Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan argumenterer man og forhandler man lønn i en ny stilling på en ny arbeidsplass? Har aldri gjort det før. Er en privat bedrift dette, så jeg antar det er litt større spillerom enn i f eks Staten. Synes dette er kjempevanskelig..

Anonymkode: 0a6a7...523

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal på annengangsintervju og antar lønnsspørsmålet først kommer opp om jeg blir tilbudt jobben.

Tar med meg tipsene dine, samtidig ønsker jeg enda mer konkrete tips. Kan jo være de ber meg komme med en konkret sum. Kan også være de kommer med en sum, det er jo en fordel å prøve å få den opp noe, så hvordan argumenterer man? De har sikkert noe å gå på..

Anonymkode: 0a6a7...523

Skrevet

Ja, ok. Her er noen tips til lønnsforhandling:

+Finn ut hva som er laveste og høyeste lønn for stillingen.

+Lag en liste med argumenter for at du skal lønnes i det øvre sjiktet. De beste argumentene har ofte med hvordan du kan skape verdi for selskapet å gjøre.

+Bestem deg på forhånd hva som er den laveste lønnen du vil akseptere.

+Når det er tid for å forhandle: Be om det høyeste som lønnes til en slik stilling. Legg deg litt høyere enn det som er realistisk, men ikke pris deg ut av forhandlingen.

+Hvis de sier de ikke kan lønne deg så høyt, eller foreslår en lavere lønn, legger du frem et (ikke fler) av argumentene dine for at du fortjener den lønna du foreslo. Vær hyggelig og positiv når du gjør dette, og tør å stoppe å prate (ikke legge frem fler argumenter) etter du har lagt frem argumentet ditt.

+Hvis de kontrer igjen, legger du frem neste argument på hyggelig måte og konkluderer på nytt med at du er verdt den første lønna du foreslo.

+Fortsett med dette til det ikke er mer å hente.

+Hvis du ikke får så høy lønn du foreslår kan du spørre om andre goder (mobiltelefon+abonnement, firmabil (hvis aktuelt), hjemmekontor 1 dag i uka e.l.)

+Til slutt kan det lønne seg å godta lønnen, men avtale en ny lønnsforhandling om 6 måneder, når du har fått vist de hvor verdifull du vil være for selskapet.

Her er en fantastisk ressurs for å lykkes med lønnsforhandlinger: https://www.iwillteachyoutoberich.com/blog/salary-negotiation/

Det er mye å sette seg inn i, men tiden du bruker på dette kan potensielt gi deg flere titalls tusen, så det er kanskje verdt å sette av noen timer til dette?

Lykke til!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...