Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle fortelle dere gravide KGere litt om mine erfaringer med tøybleier. Det har vært noen diskusjoner her inne om det før, og det er sikkert mange som lurer på hva de skal velge.

Jeg hadde i likhet med mange andre sterke fordommer mot tøybleier før jeg skulle føde. Tenkte at det ville bli mye arbeid - en drittjobb - uten synlige fordeler for meg selv. Men siden vi er litt miljøbevisste og snart oppdaget hvor mye avfall det faktisk blir av papirbleier, begynte vi å undersøke litt en liten stund etter at Plonkeliten var født. Nå er hun fem måneder og vi har brukt tøybleier de tre siste månedene, og erfaringen er udelt positiv.

I begynnelsen var målsettingen vår å bruke minst to tøybleier om dagen. 2 om dagen = 700 i året = i alle fall en liten miljøgevinst. Men snart fant vi ut at fordelene ved tøybleier var mange.

Tøybleier lekker ikke. Faktisk gikk vi over til tøybleier for fullt etter at jeg oppdaget at det ble masse griseri av papirbleiene hvis hun bæsjet om morgenen i en bleie som var våt av nattens tiss. De ble ryggen full av bæsj og jeg fikk masse styr med klesvask. Tøybleiene suger til seg like godt over det hele selv om de er våte.

Tøybleier puster. Det gjør ikke papirbleier, de er jo dekket av et tykt lag plast utenpå. Plonkeliten fikk mye mindre problemer med bleieutslett etter at vi gikk over til tøy. Hun blir av og til litt rød fortsatt, men det går alltid over etter kort tid uten bruk av salver.

Arbeidsmengden med tøybleier er veldig overdrevet. Faktisk er det jo en del arbeid med papirbleier også, og det tror jeg ikke folk tenker over. Selv gikk vi for eksempel ens ærend til Kiwi for å kjøpe bleier siden det er så billig der, uten at vi handler på Kiwi til vanlig.

Med tøybleier er det følgende arbeid: Kaste dem rett i en bøtte uten lokk som står på badegulvet, når bøtten er full, bære den til vaskemaskinen og tømme den inni, når maskinen er ferdig, henge bleiene til tørk, og når de er tørre, brette dem og legge dem i skapet. Vi vasker bleier hver 2. eller hver 3. dag. Brettingen tar fem minutter. Bleiene blir ikke så fryktelig skitne, for vi bruker rispapir inni, som samler opp den verste bæsjen. Rispapiret går rett i do.

Bleietypen vi bruker, er fra Nøstebarn (www.nostebarn.no). Mamma strikket fem bleiebukser til oss i renull (som holder godt på fuktigheten og samtidig er vannavstøtende sånn at det ikke kommer bæsj på dem), og mellom bleien og ullbuksen har vi underbukser/brillebukser i frotté. De blir våte, men kan brukes flere ganger hvis man henger dem til tørk eller legger dem på badegulvet.

Vi er kjempefornøyde og føler oss dessuten veldig flinke. For hver eneste tøybleie vi bruker sparer vi miljøet for masse avfall, i tillegg til at avføringen kommer tilbake i kretsløpet i stedet for å ende inni en plastbleie og bli brent i forbrenningsanlegg. Billig er det også, investeringen var på litt over 1000 kr., og siden da har vi ikke brukt penger på papirbleier.

Papirbleier er greie å ha når man skal ut av huset, men ellers bruker vi det aldri.

Tøybleier anbefales på det aller sterkeste. Papirbleier utgjør 20% av alt husholdningsavfall her i landet, og per bleiebarn blir det tilsammen 1 tonn avfall!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia Plonk!!

Kjempeviktig at noen tenker på miljøet :klappe:

Skrevet

Hm, det er første gang noen har fått meg til å vurdere det en gang. :ler:

Hvor får dere tak i rispapir?

Og du bruker altså rispapir-tøybleie-brillebukse-ullbukse? Det høres litt mye ut, men er ok?

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg tror også tøybleier er uendelig mye bedre for huden til baby. Men miljøargumentet kjøper jeg IKKE! Hva med energi til vask og vaskemidler?

Skrevet

Ved nærmere blikk på hvor mange vask som går hver uke, selv uten tøybleier, er jeg ikke sikker på om jeg orker likevel.

:ler:

Har forøvrig aldri sett snev av utslett pga. bleiene, de få gangene hun har hatt det har det vært bæsjen som har vært i sterkeste laget :ler:

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet
Jeg tror også tøybleier er uendelig mye bedre for huden til baby. Men miljøargumentet kjøper jeg IKKE! Hva med energi til vask og vaskemidler?

Hallo??!! Dette er nesten for dumt. Alle miljøvernorganisasjoner anbefaler tøybleier. Det finnes også mange kommuner som gir tilskudd til familier som vil investere i tøybleier, eller fradrag i avfallsavgiften.

Tror du papirbleiene kommer til butikken uten at de har vært gjennom energikrevende prosesser, fulle som de er av plast, papir og bomull og gudvethva? Etterpå skal de fraktes vekk og forbrennes. Noen kilo ekstra med vaskepulver er ingenting i forhold, og det er temmelig mange bleier man kan vaske på én gang. At vi bruker energi er opplagt, men det er en fjert i universet i sammenligning...

Miljøargumentet er det viktigste argumentet for å bruke tøybleier.

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Du skriver at du legger pleiene i en bøtte uten lokk og vasker dem etter 2-3 dage, blir det ikke lukt?? Tiss lukter jo det også.

Skrevet
Du skriver at du legger pleiene i en bøtte uten lokk og vasker dem etter 2-3 dage, blir det ikke lukt?? Tiss lukter jo det også.

Ha eddik i vannet så lukter det ikke :wink:

Jeg har også brukt tøybleier...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes også at tøybleier er veldig lurt med tanke på miljøet, meg synes så synd på de barna som løper rundt om sommeren med ulltruse på... :ler:

Skrevet
Jeg synes også at tøybleier er veldig lurt med tanke på miljøet' date=' meg synes så synd på de barna som løper rundt om sommeren med ulltruse på... :ler:[/quote']

Men hva med å løpe rundt med en bleie i syntetisk materiale, full av ekle tilsetningsstoffer? Ull puster i det minste...

Skrevet
Jeg synes også at tøybleier er veldig lurt med tanke på miljøet' date=' meg synes så synd på de barna som løper rundt om sommeren med ulltruse på... :ler:[/quote']

Kombinasjon av tøybleie og papirbleie er lov! Vi bruker alltid papirbleier når det er mer fornuftig, som for eksempel hvis vi skal vekk. For øvrig puster jo ikke papirbleiene, som er dekket av plast, så jeg tror ikke det er varmere med ull egentlig.

Når det gjelder lukt av bleiene i bøtten, er det sånn at så lenge det kommer luft til, lukter det faktisk ikke. Når jeg tømmer bøtten opp ned for å vaske bleiene, lukter det litt emment av dem som har lagt nederst i bøtten, men da er de jo uansett på vei inn i vaskemaskinen.

Varierer litt om jeg har vann eller ikke i bøtten, men har jeg vann, putter jeg også litt eddik oppi, det nøytraliserer.

Skrevet
Hm' date=' det er første gang noen har fått meg til å [i']vurdere det en gang. :ler:

Hvor får dere tak i rispapir?

Og du bruker altså rispapir-tøybleie-brillebukse-ullbukse? Det høres litt mye ut, men er ok?

Rispapir kjøper vi også på Nøstebarn. Rispapiret legger jeg bare rett inni bleien, tar to sekunder, så det eneste som er ekstra i forhold til en vanlig bleie, er ullbuksen utenpå.

Det er umulig å argumentere for at tøybleier er enklere enn papirbleier, for det er det opplagt ikke. Spørsmålet er jo om man i en moderne effektiviseringsinfisert verden er villig til å gjøre en ørliten ekstrainnsats som kommer andre tilgode. Tatt i betraktning hvor mye det faktisk betyr, synes jeg ikke innsatsen er tung å leve med. Men om du er av den typen som mener at alt skal være så enkelt og komfortabelt som overhodet mulig, kan jeg nok ikke overbevise deg.

Men to opplagte fordeler kan jeg nevne. Det ene er at man sparer penger. Beregninger viser at det er rundt 7000 kroner å spare på tøy framfor papir.

For det andre er det mye som tyder på at tøybleiebarn blir raskere tørre enn papirbleiebarn. Det er fordi moderne papirbleier er så effektive at barna ikke kjenner at de er våte. Med tøybleier blir de oppmerksomme på at de tisser på seg.

Skrevet

:klappe: Flott at du tenker litt på miljøet. Når jeg får barn, så blir det tøybleier ja.

(Forstår virkelig ikke argumentet om energi-bruk og miljøvennlighet. Med den logikken burde vi alle bruke engangsbestikk og papirtallerkner :ler: )

Skrevet
Tøybind er også kjempebra!

Javel..?

Kan jo prøve ut tøytamponger :hoho::hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet

Sorry da... :cry: Trodde vi snakket om miljøvennlige alternativ, så ville jeg bare nevne at det også finnes tøybind.

Skrevet

Det finnes både tøy-bind og havsvamp-tamponger så bare ikke le av det! :-x

(Du kan til nød fnise litt... :ler: )

Skrevet

:o Sorry, trodde faktisk det var en spøk, jeg! :oops:

Har aldri hørt om tøybind, men det høres ut som en god idé. Hvor får man tak i det, og hvordan fungerer de?

Skrevet
:o Sorry, trodde faktisk det var en spøk, jeg! :oops:

Har aldri hørt om tøybind, men det høres ut som en god idé. Hvor får man tak i det, og hvordan fungerer de?

Nøstebarn selger også tøybind. Jeg vet ikke hvordan de fungerer - har aldri vært fristet til å prøve dem. Der går grensen for hva jeg gjør for miljøet :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...