AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #1 Skrevet 10. februar 2018 Jeg skal legge til noe på fornavnet som betyr mye for meg, er et kallenavn som jeg har hatt siden jeg var liten og det passer veldig godt med mitt fornavn. Greia er at det er vanligvis brukt som mellomnavn/ etternavn. Tydligvis 8 stk har det som etternavn. Hvor stor er muligheten for at de avviser det? Jeg er så spent på om jeg får lov så blir nødt å spør her inne hehe, jeg er myndig til info. Jeg vet ikke om jeg engang tør å skrive det her fordi mange her inne er tålig sårende. Men det er ikke et typisk etternavn, hadde jeg hett det så er det ingen som hadde trodd det var et etternavn med mindre de kjente til noen med det etternavnet. Anonymkode: e9910...dc3
Emmelise Skrevet 10. februar 2018 #2 Skrevet 10. februar 2018 Hvis jeg husker korrekt. Om navnet skal være fornavn på DEG, men som egentlig er et etternavn så får du ikke endret til det. Om du skal ha det lagt til ETTER fornavnet ditt, altså som mellomnavn f. eks., så må du ha tillatelse fra de som allerede har etternavnet hvis de er færre enn 10 stykk i Norge som har det.
Fru Uperfekt Skrevet 10. februar 2018 #3 Skrevet 10. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal legge til noe på fornavnet som betyr mye for meg, er et kallenavn som jeg har hatt siden jeg var liten og det passer veldig godt med mitt fornavn. Greia er at det er vanligvis brukt som mellomnavn/ etternavn. Tydligvis 8 stk har det som etternavn. Hvor stor er muligheten for at de avviser det? Jeg er så spent på om jeg får lov så blir nødt å spør her inne hehe, jeg er myndig til info. Jeg vet ikke om jeg engang tør å skrive det her fordi mange her inne er tålig sårende. Men det er ikke et typisk etternavn, hadde jeg hett det så er det ingen som hadde trodd det var et etternavn med mindre de kjente til noen med det etternavnet. Anonymkode: e9910...dc3 Du må søke og sier en nei så blir det avvist
Fru Uperfekt Skrevet 10. februar 2018 #4 Skrevet 10. februar 2018 10 minutter siden, Emmelise skrev: Hvis jeg husker korrekt. Om navnet skal være fornavn på DEG, men som egentlig er et etternavn så får du ikke endret til det. Om du skal ha det lagt til ETTER fornavnet ditt, altså som mellomnavn f. eks., så må du ha tillatelse fra de som allerede har etternavnet hvis de er færre enn 10 stykk i Norge som har det. Grensen er høyere enn 10
Emmelise Skrevet 10. februar 2018 #5 Skrevet 10. februar 2018 3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Grensen er høyere enn 10 Du har rett. Sjekket sidene til skatteetaten og der står det "Et etternavn regnes som beskyttet dersom 200 eller færre personer i Norge heter det. For at du skal kunne ta et beskyttet etternavn, må alle som allerede heter det, samtykke."
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #6 Skrevet 10. februar 2018 8 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Du må søke og sier en nei så blir det avvist Er klar over det. Haha. Anonymkode: e9910...dc3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #7 Skrevet 10. februar 2018 19 minutter siden, Emmelise skrev: Hvis jeg husker korrekt. Om navnet skal være fornavn på DEG, men som egentlig er et etternavn så får du ikke endret til det. Om du skal ha det lagt til ETTER fornavnet ditt, altså som mellomnavn f. eks., så må du ha tillatelse fra de som allerede har etternavnet hvis de er færre enn 10 stykk i Norge som har det. Hmm. Så kjedelig da.. Anonymkode: e9910...dc3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #8 Skrevet 10. februar 2018 Dette er noe jeg har lurt på også. Har funnet et navn vi ønske å bruke på et eventuelt barn til, men navnet er tydeligvis et etternavn som så få heter at det nok er beskyttet. Av det jeg kan finne ut betyr da dette at vi ikke kan bruke navnet for fornavn ? Anonymkode: cd335...644
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #9 Skrevet 10. februar 2018 Du vet ikke tilfeldigvis hvordan jeg får tillatelse? Skal jeg bare ringe de liksom haha uff. Anonymkode: e9910...dc3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #10 Skrevet 10. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er noe jeg har lurt på også. Har funnet et navn vi ønske å bruke på et eventuelt barn til, men navnet er tydeligvis et etternavn som så få heter at det nok er beskyttet. Av det jeg kan finne ut betyr da dette at vi ikke kan bruke navnet for fornavn ? Anonymkode: cd335...644 Av hva jeg har lest så tror jeg ikke det går ann.. Tenkte faktisk samme på evnt barn, pluss de sier det er lettere å få godkjent som voksen enn å navne barn. Anonymkode: e9910...dc3
Emmelise Skrevet 10. februar 2018 #11 Skrevet 10. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er noe jeg har lurt på også. Har funnet et navn vi ønske å bruke på et eventuelt barn til, men navnet er tydeligvis et etternavn som så få heter at det nok er beskyttet. Av det jeg kan finne ut betyr da dette at vi ikke kan bruke navnet for fornavn ? Anonymkode: cd335...644 § 8.Fornavn Som fornavn kan det ikke velges et navn som er registrert i Folkeregisteret som et navn som er eller har vært i bruk som etternavn eller mellomnavn. Navnet kan likevel tas som fornavn dersom det har opphav eller tradisjon som fornavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn.
Emmelise Skrevet 10. februar 2018 #12 Skrevet 10. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vet ikke tilfeldigvis hvordan jeg får tillatelse? Skal jeg bare ringe de liksom haha uff. Anonymkode: e9910...dc3 Kontakte dem og be dem om å sende deg et skriv som bekrefter hvem de er og at de samtykker til at de ikke protesterer at du ønsker samme etternavn. Men ja, kan se for meg at det fort blir en rar telefonsamtale :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå