undulat2018 Skrevet 10. februar 2018 #1 Skrevet 10. februar 2018 Vi har nå hatt undulat siden starten av januar, han er enda ikke tam. Har hånda i buret hver dag, prøver oss frem. Men han har ikke sitti på fingern. En gsng satt han med 1 fot på fingern, men tror det var ved en feiltakelse Vi tenkte å la han fly litt og prøve å temme han utenfor buret. Har noen testet dette? Har flytta buret fra stua og inn på soverommet, da dette er et litt mindre rom. Er det okey å flytte litt frem og tilbake på buret? Eller bør man la fuglen fly i stua, på tross av at stua er relativt stor? 🐥
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #2 Skrevet 10. februar 2018 Det er ikke noe problem å flytte buret, men soverom bruker å være litt kalde, og store temperaturforskjeller er ikke bra for fuglen. Men det er ikke lett å temme en fri fugl. Temmingen bør foregå i buret, selv om de har godt av å fly fritt noen timer om dagen. Anonymkode: 16610...6b3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #3 Skrevet 10. februar 2018 Gjerne ha buret rett ved siden av dere i når dere sitter i stuen, snakk mye med fuglen. Sitt også med hånden i buret mange ganger daglig, gjerne mens du holder hirsestang etc. Da kan du holde den langt unna i starten, og ha den nærmere og nærme hånden din. Etterhvert kan du holde hilsen bak fingeren, slik at undulaten må stå på fingeren for å spise. Men la alt skje i fuglen sitt tempo, ikke jag den eller tving den til å sitte på hånden. Uansett skal du la den få fly fritt hver eneste dag!! Den skal ikke måtte sitte inne i et lite bur alene hele dagen, det er ikke noe godt liv for en fugl. Aller helst skulle du hatt du undulater sammen også, de blir gjerne mer trygge på oss mennesker da også. Jeg hadde en veldig usikker undulatunge som jeg så ikke hadde det noe godt. Tok til meg en voksne undulat fra Finn som allerede var veldig tam og trygg på mennesker, etter at han flyttet inn ble den andre fuglen også mye tryggere. Han hermer etter alt den vokse fuglen gjorde, så når han så at "pappa" ikke var redd for oss trengte ikke han å være det heller. Anonymkode: fd32d...5e4 1
undulat2018 Skrevet 10. februar 2018 Forfatter #4 Skrevet 10. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Gjerne ha buret rett ved siden av dere i når dere sitter i stuen, snakk mye med fuglen. Sitt også med hånden i buret mange ganger daglig, gjerne mens du holder hirsestang etc. Da kan du holde den langt unna i starten, og ha den nærmere og nærme hånden din. Etterhvert kan du holde hilsen bak fingeren, slik at undulaten må stå på fingeren for å spise. Men la alt skje i fuglen sitt tempo, ikke jag den eller tving den til å sitte på hånden. Uansett skal du la den få fly fritt hver eneste dag!! Den skal ikke måtte sitte inne i et lite bur alene hele dagen, det er ikke noe godt liv for en fugl. Aller helst skulle du hatt du undulater sammen også, de blir gjerne mer trygge på oss mennesker da også. Jeg hadde en veldig usikker undulatunge som jeg så ikke hadde det noe godt. Tok til meg en voksne undulat fra Finn som allerede var veldig tam og trygg på mennesker, etter at han flyttet inn ble den andre fuglen også mye tryggere. Han hermer etter alt den vokse fuglen gjorde, så når han så at "pappa" ikke var redd for oss trengte ikke han å være det heller. Anonymkode: fd32d...5e4 Så den bør fly på tross av at den ikke er tam enda? Var lest så mange steder at de ikke skal ut av buret før de er tamme
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #5 Skrevet 10. februar 2018 Blir ikke undulater ensomme alene? De er vel flokkdyr? Anonymkode: 06a16...765
lemoncake Skrevet 11. februar 2018 #6 Skrevet 11. februar 2018 22 timer siden, undulat2018 skrev: Så den bør fly på tross av at den ikke er tam enda? Var lest så mange steder at de ikke skal ut av buret før de er tamme Det gjør ikke noe. Han flyr tilbake til buret sitt etter en stund. Men temmingen bør gjøres mens han sitter inni buret sitt. Der han føler seg trygg. 1
lemoncake Skrevet 11. februar 2018 #7 Skrevet 11. februar 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir ikke undulater ensomme alene? De er vel flokkdyr? Anonymkode: 06a16...765 De er flokkdyr ja, og de setter pris på selskap. Men det er lettere å temme en undulat når de er alene. Når fugl nr 2 kommer i hus så bør den holdes i annet rom alene under temming slik at den ikke blir distrahert av den andre. Den skal ha fokus på den som temmer. Den første undulaten som er tam, kan bli utam hvis den får selskap av en annen undulat som ikke er tam. Det er også viktig å ikke ha speil i buret til undulaten når du skal temme den.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #8 Skrevet 11. februar 2018 22 timer siden, undulat2018 skrev: Så den bør fly på tross av at den ikke er tam enda? Var lest så mange steder at de ikke skal ut av buret før de er tamme Ja, helt klart! Men ikke jag den inn i buret liksom, den vil fly inn av seg selv. Jeg synes ofte det er litt lettere å temme utenfor buret, da føler ikke undulaten seg så fanget. Og forresten, ikke stirr undulaten inn i øynene når du sitter med hånden i buret. De er jo byttedyr og det er vedlig vanlig for rovdyr (tenk en katt som jakter) og fiksere øynene direkte på byttet sitt, så dette skremmer undulaten. I starten da undulaten min var veldig redd for oss brukte jeg en pinne utenfor buret som jeg holdt i hånden. Denne turte han å lande på, men ikke hånden min. Satte pinnen foran han og lokket med litt god mat så hoppet han på pinnen. Da kunne jeg få han inn i buret om han ikke hadde flydd inn selv og han måtte inn. Når de ble helt tamme begge to sto buret oppe hele dagen da, så de fløy fritt i stuen hele dagen og var bare stengt inne i buret om natten. I starten kan det være lurt å dekke til vinduene forresten, de må lære seg at det er vinduer der. Spesielt i starten når de er redde og flyr rundt er det stor sjanse for at de flyr rett inn i vinduet og skader seg veldig. Anonymkode: fd32d...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #9 Skrevet 11. februar 2018 Jeg har ikke undulat og har aldri hatt det, men det jeg hadde gjort var å slippe den ut og plassere maten dens/buret i nærheten av meg, slik at den måtte fly bort til meg for å spise og drikke, så hadde jeg begynt å holde noe ekstra godt i hånda som den måtte lande på meg eller på en pinne jeg holdt for å få tak i. Skulle jeg temt den inni buret ville jeg holdt noe den likte spesielt godt i hånda inni buret flere ganger daglig, litt nær åpningen så den skjønte at jeg ikke skulle "ta" den. Til slutt tror jeg den hadde kommet bort for å spise, og begynt å se hånda som noe ufarlig. Anonymkode: 77244...afe
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #10 Skrevet 11. februar 2018 Jeg pleide å hypnotisere undulaten min. Anonymkode: 82b9e...6b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå