AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #1 Skrevet 10. februar 2018 Disse barna blir jo gjerne mulatt, og brune i huden, men ser at Kylie Jenner sin datter er hvit, det er vel ikke så vanlig? Synes slikt er så fasinerende, man vet aldri hva man får💖 Anonymkode: 8f06e...035
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #2 Skrevet 10. februar 2018 En bekjent har det, men faren har hvit mor, selv om han er veldig mørk selv. Blå øyne, lyst hår og lys hud på barnet, men trekk fra far. Anonymkode: 9ee6f...8bf
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #3 Skrevet 10. februar 2018 En venn av meg har tvillinger med en marokkaner. Den ene tvillingen har mørkt hår, brun hud og brune øyne, den andre har lyst hår, blå øyne og lys hud. Veldig fascinerende😉 Anonymkode: 78247...5f9 6
hotellpute09 Skrevet 10. februar 2018 #4 Skrevet 10. februar 2018 Det er vanlig at mørke barn og de som har foreldre av to etnisiteter er veldig lyse når de blir født. Så blir de mørkere etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #5 Skrevet 10. februar 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Disse barna blir jo gjerne mulatt, og brune i huden, men ser at Kylie Jenner sin datter er hvit, det er vel ikke så vanlig? Synes slikt er så fasinerende, man vet aldri hva man får💖 Anonymkode: 8f06e...035 Mørkere barn er ofte lysere i huden når de bli født, og så blir de mørkere etter hvert. Min ene hvite venninne fikk barn med en helt svart mann, og da babyen var nyfødt så den veldig, veldig lys ut i huden. Nå er babyen langt mørkere. Anonymkode: 9b275...5ec
GammelKaktus Skrevet 10. februar 2018 #6 Skrevet 10. februar 2018 En venninne av meg er helt hvit, moren er fra Norden og faren fra afrika. Begge hennes barn er helt mørke til tross for hvit far. 🤗 De er lyse i håret da.
Zinatara Skrevet 10. februar 2018 #7 Skrevet 10. februar 2018 Afrika er et stort kontinent med mange ulike etnisiteter. 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #8 Skrevet 10. februar 2018 Mye som går an. Og som andre sier er Afrika et kontinent, med mange ulike etnisiteter. Jeg vet om ei som har far fra et afrikansk land som er helt svart. Hun er ganske mørk i huden selv, men er blond. Men ja, to svarte kan få et hvitt barn, og to hvite kan få et svart barn, kommer an på hva som ligger (tildels lang tilbake) i familien. Anonymkode: ceae6...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #9 Skrevet 10. februar 2018 Ikke helt like mørk, men jeg har barn med en mann fra et sørsmerikansk land. Han er mellom mørk brun i huden, men ikke helt sort. Jeg et veldig lys og blond. Første og andre barnet har den fargen man skulle forvente. Gyllenbrun hud, brune øyne, men mellomblondt hår. Siste barnet er helt hvit i huden, har mørke øyne og kullsort hår. Anonymkode: 505e7...d51 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #10 Skrevet 11. februar 2018 Jeg gikk i klasse med en hvit futt med blå øyner. Moren var helt svart med kruset hår. Anonymkode: 58984...6da
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #11 Skrevet 11. februar 2018 Mørke barn er ganske lyse når de blir født. Babyen hennes blir sikkert mørkere med tiden. Anonymkode: d2176...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #12 Skrevet 11. februar 2018 Jeg har en venn som har barn med ei halvt norsk halvt afrikansk, deres datter er lys i huden, blå øyne og blondt hår. Anonymkode: ab812...b52 1
moroklompen Skrevet 11. februar 2018 #13 Skrevet 11. februar 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Disse barna blir jo gjerne mulatt, og brune i huden, men ser at Kylie Jenner sin datter er hvit, det er vel ikke så vanlig? Synes slikt er så fasinerende, man vet aldri hva man får💖 Anonymkode: 8f06e...035 Nå er hun helt nyfødt og de fleste kommer ikke ut i den fargen de blir som større. Selv barn av to mørke er relativt lyse som nyfødte. I tillegg er faren amerikaner og mange har innslag av andre etnisiteter slik at barna gjerne blir litt lysere enn de som har en afrikansk forelder. Foreøvrig bør du ikke bruke ordet mulatt, liten forklaring på opprinnelsen her: "Hva er en "mulatt"? Hest eller esel - i hvert fall ikke muldyrHest eller esel? "Mulatt" er et ord som har blitt brukt om mennesker som er av både Afrikansk og europeisk avstamning. Før i tiden ble disse menneskene sett på som en dårlig og stygg blanding, fordi de hadde Afrikansk blod i seg. De ble gitt et dyrenavn, "mulatt". I disse dager ser de fleste personer på mennesker med både Afrikansk og europeisk bakgrunn som mennesker med et pent utseende og en nydelig farge, men ordet "mulatt" har ikke forandret betydning. Disse menneskene blir fortsatt kalt "mulatt". Ordet "mulatt" kommer fra latin og betyr ifølge leksikon bastard av hest og esel, altså en av blandingsrase av dyr. På samme måte som ordet "neger", forteller "mulatt" ingenting om hvor en kommer fra, samtidig som det er en nedsettende betegnelse"
