Gå til innhold

Lavkarbo og ketose mens man ammer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Jeg ammer sønnen min på 15 mnd. Har såvidt begynt å tenke på å avslutte/trappe ned. Men synes det er vanskelig, han er veldig avhengig av puppen😅

Lurer på om noen har erfaring med lavkarbo og/eller ketose under amming. Eller om det er skadelig for gutten min at jeg starter nå mens jeg trapper ned og avslutter ammingen. 

Jeg har gått opp 7 kg siden september, noe som plager meg veldig. Har bmi på 24,3 så akkuratt innafor normalvekt. Men jeg har for vane å stappe i meg alt mulig så veien til overvekt er kort om jeg fortsetter. Har et helv****s søtsug og jeg er så og si nabo med en butikk😥 Jeg er nok avhengig av mat og trøstespiser daglig. 

Noen tips? 

Endret av Lillemarihøne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søtsug kommer både av uvanen med å spise hele tiden, og av å sykeliggjøre det. Lavkarobo/ketose er ufarlig så lenge du gjør det forsvarlig. Men jo mer karbo du kutter, jo mer krever det at du setter deg inn i masse om ernæring, og det blir mer og mer vanskelig å holde seg til, hvis du ikke naturlig foretrekker et kosthold med mye fett og lite karbohydrat. Jeg ville heller fokusert på å komme inn i bedre rutiner med måltider, og finne ut hvorfor du har fått et økt behov for trøst akkurat nå.

Skrevet
3 timer siden, Pringle skrev:

Søtsug kommer både av uvanen med å spise hele tiden, og av å sykeliggjøre det. Lavkarobo/ketose er ufarlig så lenge du gjør det forsvarlig. Men jo mer karbo du kutter, jo mer krever det at du setter deg inn i masse om ernæring, og det blir mer og mer vanskelig å holde seg til, hvis du ikke naturlig foretrekker et kosthold med mye fett og lite karbohydrat. Jeg ville heller fokusert på å komme inn i bedre rutiner med måltider, og finne ut hvorfor du har fått et økt behov for trøst akkurat nå.

Takk for svar🙂

Ja det ligger endel følelser bak, sliter med kjærlighetssorg og ensomhet. Er alene med barnet mitt. Og har lite familie og ingen nære venner. 

Har lest meg endel opp om lavkarbo på nett og at dette kostholdet  skal være bra for søtsug og overspising. Jeg ser vel etter en lettvint løsning her. Og har hengt meg opp i ideen om at fett forbrenner fett. 

Skrevet

Det finnes nok ingen lettvinte løsninger når det kommer til søtsug og overspising. Du må selv sette grenser og finne deg i ubehhaget det å si "nei" (eller kanskje bedre, "nei, ikke nå") medfører. Ketose kan gjøre deg mindre sulten, og det kan dempe søtsug - men hvis du uansett fortsetter å spise etter at du er mett, har det lite å si, og noen får faktisk økt søtsug med ketogent kosthold. "Fett forbrenner fett", ja da - fordi du inntar fett istedenfor karbohydrat. Ketose kan være utmerket for deg, eller helt katastrofalt. Du kan jo bare prøve det ut for en stund.

Ellers er maten bare én del av livet og hverdagen - det høres ut som du ikke har det så bra. Kan du få deg nye venner der du bor? Finnes det kanskje steder hvor foreldre og barn møtes og finner på ting?

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, Pringle skrev:

Det finnes nok ingen lettvinte løsninger når det kommer til søtsug og overspising. Du må selv sette grenser og finne deg i ubehhaget det å si "nei" (eller kanskje bedre, "nei, ikke nå") medfører. Ketose kan gjøre deg mindre sulten, og det kan dempe søtsug - men hvis du uansett fortsetter å spise etter at du er mett, har det lite å si, og noen får faktisk økt søtsug med ketogent kosthold. "Fett forbrenner fett", ja da - fordi du inntar fett istedenfor karbohydrat. Ketose kan være utmerket for deg, eller helt katastrofalt. Du kan jo bare prøve det ut for en stund.

Ellers er maten bare én del av livet og hverdagen - det høres ut som du ikke har det så bra. Kan du få deg nye venner der du bor? Finnes det kanskje steder hvor foreldre og barn møtes og finner på ting?

Takk igjen for fint svar🙂

Grunnen til at jeg har kommet frem til lavkarbo er at typisk "karbo" mat er det jeg overspiser. Kan fort spise et helt brød på kveldstid, eller koke en 500g pakke med pasta og innta med gjerne smågodt, kjeks eller iskrem til dessert. Mye ligger som sagt i følsene mine og jeg har en jobb å gjøre her. 

Jeg prøver å etablere meg og skaffe et nettverk for meg og barna😊Har nettopp startet opp i en gruppe for mødre og barn. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://lavkarbotips.net/

Hun kan gi deg råd som selv er småbarnsmor.

Anonymkode: b391e...309

Tusen takk😊

Skrevet
19 minutter siden, Lillemarihøne skrev:

Grunnen til at jeg har kommet frem til lavkarbo er at typisk "karbo" mat er det jeg overspiser. Kan fort spise et helt brød på kveldstid, eller koke en 500g pakke med pasta og innta med gjerne smågodt, kjeks eller iskrem til dessert. Mye ligger som sagt i følsene mine og jeg har en jobb å gjøre her. 

For meg ser det ut som det er overspisingen som er problemet, ikke "karbomaten". Kjedelig mat, såvel som kjedsomhet, får en til å overspise. Du kan gjøre enhver diett kjedelig eller variert. Det krever en innsats å gjøre hverdagsmat interessant, disiplin å spise nok, men ikke for mye. Er ketose bare en måte å "rømme" fra problemet? Hva vil du ha lært, når du slutter å spise keto, eller har du tenkt å fortsette med det resten av livet? Hvordan skal du ordne matstellet når du lever og spiser sammen med et lite barn? Skal dere spise hver deres mat til alle måltider? Hvordan skal han lære hva slags mat som er bra å spise, hvordan normale måltider ser ut, hva slags forhold til mat vil han få?

Sitat

Jeg prøver å etablere meg og skaffe et nettverk for meg og barna😊Har nettopp startet opp i en gruppe for mødre og barn.

Det hørtes veldig fint ut. Lykke til :)

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://lavkarbotips.net/

Hun kan gi deg råd som selv er småbarnsmor.

Anonymkode: b391e...309

Jeg har fulgt denne bloggeren over flere år, fordi jeg liker en som blogger uten å oversminke seg og fremstille alt perfekt, men er ærlig om opp og nedturer. Derimot er hun på ingen måte en utdannet fagperson, hun er en blogger som har lest seg opp på egenhånd og forstått ting på sin måte. Det er slett ikke alt hun deler og mener som er sannheten om lavkarbo, ketose og helse, har henne også på snap der hun flere ganger sier ting som ingen med helsebakgrunn ville gått god for.  Ja hun er småbarnsmor, men hun ammer ikke og sluttet å amme veldig tidlig (2-3 mnd elns) så hun har ingen egen erfaring med ketose og amming, og er heller ikke kvalifisert mer enn hvem som helst av dine bekjentskaper til å mene noe om det. Lurer du på noe vedrørende amming  og kosthold bør du forhøre deg med helsesøster eller lege, ikke en blogger. 

Anonymkode: 4b3c9...c5a

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Lillemarihøne skrev:

Om du er så glad i karbohydrater, tror du lavkarbo er veien for deg? Jeg elsker brød, pasta og andre karbohydrater selv og lavkarbo funket særdeles dårlig. Du skal jo finne noe du kan leve med, vil du holde deg unna brød for resten av livet (satt på spissen)? Jeg valgte heller å bli mer bevisst på hva jeg dytter i kjeften. Kjørte lavkalori en stund og nå spiser jeg akkurat det jeg har lyst på. Gått ned 60kg og ikke gått opp igjen (og jeg spiser ikke veldig strengt). Men karbohydrater skal jeg aldri droppe igjen, brød er rett og slett alt for godt til det.

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Hei igjen! Og tusen takk til alle som tok seg tid til å svare meg😊

Har gått litt tid nå siden jeg startet denne tråden. Logget meg av nettet for en periode. Vekten har gått opp ytterligere og min bmi ligger nå på  25,5. De aller fleste av klærne mine er trange og jeg er i ferd med å bare gi F i alt.. 

Har startet i terapi nå og håper det kan gjøre sitiasjonen min bedre på sikt, tar tiden til hjelp. 

Har bestemt meg for å legge lavkarbo på hylla og heller lære meg "alt med måte". Jeg har jo barn å være et godt forbilde for. 

mvh. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...