Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Inspirert av en annen tråd: Når jeg er på restaurant, pleier jeg som regel å gi litt tips. Er alltid litt usikker på hvor mye, men om maten og servicen er helt grei, gir jeg 5-10%, dvs runder av oppover til et passe beløp. I utlandet gir jeg litt mer, fordi jeg regner med det er forventet i større grad enn i Norge, dvs en del av lønna. Tenker jeg rett?

Nå lurer jeg på hvordan tipspengene fordeles blant de ansatte i Norge? Får alle, inkludert kokk og renholder en andel, eller hvordan gjøres det? Har store kjeder (Egon, Peppes osv) egne regler som gjelder i hele kjeden eller er det opp til hver virksomhet?

Edit: før var det mer vanlig med tipsskål, nå betaler man jo via kort - ergo fordeles vel pengene av sjefen, slik som i den andre tråden)

Endret av mmd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der jeg jobbet gikk 20% av tipsen til kjøkkenet, resten ble delt på servitørene (altså ble all tips samlet inn og fordelt per time man hadde jobbet den dagen) 

Lønna var begredelig, vaktene på nesten 12 timer (inkl. natt, uten at vi fikk noe kvelds/natt tillegg, da restauranten hadde barservering på nattestid i helgene samt at vi ikke fikk gå hjem så lenge restaurantgjestene fortsatt bestilte drikkevarer i ukedagene) og tipsen var den eneste grunnen til at folk gadd å jobbe der. 

Folk må gjerne droppe tips, men da vil i såfall mat og drikkevarer bli dyrere siden ingen hadde giddet å jobbe slik som jeg gjorde for den lønna vi fikk, og eierne er selvsagt ikke villige til å redusere fortjenesten sin. 

Anonymkode: 963d3...83d

Skrevet

Der jeg selv har jobbet som servitør (og det er en god del steder), så blir det fordelt mellom servitør, kokk og oppvask. 

I Norge er det ofte slik at kokker tjener mer enn servitører, så da får gjerne servitører mer tips enn kokker. 

Anonymkode: dbb1c...f52

Skrevet

Jeg tipser skjeldent til aldri. 

De tjener ikke så dårlig, det får lønn for å yte service. 

Anonymkode: c1ef9...742

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipser skjeldent til aldri. 

De tjener ikke så dårlig, det får lønn for å yte service. 

Anonymkode: c1ef9...742

Syns du 159 kr i timen er bra betalt? 

Anonymkode: 47510...e2c

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du 159 kr i timen er bra betalt? 

Anonymkode: 47510...e2c

Haha, jeg fikk 130 kr. timen :fnise: Og da var jeg over 30 og jobbet 12 timers vakter fra ettermiddag til natten/morgenkvisten uten kveld/natt tillegg eller tid/mulighet til å ta spisepause (måtte sette matpakka i ei hylle og ta en (!) bit på vei inn/ut av kjøkkenet før jeg hastet videre) Så folk kan jo gjerne tro at noen gidder å jobbe sånn med mindre de får tips :P Men folk kan jo gjerne droppe tipsen slik at prisene på mat og drikke må økes slik at lønna blir grei nok til at noen gidder å ta disse jobbene. Men da reduseres nok servicen også, når lønna er den samme uansett. Husker jeg smilte og sa det gikk heeeelt fint en gang en 4-åring slo meg i øyet så jeg knapt kunne se etterpå :P 

Jeg jobber forøvrig ikke i restaurantbransjen lenger, men det var greit nok så lenge jeg studerte. 

Anonymkode: 963d3...83d

Skrevet

Da jeg jobbet på restaurant varierte det fra sted til sted. 
Noen steder ble tipsen delt ut på kvelden, og jevnt fordelt på de som var på jobb, både kokk, servitør og oppvask. 
Andre steder ble alt samlet i en pott, som ble brukt på personalfester. 

Anonymkode: 1dc2f...ff9

Skrevet

Da jeg jobbet på restaurant så ble all tipsen fra hele måneden samlet og deretter så fikk alle ansatte etter hvor mange timer de jobbet. Både kokker og servitører fikk likt. Synes det var greit. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Som gjest så synes jeg servitøren er alfa og omega for å få en god opplevelse på resturant og jeg forhører meg om hvordan de gjør det med tipsen før jeg gir. De får ikke tips hvis det er sånn at det går i en felles pott som fordeles utover. kokkene får hundretusen kr mer i lønn enn servitørene og da blir det urettferdig at de skal ha av tipsen. Jeg er derimot en meget generøs tipser hvis det går kun til den hyggelige servitøren som er resturantens frontfigur som møter meg og de andre gjestene med et godt smil, er effektiv og kan jobben sin.

Endret av O.G.
Skrevet

Der jeg jobbet, beholdt servitøren tipsen selv, men kjøkkenet skulle ha 20 prosent. Ikke et sted der de på kjøkkenet tjente noe bedre enn oss andre, for å si det sånn, så det var helt greit. Vi var jo alle avhengig av hverandre. Tipsen sjefen fikk hvis vedkommende jobbet, ble fordelt på oss andre. 

Anonymkode: 38022...c15

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Da jeg jobbet på restaurant varierte det fra sted til sted. 
Noen steder ble tipsen delt ut på kvelden, og jevnt fordelt på de som var på jobb, både kokk, servitør og oppvask. 
Andre steder ble alt samlet i en pott, som ble brukt på personalfester. 

Anonymkode: 1dc2f...ff9

Oi jeg hadde blitt ganske snurt hvis det var tilfelle der jeg jobbet.

9 minutter siden, O.G. said:

Som gjest så synes jeg servitøren er alfa og omega for å få en god opplevelse på resturant og jeg forhører meg om hvordan de gjør det med tipsen før jeg gir. De får ikke tips hvis det er sånn at det går i en felles pott som fordeles utover. kokkene får hundretusen kr mer i lønn enn servitørene og da blir det urettferdig at de skal ha av tipsen. Jeg er derimot en meget generøs tipser hvis det går kun til den hyggelige servitøren som er resturantens frontfigur som møter meg og de andre gjestene med et godt smil, er effektiv og kan jobben sin.

Så du tipser ikke for en "god jobb", altså maten var god? Det er jo en del av hele pakka. Hvis man ønsker å belønne noen som har gjort en god jobb så skal det ikke har noe å si hvor mye de tjener til vanlig?

Anonymkode: 3ee1d...777

Skrevet

Nå har det blitt satt minstelønn, så nå tjener jeg ikke lender 140 i timen (som jeg gjorde ifjord og før det), men 158, takk gud for det :D

Før i år, har vi ikke fått tipsen, det har gått til julebord eller veldedighet osv, men i år har vi startet med å få. Tipsen blir fordelt på alle, delt på antall timer jobbet den mnd. Føler meg litt bedre nå med bedre lønn, var kjipt å jobbe 10 timers vakter uten pause eller muligheten til å sitte  + drittlønn 😅 Legger man igjen kontanter, blir det som regel til den som rydder bordet.

Anonymkode: 91964...857

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tipser ikke for en "god jobb", altså maten var god? Det er jo en del av hele pakka. Hvis man ønsker å belønne noen som har gjort en god jobb så skal det ikke har noe å si hvor mye de tjener til vanlig?

Anonymkode: 3ee1d...777

Hjelper ikke hvor god maten er hvis servitøren bare slenger tallerkenen ned på bordet foran meg og brøler vær så god.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...