Gå til innhold

Har barnet ditt på seg hjelm ved aking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker ta på bakker hvor man får høy hastighet.

Anonymkode: 9466d...e98

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: ddae1...5dc

• Liker 1
Skrevet

Ja. Da jeg var omtrent 7 så jeg en klassekompis fare sidelengs i stedet for rett ned og smelte rett inn i et tre og måtte hentes av ambulanse

Anonymkode: 8a3b8...b28

Gjest making.a.mess
Skrevet

Nei. Det får være måte på. 

Skrevet

Finnes noen bakker her i byen der det er påbudt med hjelm. På en skole i nærheten ble det hjelmkrav etter en alvorlig ulykke i en bakke der farten lett blir høy. Faktisk syns jeg det er rart ikke flere putter hjelm på barna sine under aking når det er så vanlig på andre arenaer.

Tre av klassekameratene til mine to barn har slått ut tenner i akebakken i løpet av barneskolen, og da mener jeg sånn at tennene har stått igjen i isen. Må innrømme at jeg aldri tenkte på å ha hjelm på ungene før jeg opplevde at ikke alle kom hjem fra skolens akedag med alle tenner i behold.

Anonymkode: 81d05...eb7

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Jeg reagerer på at noen sykler med ungene usikret uten barnesete og uten hjelm. Spesielt på vinteren med snø og is.

Skrevet

Tenker det er naturlig hvis barn aker på steder der forholdene tilsier at det er en reell risikoaktivitet. Jeg har småbarn, så det har ikke vært en problemstilling her.

• Liker 1
Skrevet

Nei, har ikke hatt behov for det. Hvis det var snakk om bratte bakker med mange barn ville jeg absolutt vurdert å  bruke hjelm.

Skrevet

Foreløpig har vi ikke hatt det behovet. Her er det sjelden snø og min liker ikke risikofylt aking men hadde han vært mer vill og det var flere i bakkene så hadde vi nok hatt på hjelm.🤗

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes noen bakker her i byen der det er påbudt med hjelm. På en skole i nærheten ble det hjelmkrav etter en alvorlig ulykke i en bakke der farten lett blir høy. Faktisk syns jeg det er rart ikke flere putter hjelm på barna sine under aking når det er så vanlig på andre arenaer.

Tre av klassekameratene til mine to barn har slått ut tenner i akebakken i løpet av barneskolen, og da mener jeg sånn at tennene har stått igjen i isen. Må innrømme at jeg aldri tenkte på å ha hjelm på ungene før jeg opplevde at ikke alle kom hjem fra skolens akedag med alle tenner i behold.

Altså, skal hjelmen sitte på hodet eller munnen ? Jeg tror nok at tennene kan bli slått ut både med hjelm og uten hjelm. 

Anonymkode: 814d4...c49

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er fordi det er kort vei fra aking til klatring i trær, og da kan det i værste fall være livsfarlig å ha på hjelm

Anonymkode: 89fb0...2c7

Skrevet

Med mindre ungen min kjører en bobsled, så nei. 

Skrevet

I korketrekkeren, så. Ikke ellers.

Anonymkode: d9117...439

Skrevet

Har ikke hatt det nei. Kunne nok vurdert det i enkelttilfeller hvis jeg hadde hatt ett barn som var mindre forsiktig av seg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, skal hjelmen sitte på hodet eller munnen ? Jeg tror nok at tennene kan bli slått ut både med hjelm og uten hjelm. 

Anonymkode: 814d4...c49

Tannskadene sier bare noe om støtkreftene mot hodet. Noen hjelmtyper beskytter tenner og kjeve, men poenget her er vel at barna var heldige at det var tennene som tok støtet og ikke skalle og hjerne. Neste gang kan sammenstøtet skje i et mer sårbart punkt.

• Liker 2
Skrevet

Nei, så galt har det ikke blitt enda 😅

Anonymkode: 2535e...8e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...