Gå til innhold

Hvordan gikk du ned i vekt, og hvordan holdt du vekten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger råd og tips fra dere som har gått ned i vekt, og klart å bli der. :)

Anonymkode: 578cf...da4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

God morgen. Jeg klarte ved å ha KUN en dag i uka jeg spiste godteri....dvs kake,is,potetgull,sjokolade....o.l. Var jeg i bursdag tirsdagen,hadde jeg ikke godteri til helga. Sukker spesielt er fy fy og veldig vanedannende,med mye kalorier. Du kan også laste ned en app.f.eks lifesum der du fører inn mat og aktivitet....jeg må legge til at jeg går tur fem dager i uka. Lykke til.

Anonymkode: 1ff1a...10f

Skrevet

Begynte å spise mindre mat. :) Helt seriøst det mest effektive. Har prøvd mange ulike metoder uten spesielt hell. Har gått sakte men sikkert ned i vekt etter at jeg begynte å begrense inntaket. Spiser gjerne 1 skive, 1 eple, 1 knekkebrød osv., men ofte. Spiser gjerne sjokolade også! Men tar den minste jeg finner. Prøver generelt å velge sunne matvarer, men slett ikke alltid jeg klarer det. Har brukt vektklubb sin kaloriteller i perioder, mest for å få oversikt over hvor mye jeg trenger og å lære hva som er lurt å begrense.

Har gått ned fra 74 til 63 kg på ca 4 mnd. 

Anonymkode: 4c983...db3

• Liker 3
Gjest padawan
Skrevet

Begynte å spise mindre porsjoner og litt annerrledes mat (mer fiber og mindre karbohydrater) og mer skulle det ikke til. Jeg har gått ned nesten 30 kilo.

Skrevet

Jeg var veldig forvirret, følte meg hjelpeløs, mislykket, livredd, handlingslammet. Jeg hadde slitt med vekta i over tjue år - og i 2013 veide jeg 25 kilo for mye. Jeg hadde hørt så mye om hvor farlig det meste av mat var, så jeg prøvde så godt jeg kunne å bare spise det jeg trodde var sunt. Men jeg klarte ikke det så lenge, og siden jeg tenkte "sunt eller usunt", fantes det ingen mellomting: når jeg ikke klarte å spise kyllingbryst og dampet brokkoli lenger, hev jeg i meg sjokoladekake og potetgull. Jeg hadde også en målsetning om å trene, men det ble det aldri noe ut av.

Hvordan endringen skjedde, vet jeg ærlig talt ikke, men jeg sluttet å høre på råd og tips, og fikk isteden et ordentlig grep om hvordan vektregulering faktisk fungerer. Samtidig fant jeg ut hva som skal til for å ha et sunt kosthold, og hva som slett ikke er nødvendig. Det viste seg at en del ting er universelle og konstante, objektive og ganske lette å måle - som at man må ha et kaloriunderskudd for å gå ned i vekt, og at en kilo fettvev tilsvarer 7000 kalorier - og en del ting er individuelle, situasjonsbestemte, subjektive og uforutsigbare - hva vi liker, hvordan vi lærer, hva vi tror på og hvem vi hører på. 

Jeg har prøvd ut mange forskjellige ting siden høsten 2013, noe har jeg fortsatt med. Jeg telte kalorier i det året jeg gikk ned, og i ni måneder etterpå. Jeg brukte matdagbok, Grete Roede, Myfitnesspal og Fitbit. Nå planlegger jeg bare måltidene mine, og har faste handlerutiner med handleliste (og ros når jeg kommer ut med alt jeg skulle ha og ingenting jeg ikke skulle ha). Jeg startet med moderat lavkarbo, nå bestreber jeg meg på å bare spise så variert som mulig. Jeg startet med fem måltider, en stund var jeg oppe på sju, så spiste jeg fire en lang stund, nå har jeg landet på tre. Jeg startet med å veie meg en dag i uka, nå veier jeg meg hver dag. Jeg startet med å kutte ut "alt" av godterier, senere har jeg blitt mer fleksibel - i høst startet jeg med lørdagsgodt, men det utartet fort til godteri flere dager i uka, og i januar oppdaget jeg at jeg var på vei opp i vekt, så da var det full skjerpings og tilbake til bare lørdagsgodt.

Ambisjonen om å trene er redusert til å la hverdagsaktivitet fylle behovet for bevegelse. Dermed går jeg ærend og driver litt morgengymnastikk. Jeg går turer og danser - aldri til tross for at det er kjedelig, alltid fordi jeg kjeder meg.

Dette er altså en pågående prosess, en dynamikk mellom vaner, innstilling og omgivelser, hvor jeg stadig møter og må takle nye utfordringer - i all hovedsak går dette på at hjernen min prøver å overbevise meg om at jeg burde spise mer, at livet er altfor kjipt hvis jeg ikke kan spise akkurat det jeg har lyst på, akkurat nå. Å holde ut sug er slitsomt, vanskelig, men nødvendig og bra. For det meste er tilværelsen min uproblematisk, utrolig lite stress, sammenlignet med hvordan jeg levde før, og utrolig lite jobb, sammenlignet med hva jeg trodde var nødvendig for å holde vekta. 

• Liker 5
Skrevet

Kuttet ut helgevinen. Gikk ned 1 kg i uken på å leve alkoholfritt. Nå drikker jeg kun alkohol ved spesielle anledninger.

Anonymkode: 6c4f8...835

Skrevet

Bestilte meg et trening- og kostholdsplan, fulgte det til punkt og prikke i 12 uker. Etter det fortsatte jeg og trene og spise med inspirasjon i programmet. Kjøpte meg også fler etterhvert. Hadde vel fortsatt å kjøpe eller laste ned om det ikke hadde vært for samboeren som er pt og står for treningen min nå. Kosten trenger jeg ikke lenger å tenke på. 

Jeg har gått ned 60 kg og ikke opp igjen.

• Liker 1
Skrevet

For meg hjalp:

1) å slutte med medisiner 

2) Å bli gravid

3) Å spise vegansk

Anonymkode: 2d942...127

Gjest padawan
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg hjalp:

3) Å spise vegansk

Hvis du kun spiser veganske er det store sjanser for at du pådrar deg diverse mangelsykdommer så da er det viktig å passe på.

Skrevet
1 time siden, padawan skrev:

Hvis du kun spiser veganske er det store sjanser for at du pådrar deg diverse mangelsykdommer så da er det viktig å passe på.

Det er ikke store sjanser for det. For spiser variert selvom jeg kun spiser vegansk. Tar blodprøver hos legen og har ikke mangler. Jeg har høyt kolesterol som er arvelig, men etter jeg gikk over til vegansk kost har jeg normale nivåer og har ikke behov for medisiner for det heller :) 

Skrevet

Keto. (lavkarbo-mye fett) sulten (blir jo sulten uansett om jeg går veldig lenge uten mat men på en annen måte, gjør ikke vondt i magen om jeg kan si det sånn) og cravingser blir borte. 

mye god og fet mat så det er lett å opprettholde. Har faktisk ikke lyst på høykarbo mat lenger. Anbefales :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...