Gå til innhold

Pendle eller finne hybel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, og må ha praksis på et annet sted enn studentbyen. Perioden er på 8 uker/2 måneder.

Alternativ 1 er å pendle med tog hver dag. Det tar 1 time og 50 min hver vei. Må da ta toget kl 05:55 om morgenen, og er ikke tilbake igjen før kl 18 på kvelden. Utgifter til periodebillett på toget dekkes av skolen. 

Alternativ 2 er å skaffe meg hybel på praksisstedet. Må da ha hybelen i studiebyen samtidig, siden jeg skal tilbake dit i helger. Utgifter til praksis-hybel dekkes delvis av skolen, men må regne med å betale ca. 4000 kr selv for disse ukene (som da blir i tillegg til det jeg betaler for hybel i studiebyen). 

Aner ikke hva jeg skal velge, og greier ikke bestemme meg. Vil derfor gjerne høre andres synspunkter på dette? :) 

Anonymkode: 25179...88e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt tog. Du kan sove/studere på toget :) 

Anonymkode: 521d8...489

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde tatt tog. Du kan sove/studere på toget :) 

Anonymkode: 521d8...489

Ja, det er sant! Kan jo gjøre unna en del skolearbeid i forbindelse med praksisen, på togturen hjem. Ulempen er bare at det blir ekstremt lange dager. Jeg trener mye (deltar i en del konkurranseløp, blant annet), og hvis jeg skal trene på kveldstid, blir det veldig lange dager. Rekker nesten ikke komme til hybelen før jeg må stå opp for å ta toget igjen. 

Men, det er jo fordeler og ulemper med begge deler. Er fortsatt usikker :(

Skrevet

Hadde skaffet meg hybel på praksisplassen! :)

Anonymkode: e3d5d...f5e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde skaffet meg hybel på praksisplassen! :)

Hvorfor? Trenger liksom litt argumenter for og imot :)

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Trenger liksom litt argumenter for og imot :)

Vet ikke hva du skal ha praksis i, men har selv vært i praksis som sykepleierstudent. Det er slitsomt, dagene er lange og fullt av nye inntrykk. Jeg var iallfall kokt i hode flere dager i uken, og da var det utrolig godt å vite at hjemreisen ikke tok mer enn 10 minutter :). Får ikke dere dekt noe for å måtte ha fjernpraksis? Mener vi fikk dekt rundt 4000.- det er selvfølgelig ikke optimalt, men nå hadde jeg praksis rett før sommerferien så sa opp hybelen min på studiestedet. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva du skal ha praksis i, men har selv vært i praksis som sykepleierstudent. Det er slitsomt, dagene er lange og fullt av nye inntrykk. Jeg var iallfall kokt i hode flere dager i uken, og da var det utrolig godt å vite at hjemreisen ikke tok mer enn 10 minutter :). Får ikke dere dekt noe for å måtte ha fjernpraksis? Mener vi fikk dekt rundt 4000.- det er selvfølgelig ikke optimalt, men nå hadde jeg praksis rett før sommerferien så sa opp hybelen min på studiestedet. 

Er fysioterapi-student. Har vært i praksis i en periode tidligere (men da i studiebyen), så vet at det kan være snakk om mange nye inntrykk. 

De som har fjernpraksis får dekt reiseutgifter eller hybelutgifter inntil en viss sum. Har regnet på dette, ut ifra den billigste hybelen jeg har funnet ledig. Som jeg skriver i hovedinnlegget vil jeg få dekt hele periodebilletten for togreise hvis jeg velger det. Må betale ca. 4000 kr for 2 måneder for hybel, resten dekkes av skolen (de dekker altså ikke alt). Og må da betale for hybel i studentbyen samtidig, siden jeg ikke kan si opp den midt i semesteret. Skal også være der i helger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...