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #14 Skrevet 11. februar 2018 3 minutter siden, moroklompen skrev: Nå er hun helt nyfødt og de fleste kommer ikke ut i den fargen de blir som større. Selv barn av to mørke er relativt lyse som nyfødte. I tillegg er faren amerikaner og mange har innslag av andre etnisiteter slik at barna gjerne blir litt lysere enn de som har en afrikansk forelder. Foreøvrig bør du ikke bruke ordet mulatt, liten forklaring på opprinnelsen her: "Hva er en "mulatt"? Hest eller esel - i hvert fall ikke muldyrHest eller esel? "Mulatt" er et ord som har blitt brukt om mennesker som er av både Afrikansk og europeisk avstamning. Før i tiden ble disse menneskene sett på som en dårlig og stygg blanding, fordi de hadde Afrikansk blod i seg. De ble gitt et dyrenavn, "mulatt". I disse dager ser de fleste personer på mennesker med både Afrikansk og europeisk bakgrunn som mennesker med et pent utseende og en nydelig farge, men ordet "mulatt" har ikke forandret betydning. Disse menneskene blir fortsatt kalt "mulatt". Ordet "mulatt" kommer fra latin og betyr ifølge leksikon bastard av hest og esel, altså en av blandingsrase av dyr. På samme måte som ordet "neger", forteller "mulatt" ingenting om hvor en kommer fra, samtidig som det er en nedsettende betegnelse" Dag, hvertfall for den yngre generasjon er ikke mulatt assosiert med noe negativt. Heller tvert i mot siden mange er svært pene... Anonymkode: 5b594...056 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #15 Skrevet 11. februar 2018 4 minutter siden, moroklompen said: "Hva er en "mulatt"? Du har tatt deg er passende navn! Anonymkode: 3f5b2...efd
moroklompen Skrevet 11. februar 2018 #16 Skrevet 11. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har tatt deg er passende navn! Anonymkode: 3f5b2...efd Huh?
moroklompen Skrevet 11. februar 2018 #17 Skrevet 11. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dag, hvertfall for den yngre generasjon er ikke mulatt assosiert med noe negativt. Heller tvert i mot siden mange er svært pene... Anonymkode: 5b594...056 Jeg vet om svært mange som ikke vil bli omtalt som mulatter. Utseende her er jo helt irrelevant, opprinnelsen av ordet er støtende og jeg opplyste kun om at hun bør unngå å bruke ordet. 2
GauteS Skrevet 11. februar 2018 #18 Skrevet 11. februar 2018 2 minutter siden, moroklompen said: Utseende her er jo helt irrelevant, opprinnelsen av ordet er støtende og jeg opplyste kun om at hun bør unngå å bruke ordet. Opprinnelsen i spansk/portugisisk er helt irrelevant, det er hva ordet betyr i Norge idag som teller. Dessuten kan jeg opplyse deg om at de færreste trenger noen besserwisser som forteller hva de bør si. Vennligst vent til du blir spurt! 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #19 Skrevet 11. februar 2018 Nyfødtes hudfarge kan ofte være misvisende. Her er far halvt afrikaner og ganske mørk i huden. Vårt barn var ganske likt etnisk norske barn i første leveår (fikk mange slitsomme vitser om å sjekke farskap også), men nå er han tydelig mørkere og det er jeg (som er blond) som får spørsmål om det er mitt biologiske barn. Anonymkode: 44f65...3f2
moroklompen Skrevet 11. februar 2018 #20 Skrevet 11. februar 2018 (endret) På 11.2.2018 den 13.56, GauteS skrev: Opprinnelsen i spansk/portugisisk er helt irrelevant, det er hva ordet betyr i Norge idag som teller. Dessuten kan jeg opplyse deg om at de færreste trenger noen besserwisser som forteller hva de bør si. Vennligst vent til du blir spurt! Nå er det mange av oss som finner ord som neger, mulatt osv støtende og i de situasjoner jeg ser at mennesker bruker disse ordene uten å mene det på en slem måte så ser jeg min rett til å på en hyggelig måte opplyse dem om at ordene de bruker er nedsettende. Så kan de jo velge om de vil ta det til etterretning eller ikke. Folk begynte å bruke ordet mulatt nettopp fordi det var nedsettende og i settingen gjøre det klart hva de følte ovenfor mennesker som hadde en mix av afrikansk blod i seg. Ordet i Norge i dag betyr akkurat det samme selv om noen har fått for seg at dette bare er en beskrivelse av noen "pene fargede". At en gjeng hvite mennesker nå mener at ordet ikke lenger er nedsettende fordi de syntes "mulatter" er så pene er så uvitende og gjennomsyret av en hvit overlegen holdning om at du nå har rett til å definere ordet just because. Hva vi slett ikke trenger er mennesker som ikke tilhører de som kan bli støtt av div ord fortelle noen at ordene ikke er støtende pga hva personen selv velger å la det bety. Endret 18. februar 2018 av moroklompen 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå