Gå til innhold

Aner ikke hvor det vil være best å bo! Oslo-området, eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier, er jeg helt i villrede med tanke på hvor jeg og barna burde bo. Vi bor nå i en av nabokommunene til Oslo, med høye boligpriser og ikke noe stort nettverk. Barna trives ok på skolen, men sønnen min har blitt en del mobbet forrige skoleår, og litt dette året. Jeg har en ok jobb her, og økonomisk har vi det greit. Vi er ikke rike, men ikke fattige heller. 

Men jeg har innsett, at siden jeg har aleneomsorg for to barn og altså en inntekt, vil det være umulig for oss å kjøpe en større bolig enn den vi har nå. Jeg kjøpte for fem år siden øverste del av en horisontaldelt tomannsbolig, og det føles som om vi alltid må gå på tå for ikke å forstyrre naboene nede. De har mange ganger klaget, de tror visst at barneskolebarn skal være like stille som pensjonister.

Hagen vår ligger tett inntil en vei med 50-sone, med mye trafikk. Om sommeren bruker vi derfor ikke hagen så mye, og det er jo litt trist.

Lillebroren min kan kanskje hjelpe oss å kjøpe en enebolig eller vertikaldelt tomannsbolig i kommunen vi bor i nå, men selv om det kanskje går, er jeg likevel i tvil om jeg vil bli boende her eller ei. Om vi fortsetter å bo her, trenger ikke barna å bytte skole, og om de begynner å studere ved UiO, kan de bo hjemme noen år til -som jeg ville ha likt.

Men vi har en boligsituasjon som jeg ikke liker, i tillegg at begge barna sosialt sett kunne hatt det bedre på skolen. I datteren min sin klasse, er det 10 jenter, og 7 av disse har ikke-vestlig bakgrunn. Hun og en annen jente, som er fra et europeisk land, er blitt litt stående utenfor, og synes ikke dette er så greit, selv om hun ikke klager selv. 

Lurer på om det kanskje vil være en god ideå flytte til en mellomstor by som f.eks. Tønsberg eller Sandefjord? Der er det mulig for meg å kjøpe en grei enebolig med passe størrelse. Ønsker helst Trondheim, siden jeg er trønder, men er veldig vanskelig å få jobb der. Er det dårlig gjort mot barn, å flytte slik at de må bytte skole? De vil da i så fall begynne i 3. og 5.klasse på ny skole, uten å kjenne en eneste annen elev, hva er sjansene for at det går bra? De er flinke faglig begge to, men sliter altså litt sosialt -spesielt sønnen min. Jeg har heller ikke noe sosialt nettverk her, og bor kun i Oslo-området, fordi eks-mannen min absolutt ville det.

Det er sikkert litt dumt å spørre helt fremmede om råd på nettet, men jeg har som sagt lite (dvs. nærmest ikke-eksisterende) sosialt nettverk og har ingen å diskutere dette med. 

Håper noen som har flyttet med barn i barneskolealder, har noen gode råd eller bare noen erfaringer å dele med meg.

Anonymkode: f4764...b67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om faren til ungen dine lever ennå og har samvær med ungene der dere bor, kan du selvsagt ikke flytte derfra.

Anonymkode: d77e5...e95

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om faren til ungen dine lever ennå og har samvær med ungene der dere bor, kan du selvsagt ikke flytte derfra.

Anonymkode: d77e5...e95

Jo, det kan jeg jo selvsagt. Annenhver helg møter han dem, er ikke all verdens avstand om vi flytter halvannen time unna. 

Anonymkode: f4764...b67

• Liker 5
Skrevet

Tønsberg er ikke så langt unna Oslo. Samvær kan fint gjennomføres selv om dere bor der. Jeg ser ingen grunn til at dere ikke kan flytte. 

Men sikkert lurt å ha jobb på plass før du flytter.

Skrevet

Hva med Østfold? Får mye hus for pengene og generelt er det godt bomiljø, og det satses mye på barn/unge. F.eks er det veldig bra på Ørje!

Anonymkode: 80a0f...542

• Liker 2
Skrevet

Bor i bydel Østensjø i Oslo, og tror ikke jeg kunne bodd noe bedre sted!! Er selv vokst opp i en småby her på Østlandet, men liker meg mye bedre i Oslo. Barna stortrives også. 

Men om du ikke trives der dere bor, så trives neppe barna så godt. Man påvirkes av hverandre i en familie! Barn er tilpasningsdyktige nok til at jeg ikke ville vært redd for å flytte om jeg selv ikke trivdes. Men vær forberedt på at barna ikke nødvendigvis kommer til å trives fra dag 1. De må integreres i et helt nytt miljø. Det går som regel bra, men du har ingen garanti!

Anonymkode: ab6c4...8be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...