Gå til innhold

Bryr du deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du brydd deg om svigermor ikke gidder og ta turen til dere, om dere har fått en nyfødt? 4mnd gammel nå, og kun vært på sykehuset 1 gang. Hun lever sitt liv, og har det ikke travelt.. jobber 50% og gjør ikke stort i helgene, bør 1 time unna. Er dette helt normalt? Vi trenger ikke hjelp til noe. Må spørre om det er normalt.

Anonymkode: 7ff2e...2f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min svigermor, og mor besøker oss titt og ofte. Svigers bor 40 min unna og mor 1,5 time unna. Så fra mitt ståpunkt vil det være merkelig. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville blitt veldig såret, spesielt med tanke på partneren min. Det er ikke normalt. 

Anonymkode: eb589...057

• Liker 3
Skrevet

Ja, da hadde jeg blitt lei meg.

Anonymkode: aa956...0c3

• Liker 2
Skrevet

Har dere prøvd å invitere, eller foreslått å besøke henne?

Det er mange faktorer som spiller inn på hvor mye kontakt det blir i familien. Avstand, andre forpliktelser og interesser, hvor babykjær personen er, hvor nært forhold og hyppig kontakt det var før familieforøkelse, om svigermor føler seg velkommen hos svigerdatter, om hun tenker dere kan trenge fred og ro etter fødsel og ikke vil trenge seg på osv. Noen er lite interessert i spedbarnstiden og kommer mer på banen når den lille er 2-3 år og har blitt småbarn osv. 

Tenker det viktigste er å være positiv, vise at dere ønsker kontakt, og la henne forme sin rolle selv. Jeg hadde blitt skuffet ja, hvis jeg fikk inntrykk av at vårt barn ikke var viktig for bestemødrene. Av ulike grunner ser vi ikke våre så ofte, men det er heldigvis ikke mangel på interesse som er årsaken. Vår tolkning av andres årsaker er ikke alltid riktig, så jeg ville avventet litt. Onkel og tante bor 1 time unna her, møtes noen ganger i halvåret, til ulike anledninger. I min familie treffes søsken med familier som bor såpass nærme mye oftere, men de hadde mer kontakt i årene før barn også og har mer lik livssituasjon.

Anonymkode: c40d6...7d4

Skrevet

Jeg hadde blitt lei meg, spesielt på vegne av partner. Det er ikke vanlig at besteforeldre ikke gidder å reise en time for å se et nyfødt barnebarn. Kanskje hun ikke er så glad i små barn og det er grunnen?

Anonymkode: 7749c...082

Skrevet

På de 6 årene jeg bodde sammen med eksen, var hans mor innom 3 ganger på eget initiativ uten invitasjon til selskap/middag. 1 av de gangene var i løpet av de 4 årene vi bodde sammen etter at datteren vår var født. 

Enkelte er bare sånn. 

Anonymkode: dd1d8...e4e

Skrevet

Svigermor bor 20 minutter unna, har vel besøkt oss 2 ganger siden datteren vår ble født, da er bursdagen til barnet blant de to gangene. Moren min besøker oss heller ikke mye, kommer kanskje en gang i måneden, KANSKJE. Det er alltid vi som må farte rundt. Synes det er veldig kjedelig at det skal være sånn..

Anonymkode: ef279...8b1

• Liker 1
Skrevet

Oki. Da er jeg ikke alene om og syns det er litt egoistisk? Som jeg sa, ikke det at vi trenger hjelp, men hadde vært koselig om en bestemor hadde brydd seg litt om barnebarnet. Vi har vært ekstremt snill mot svigermor, og jeg har fått nok. Syns det er normalt og vise litt interesse.. 

Takk for svar.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Vi respekterer kvinner som ikke ønsker barn.Det er ikke alle som ønsker barnebarn heller,og syns vi bør respektere det.Vet om de som føler at de får barnebarn for tidlig,og de som har nok med sitt eget liv.Det er ikke sånn at en får barn og deretter ser fram til å få barnebarn.

At dere blir såret og syns at det er leit kan jeg godt forstå,men du skriver at hun ikke har det travelt og ikke gjør noe i helgene.Vel,hun er i sin fulle rett til å disponere tiden som hun vil.

Det er også flere mødre som ikke liker babytiden.Det er fullt mulig at besteforeldre heller ikke gjør det.

Skrevet

Svigers har ikke vært hos oss siden november, og de bor 5 minutter unna. Vi har vært hos de flere ganger. Irriterende og skuffende. Noen er vel bare sånn. 

Skrevet

Venter hun på invitasjon? At hun ikke vil forstyrre dere? Eller kommer hun ikke til tross for at dere ber henne komme? Er vel normalt at bestemødre er overivrige. Men har skjønt her på kvinneguiden at mange ikke vil forholde seg til barn uansett hvem det måtte dreie seg om. 

Anonymkode: 143d4...0f0

Skrevet

Jeg ville ha invitert henne. Noen er så redde for å blande seg inn og trenge seg på at de overdriver den andre veien. Hvis hun takker nei til flere invitasjoner ville jeg fått mannen til å prate med henne. Han kunne på en fin måte si at hun er viktig for dere, og at dere har lyst at hun skal få et båndt til babyen. Han kan spør om det er noen grunn til at hun ikke vil komme på besøk, uten å høres anklagende ut.

Men ha, skjønner at du er skuffet. Selv om vi ikke kan ta det som en selvfølge at besteforeldre er engasjerte, sårer det når de ikke er det. 

Anonymkode: ab95a...880

Skrevet

Det er nok ikke normalt. Min svigermor er velsig interessert i barnet vårt. Skyper en gang i uken og vi besøker hverandre ofte (hun bor 6 timer unna med bil!). Min mor derimot bor 5 minutter unna og hun har sett barnet på to år i underkant av 10 ganger.

Anonymkode: 49904...57a

Skrevet

Hun har blitt invitert flere ganger, men hun har altså ikke tid. Man vet hun sitter i sofaen og røyker/drikke Pepsi store deler av dagen, så dette er det dagene går til. Men hun kan gjør hva hun vil med sin tid, jeg ville bare høre om man har rett til og føle litt på det, eller om man er kravstor angående besøk. Hadde hun dratt igjen etter noen min, så hadde det ikke brydd meg..  det er vel bare det å se barnebarnet vokse litt, eller det og være total fraværende.

Skrevet

Det samme skjedde her. De viste liten interesse. Ringte ikke, og svarte ikke når vi sendte bilder. De har lengre reisevei enn dine svigerforeldre, men vi håpet at de skulle ta turen likevel. Jeg var veldig lei meg for dette og gråt hver gang noen spurte om besteforeldrene var glad e.l. 

Anonymkode: ec2e6...4d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...