Gå til innhold

Spare i Statsobligasjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hørte på denne http://www.dinepenger.no/pengeradet/-97slikinvestererdunarborsensynker/

og det ble nevnt statsobligasjon som er sikker (17.24 i det opptaket i linken). De fortalte at vår pensjon er i statsobligasjoner, og at vi også kan ha privat sparing i statsobligasjon. Hvordan får man kjøpt slike statsobligasjoner? Kan man også ha slike obligasjoner i sin IPS-sparing?

Anonymkode: ee20e...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KLP Statsobligasjon investerer i norske statsobligasjoner.

Skal du kjøpe enkeltobligasjoner må du kjøpe for 500 000 om gangen, eller mer.

Avkastningen er lavere enn banksparing.

Anonymkode: 1da18...a7b

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

KLP Statsobligasjon investerer i norske statsobligasjoner.

Skal du kjøpe enkeltobligasjoner må du kjøpe for 500 000 om gangen, eller mer.

Avkastningen er lavere enn banksparing.

Takk for hjelpen! :) Da blir det ikke aktuelt for meg, da jeg ikke har så mye penger som 500 000,-. Det ble nevnt i sendingen i linken at sparing i Statsobligasjoner er sikrere enn sparing i andre fond. Da må jeg ha misforstått.

Anonymkode: ee20e...070

Skrevet

I fondet er det sikkert 1000 kr i minsteinnskudd. Men skal du kjøpe enkeltobligasjoner som den norske stat utsteder, er minste kjøpssum noe sånn som 500 000 kr.

• Liker 1
Skrevet

Du har ikke misforstått, det gir lav avkastning ja, men er en nesten garantert avkastning på få % poeng. Så har man et par mill da, som de store investorene har, så er 2% avkastning på 2 mill mye.

Anonymkode: b6f91...4b5

• Liker 1
Skrevet

De er definitivt sikrere enn andre rentefond. Antageligvis sikrere enn banksparing også. Bankinnskudd er sikret av bankenes sikringsfond (men antageligvis vil staten gå inn og redde folks sparepenger, i hvert fall opp til 2 millioner, hvis bankenes sikringsfond ikke er tilstrekkelig). Statsobligasjoner derimot, er sikret av den norske stat. Så hvis du har  200 millioner kroner som du vil plassere sikkert, er antageligvis statsobligasjoner sikrere og mer praktisk enn bankinnskudd. Hvis du ikke vil fordele dem på 100 bankkontoer med 2 millioner i innskuddsgaranti per konto, da. Da er antageligvis bankinnskudd og statsobligasjoner like sikre.

• Liker 1
Skrevet

Obligasjonsfond består av enkeltobligasjoner og har ikke så høye innskudd. Typisk 1000 kr OL. Enkeltobligasjonenr er selve lånepapiret og har ofte høye innskuddsbeløp. Når du kjøper fond kjøper du en andel av et papir som består av flere obligasjoner ( i dette tilfellet). De fleste private investorer investerer derfor i obligasjonsfond og kjøper ikke selve obligasjonen, så er fullt mulig for deg å investere i obligasjoner selvom du ike kan gjøre det ved å kjøpe enkeltobligasjoner. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...