Gå til innhold

Barn av psykiske syke foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som er barn av foreldre og evnt øvrige familie?

Har dere barn selv? 

Jeg vurderer å ikke få barn. Ønsker ikke å videreføre disse genene. Jeg er så sikker på at jeg har arvet alt av grums fra dem. 

Anonymkode: 2989e...bf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke alle sykdommer som er medfødt. Mange er miljø. 

Anonymkode: d40d8...545

Skrevet

Var nok miljø her, og jeg har fått slite og betale dyrt for mitt dysfunksjonelle opphav. Har ikke barn selv. 

Anonymkode: 92595...982

Skrevet

Litt arv og mye miljø for min del. Kommer ikke til å få barn.

Anonymkode: 153af...319

Skrevet

Har en mor som er psykisk syk, hun er bipolar. Det var vanskelig i oppveksten, men det var bestandig mye kjærlighet som veide opp. Og de tunge opplevelsene føler jeg har gjort meg til ett mer åpent og forståelsesfult menneske, så jeg er glad for barndommen min på godt og vondt. Skulle ønske hun hadde fått hjelp og en diagnose når vi var barn, da hadde ting vært lettere for oss alle. Hun kommer aldri til å bli frisk, men med medisin og terapi så er hun så fungerer hun som alle andre.

Men så lenge man får hjelp for problemene man sliter med, og oppfølgning, så ser jeg ikke noe problem med å få barn om man er bipolar 2. Men det er nok ikke alle psykdommer det er forsvarlig. Syns man skal ta råd fra helsepersonell. 

Jeg har ikke arvet mamma. Gikk til psykolog en stund, både for å forstå mamma bedre, snakke om det vonde jeg har opplevd og finne ut om jeg er frisk.

Anonymkode: 2f686...823

• Liker 5
Skrevet

Her er det både sykdommer og miljø. Jeg er redd for meg selv. Aldri om jeg skal ha barn.

Anonymkode: 2989e...bf0

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Var nok miljø her, og jeg har fått slite og betale dyrt for mitt dysfunksjonelle opphav. Har ikke barn selv. 

Anonymkode: 92595...982

Du har også sosial arv, hvis man er litt "skadet" av miljøet i oppveksten er det mye mulig at man overfører dette hverdagen sin til voksen alder. Mange har personlighetstrekk som er ervervet under oppveksten som de selv ikke er klar over, og personlighet er ekstremt vanskelig å endre.

Anonymkode: b2eb4...733

Skrevet

Moren min er ganske alvorlig psykisk syk (bipolar, adhd og depresjon er nevnt hos psykolog) og rusmisbruker (piller, alkohol). Preget meg mye i oppveksten da hun oppfører seg mer som et barn enn en voksen. Faren min var også ganske spesiell (mest sannsynlig asperger) og fraværende i min oppvekst. 

Jeg er overbevist om at i mitt tilfelle var det både arv og miljø som førte til at jeg også fikk en ganske alvorlig personlighetsforstyrrelse og depresjon, og nå som voksen er jeg så preget at jeg ikke burde ha barn selv om jeg hadde ønsket det. 

Anonymkode: ffec9...12d

Skrevet

En av mine foreldre er bipolar, og foreldrene der igjen «hadde problemer med nervene». Jeg har i perioder hatt veldig lyst på barn, men føler ikke noe stort behov for å videreføre mine gener. Sliter en del selv og slik jeg tenker nå er det uaktuelt å få barn, men det kan jo selvsagt endre seg.

Skrevet

Jeg ønsket barn før, men har nå funnet ut at med mine problemer og diagnoser er det egoistisk å skaffe barn.

Anonymkode: 13193...d7e

Skrevet

Barn av mor med paranoia, angst og schizofreni, har hatt en veldig ille oppvekst som følge av dette. Er helt utmattet i voksen alder og kommer aldri til å få barn.

Anonymkode: 38540...d1a

Skrevet

Jeg har barn, her var det nok oppveksten som gjorde min mor sprø, hun og hennes søsken har nok betalt dyrt for den oppveksten de har hatt. Min mor skulle aldri hatt barn, enkelt og greit.

Jeg har klart meg mot alle odds og kan ikke engang sammenlignes med det mennesket der. Har selv ingen psykiske lidelser, noe som egentlig er ganske utrolig med tanke på min oppvekst. :P Har barn som klarer seg bra og har ingen kontakt med min mor eller hennes familie. 🤗

Hadde for øvrig aldri valgt å få barn hvis jeg sleit psykisk for jeg vet det er så jævlig å være 4 år og måtte ta seg av alt. De som sliter psykisk tyr og ofte til rus og alkohol, aldri om jeg ville utsatt barn for noe slikt.

Anonymkode: 06649...e81

• Liker 2
Skrevet

Når jeg leser denne tråden blir jeg bare trist!  Det er mange foreldre som klarer sine omsorgsoppgaver selvom de har en psyke som ikke er 100%. Jeg forstår at flere med alvorlige psykiske lidelser kan være skadelige for sine barn i oppveksten, men veldig mange av Norges befolkning har i løpet av livet en eller annen form for utfordringer med sin psykiske helse. Det er ikke ensbetydende med å være en uegnet forelder. Håper folk på KG er LITT mer nyanserte i sin tankegang enn hva det virker som i denne tråden. 

Anonymkode: c8724...c84

• Liker 5
Skrevet

Mor med spiseforstyrrelsen, angst og depresjon.

Jeg har klart meg greit, særlig etter samtaler med noen som fikk meg til å se perspektiver på ting og tang. Har barn selv, og bortsett fra en fødselsdepresjon med førstemann har jeg klart å holde meg langt unna sånne ting.

Anonymkode: 83abc...d5a

Skrevet

Foreldrene mine er psykisk friske. Jeg er syk. Kommer jeg til å få barn? Ja. Fordi jeg har lært av mine foreldre og min egen oppvekst. Er mer bekymret for arvelige hjerteproblemer som er i min familie. 

Har snakket en del med psykolog om dette. Da barn for meg er en selvfølge og en drøm. Jeg har god selvinnsikt, jeg har kommet langt og min psyke går ikke utover andre. Har vært barnevakt fra jeg var 11 år også igjennom mitt verste. Jeg snakker ikke om 2 timer trilletur med en 4 åring. Men opp til 3 barn under 5 år ei hel helg. Har også to småsøsken som er 10 år yngre enn meg. 
Jeg har nok selvinnsikt til å si; Ja, jeg kan ha barn. Er det forsvarlig å bli gravid med vilje per dags dato; Nei. Blir jeg gravid så går det nok helt fint. 

Det er noen som tar etter foreldrene sine og noen lærer av dem. Jeg er en av de som lærer av mine foreldres feil. 

Anonymkode: 646a6...464

• Liker 1
Skrevet
På 10.2.2018 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Jeg har barn, her var det nok oppveksten som gjorde min mor sprø, hun og hennes søsken har nok betalt dyrt for den oppveksten de har hatt. Min mor skulle aldri hatt barn, enkelt og greit.

Jeg har klart meg mot alle odds og kan ikke engang sammenlignes med det mennesket der. Har selv ingen psykiske lidelser, noe som egentlig er ganske utrolig med tanke på min oppvekst. :P Har barn som klarer seg bra og har ingen kontakt med min mor eller hennes familie. 🤗

Hadde for øvrig aldri valgt å få barn hvis jeg sleit psykisk for jeg vet det er så jævlig å være 4 år og måtte ta seg av alt. De som sliter psykisk tyr og ofte til rus og alkohol, aldri om jeg ville utsatt barn for noe slikt.

Det gjelder da langt fra alle som sliter psykisk. 

Anonymkode: eb47f...fd7

• Liker 6
Skrevet

Mamma hadde manisk depressiv lidelse med psykose, jobbet fulltid som overlege, tok litium og melleril. Jeg håper å få barn en dag ja😃

• Liker 2
Skrevet

Snakk om å være stigamatiserende! Jeg hadde heller foretrukket et mor som hadde en håndterbar(ja de fleste er det) psykisk sykdom enn en mor som stigamatisere og skjærer alle under samme kam

Anonymkode: b4d41...c44

• Liker 3
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mor med spiseforstyrrelsen, angst og depresjon.

Jeg har klart meg greit, særlig etter samtaler med noen som fikk meg til å se perspektiver på ting og tang. Har barn selv, og bortsett fra en fødselsdepresjon med førstemann har jeg klart å holde meg langt unna sånne ting.

Anonymkode: 83abc...d5a

Så bra!

Kjenner en som utviklet ME og MS etter at hun fikk barn..😲

Anonymkode: ad0e7...755

Gjest NotNaomi
Skrevet

"Med det menneske der"? Moren din.Så du så helst at du aldri var blitt født? Trist å se at du måtte ha det så vanskelig,men den forakten du viser er litt sånn "Obs"i mitt hode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...