Gå til innhold

Trenger råd. Vil noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har en datter på 5 år. Hennes mor forlot begge like etter at hun ble født. Moren ønsket null samvær og har ikke vært tilstedet siden. Jeg er utrolig glad i datteren hans og bryr meg om henne som om hun skulle vært min. Jeg og kjæresten min (hennes far) skal ha tvillingjenter og jeg nærmer meg termin. Hvordan kan jeg inkludere henne best mulig etter fødselen, på sykehuset og når vi kommer hjem? Vil hun se på dem som sin søster? Hun kaller meg ikke mamma og vet at hun har en annen mamma. Vil dette forvirre henne? At tvillingene kaller meg mamma. Hvordan forklare det hele? Kan det hende at hun kanskje blir lei seg eller forvirret, eller motsatt? 

Anonymkode: 5b446...e9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil jo bli hennes søstre, uansett om du ikke er hennes mor :) har du snakket med henne om hun ønsker å kalle deg mamma? Hvis ikke, kan du ikke si det til henne at hvis hun vil det så er det veldig hyggelig og du gjerne vil ha henne til datter. Inkluder henne med bleieskift/bading osv av babyene, ta masse bilder av de alle 3, ta henne med på trilletur, gjør en big deal av at hun nå skal bli storesøster og vil være et forbilde for sine søsken, og bestandig la henne vite at dere har plass i hjertet til dem alle :)

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

De vil jo bli hennes søstre, uansett om du ikke er hennes mor :) har du snakket med henne om hun ønsker å kalle deg mamma? Hvis ikke, kan du ikke si det til henne at hvis hun vil det så er det veldig hyggelig og du gjerne vil ha henne til datter. Inkluder henne med bleieskift/bading osv av babyene, ta masse bilder av de alle 3, ta henne med på trilletur, gjør en big deal av at hun nå skal bli storesøster og vil være et forbilde for sine søsken, og bestandig la henne vite at dere har plass i hjertet til dem alle :)

Hadde blitt veldig glad om hun hadde kalt meg mamma men jeg vil ikke ta opp den samtalen før hun selv ønsker det eller at det faller naturlig for henne. Kanskje hennes biologiske mor tar kontakt en dag? Vil ikke ødelegge for dem. Jeg er så usikker. Vil mer enn gjerne ta bilder av alle tre sammen og vil alltid si de ordene. Kan hende hun synes bleieskift kan bli litt ekkelt, jeg vet ikke? Takk for et godt råd :) 

Ts

Gjest steinbukk79
Skrevet

Det er du som inkluderer henne og bryr seg om henne som er "hennes mor" uavhengig om hun kaller deg mamma eller ei, hun som fødte henne og kun har blodsbånd til henne, vil jenta neppe se på som sin mor helt uten videre 

Skrevet

Misforstå meg rett, det kan være mange årsaker til at mor gjorde som hun gjorde, men man kan ikke dukke opp etter 5-6 år og tro at man har enerett på å bli kalt "mamma". Så dersom jenta tar det opp på egenhånd, kan du jo si at hun må bestemme selv, men at det er helt greit for deg eller noe sånt.

Så lenge hun vet hvordan ting henger sammen og at hun har en annen mamma, så blir hun ikke forvirret av at tvillingene kaller deg mamma. Evt. kan dere jo snakke om det før de blir født, at de kommer til å kalle deg mamma, i samme forbindelse som at dere snakker om at det er lov for henne å synes det er både fint og dumt på en gang, at babyene kommer til å ta mye tid men at dere er MINST like glad i henne som før allikevel, at du er så glad for at babyene får henne som storesøster osv... Og at hun må si fra om hun synes det blir mye babyprat, for eksempel. Ufarliggjør det litt, la det være lov å ikke synes at det er BARE stas...

Det gjorde jeg med mine stebarn, yngste var fem år da babyen kom. Jeg sa til alle tre at det var HELT ok å synes babyer er kjipt, men at jeg uansett måtte passe på henne, at hun kom til å skrike osv. Resultatet var at alle tre har forgudet henne fra dag 1, jeg TROR faktisk noe av årsaken var at jeg åpnet opp for at de ikke var "pålagt" å synes alt var stas med baby, gulp, bleier og bæsj liksom ;)

Bare et lite tips om hva som fungerte her (men de har jo en fullt tilstedeværende mor da). Lykke til, er sikker på du er en stor ressurs for jenta!

Skrevet

Hun er søsteren deres. Du og mannens rolle er å inkludere henne slik man ville inkludert et hvilket som helst eldre søsken. Snakke om babyen(e) som skal komme, at hun er så heldig som skal bli storesøster. Være var på tegn på søskensjalusi. Sørge for at hun får alenetid og oppmerksomhet. Inkludere henne i stell og lek (etterhvert). Skryte når hun er flink med barna. Her er det sikkert mange tobarnsmødre som kan gi gode råd :) 

Når det gjelder bruk av "mamma" tenker jeg dere kan la det gå seg til. Om ikke du og far har et ønske om å ta det opp med henne. Jeg har lest historier om barn som selv begynner å kalle omsorgspersonen mamma, når babyen begynner å gjøre det. Eller når de i barnehagen ser at det er "mamma" til andre som henter dem hver dag. Barn på denne alderen kompliserer ofte ikke ting så mye, de har sin egen logikk. Og når spørsmålene kommer får dere være ærlige og forklare så godt dere kan, men alltid avslutte samtalen med å fortelle hvor glad dere er i henne. 

Anonymkode: d5790...efb

Skrevet

Kan jo være at hun ikke tørr å kalle deg for mer, at hun selv er usikker på det hele. Hadde kanskje hjulpet henne at du hadde tatt samtalen først? spør hva hun føler om at hun nå skal bli storesøster, kanskje dere kan dra å handle noe ilag til babyene som er fra henne? Som skrevet tidligere, inkluder henne i det som skje, fortell hvor heldige tvillingene er som blir å få en sånn flott storesøster.. hva sier samboeren din til dette? Kanskje han kunne pratet litt med datteren ☺️

Gjest GoldenLioness
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min har en datter på 5 år. Hennes mor forlot begge like etter at hun ble født. Moren ønsket null samvær og har ikke vært tilstedet siden. Jeg er utrolig glad i datteren hans og bryr meg om henne som om hun skulle vært min. Jeg og kjæresten min (hennes far) skal ha tvillingjenter og jeg nærmer meg termin. Hvordan kan jeg inkludere henne best mulig etter fødselen, på sykehuset og når vi kommer hjem? Vil hun se på dem som sin søster? Hun kaller meg ikke mamma og vet at hun har en annen mamma. Vil dette forvirre henne? At tvillingene kaller meg mamma. Hvordan forklare det hele? Kan det hende at hun kanskje blir lei seg eller forvirret, eller motsatt? 

Jeg ville involvert henne masse allerede nå. Snakke om at hun skal bli storesøster og hvor mye du gleder deg til at dere skal bli en større famile. Spurt henne om hva hun føler om det å bli storesøster. Si at siden det kommer to på en gang så vil det bli litt travelt og at det er flott at de da har en så flott storesøster som kan hjelpe og kose med dem.

Jeg ville latt henne være med på å bestemme navn innrede barnerommet og kjøpt noe til henne også slik at det ikke bare er babyene som er i fokus. 

Når babyene kommer så er det viktig at dere avlaster hverandre og tar henne med på egne ting slik at hun får kvalitetstid kun med dere slik at hun ikke føler seg utelatt. Og involvere henne masse når babyene kommer slik at hun føler at hun er en viktig person både for dere og for søskene sine.

Og selvsagt fortsette å fortelle henne hvor glad dere er i henne og hvor utrolig heldig dere er som har en så flott jente som er en så flink og kjærlig storesøster.

Skrevet

Så lenge dere behandler de nye barna som søsknene hennes, vil hun føle at de er søsknene hennes. Jeg er selv skilsmissebarn, og har fem søsken i forskjellige kanter. Noe dom irriterte meg grenseløst i oppveksten var at folk kalte de for halvsøsken. For de er jo hele! Selv om vi ikke har samme mor og far er det ingen dom har delt dem i to. Det er forøvrig 5 år mellom meg og min eldste yngre bror, og vi hadde mye moro sammen, så det er er godt potensiale for at jenta deres vil ha et skikkelig søskenforhold til de nye barna.

Anonymkode: 46748...432

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...