jeg setter alle mine betalte regninger og kvitteringer for kjøpte varer (ikke Rema og Rimi o lign) men for f eks en dvd-spiller osv. Grunnen er at garanti og reklamasjoner har en løpetid på 5 år. At jeg gjør det på denne måten har jeg faktisk hatt mye glede av - og spart meg for veldig mye penger. Jeg gidder ikke å sortere regningene etter hva som lønner seg å ta vare på, derfor blir nå 1999 kastet til høsten. Jeg tar vare på alle regninger og kvitteringer i en perm - og permen for 1999 går på dynga i år. Neste år går år 2000. Å ta vare på regninger på denne måten tar ikke mye plass, ei heller å ordne de slik. 5 ringpermer klarer jeg å ta vare på, mer er det ikke.
Gjest Embla s Skrevet 11. februar 2005 #7 Skrevet 11. februar 2005 Jeg gjør som Kaffegjesten - setter alle regninger (men ikke kvitteringer.. Det skal jeg begynne med nå!!) i ringperm. Etter to år legger jeg det i en stor eske, og når den er full, brenner jeg det! Orker ikke kaste personlige papirer i søpla. River tilogmed av adressen på konvolutter og reklamepapir jeg kaster.. *paranoia* Syns forøvrig Kaffegjesten sin måte var veldig lur, og skal følge hans eksempel! :blomst_opp:
nallemaja Skrevet 11. februar 2005 #8 Skrevet 11. februar 2005 jeg også setter i perm og tar vare på i 5år. Men det hender seg at jeg er forferdelig sen med å betale regningene, og da blir det en del orginalregnign, 1purring og 2.purring som går i søpla. De river jeg i to og hiver dem, og går rundt og er urolig etterpå i angst for at naboene skal se hvor treig jeg er med å betale regningene mine.
Cata Skrevet 12. februar 2005 #9 Skrevet 12. februar 2005 Bruker ca. Kaffegjestens prinsipp, men med tre-års syklus.Men regninger på "store" gjenstander går i hjemmearikvet og blir liggende der leeeeeenge. Kaffe gjestens løsning var igrunnen smartere enn min.... :-? Ellers så hiver jeg regningene rett i søpla. 2000 permen gikk i år. Men jeg ser jo problemet med at kontonummer osv. kan komme til å bli liggende og slenge. Hvem har ikke sett papirrask som har blåst av søppelbilen en eller annen gang?
Gjest Kaffegjesten Skrevet 12. februar 2005 #10 Skrevet 12. februar 2005 Hyggelig at flere gjør det samme som meg - det kan du spare mye penger på. Jeg fikk fikset en dyr ting her hjemme gratis nå i høst, som var 4 1/2 år gammel, da jeg fant tilbake til regningen/kvitteringen og kunne vise leverandøren/servicemannen den. Masse penger spart, så jeg fortsetter med mine 5 år. Jeg skrev derimot ingenting om hva jeg gjør med regningene utover å kaste dem - men de går altså i ovnen/peisen. Jeg liker ikke at andre kanskje skal se hva jeg har betalt/kjøpt, mine kontonummer osv. så ingenting av slikt går i papirinnsamling.
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #11 Skrevet 12. februar 2005 Bare kom på et tips jeg hørte om kvitteringer. En jeg kjenner limer dem fast bakpå det som er kjøpt, f.eks. vaskemaskin, tørketrommel e.l. Da vet man alltid hvor kvitteringen er om det går galt.
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #12 Skrevet 12. februar 2005 Jeg kjøpte nettopp en makulator på Clas Ohlson til 200 kroner. Den er ikke så veldig stor og fungerer helt fint. Jeg kommer til å bruke den til alle papirer som inneholder person-opplysninger om meg.
Leo Skrevet 12. februar 2005 #13 Skrevet 12. februar 2005 Kvitteringer på dyrere ting som f.eks. oppvaskmaskin, kjøleskap etc. arkiveres sammen med bruksanvisningen i en egen skuff. Kvitteringer på dyre sko og klær legger jeg i en liten eske som står i klesskapet. Vanlige regninger kaster jeg når de er betalt. Ser egentlig ingen grunn til å lagre f.eks. tre år gamle strømregninger... Utsteder pliker dessuten også å arkivere dem og utlevere kopi til meg på forespørsel. Når jeg kaster regninger, kontoutskrifter etc. river jeg dem imidlertid i bittesmå biter slik at de er uleselige. Dette er så "innøvd" at jeg faktisk tok meg selv i å rive kvitteringen fra matvarehandel på Coop i hvert fall 20 biter før jeg drysset den i søplekassen i sted...
Veslejenta Skrevet 12. februar 2005 #14 Skrevet 12. februar 2005 Bare kom på et tips jeg hørte om kvitteringer. En jeg kjenner limer dem fast bakpå det som er kjøpt' date=' f.eks. vaskemaskin, tørketrommel e.l. Da vet man alltid hvor kvitteringen er om det går galt.[/quote'] Jeg ville ikke limt papirkvitteringer bak på noe elektrisk. Skulle det gå så ille at vaskemaskinen skulle begynne å brenne, så ville kvitteringen brenne opp samtidig. Jeg samler alle regninger i en perm med 12 skilleark, sortert etter måneden de er betalt. I tillegg skriver jeg på regningen datoen den ble betalt på nettbanken. Skulle jeg få en purring på en regning, kan jeg gå dit for å finne ut eksakt når den ble betalt. I tillegg til de 12 skillearkene, har jeg et par fargete skilleark bakerst i permen hvor andre ting som har med penger og økonomi blir samlet. Her er alle lønnsutbetalinger, årsoppgaver, selvangivelse, eventuelle kontoutskrifter, kvitteringer på større kjøp etc. Jeg har en perm for hvert år, og det blir vel tatt vare på i ca 5 år. Jeg har litt noia for å kaste ting med personopplysninger på i søpla, så sant det er mer enn navn og adresse. Så ting som kontoutskrifter, kopi av CV'n min og slikt det går i ovnen.
ringblomst Skrevet 12. februar 2005 #15 Skrevet 12. februar 2005 Kaster regninger, kvitteringer og andre brev fra diverse forbindelser i papir-søppelet. Viktige kvitteringer tar jeg vare på sammen med bruksanvisninger i en stor boks.
Arkana Skrevet 12. februar 2005 #16 Skrevet 12. februar 2005 Jeg kaster det i papirsøppelet, kan ikke helt se hvordan det skal kunne misbrukes og om noen er interessert i å se hvor mye jeg betaler i mobilregning så vær så god.
Gjest Gjest nr 2 Skrevet 12. februar 2005 #17 Skrevet 12. februar 2005 Jeg kaster det i papirsøppelet' date= kan ikke helt se hvordan det skal kunne misbrukes og om noen er interessert i å se hvor mye jeg betaler i mobilregning så vær så god. Jeg kaster også endel. Men jeg tror jeg skal opprette et slikt "femårsrullering" slik det er beskrevet tidligere. Det virker som et greit system. Uansett: Om jeg kaster regninger i søplekassen så kaster jeg ikke de som indikerer at jeg har noe av høy verdi liggene hjemme. Disse regningene brennes.
Delfia Skrevet 14. februar 2005 #18 Skrevet 14. februar 2005 Vi gjør det akkurat som Veslejenta. Når det kastes går det i ovnen.
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2005 #19 Skrevet 14. februar 2005 Et vist antal år man må oppbevare et regninger!! det finnes folk som gjør seg nytte av alt, også hva ande år til rgninger. Jeg river de sund og putter de i en melkekartong og brenner i ovnen.a en gang pr år. Holder med en kartong.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2005 #20 Skrevet 15. februar 2005 Nei, jeg kasrter dem i søpla, men tar selvfølgelig vare på kvitteringene ...(er vel den eneste i verden som ikke vil bruke nettbank)...vet ikke hvordan de skal misbrukes har bare noen fp faste utgifter...studielån..husleie...telefon og internett...og det var alt....heldigvis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå