Gå til innhold

Er det normalt å kjenne seg igjen i Saga fra Broen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden første episode jeg så av den Dansk-Svenske TV-serien Broen har jeg kjent meg så mye igjen i Saga, og jeg syns hun er bare dritkul. Hun er helt ærlig hele tiden om hva hun føler og ikke føler, hvordan ting henger sammen og hva hun oppfatter, uten at hun mener å være slem. Men så vil ikke folk ha sannheten, eller de forstår ikke hennes måte å se ting på. Det er så dumt, for hun er jo helt uskyldig i det. Og jeg kjenner meg sånn igjen i dette! Helt fra jeg var liten har jeg alltid sagt sannheten, uten noen baktanker, og har uten å mene det tråkket folk på tærne eller tråkket i salaten, jeg sliter med disse konvensjonene og forstår ikke sosiale koder. Jeg kan si ting som virker helt uempatisk til tider, og jeg kan vel også være det også til en viss grad, jeg syns ikke automatisk synd på folk jeg ikke kjenner. Jeg gidder heller ikke å gå rundt grøten med folk, jeg har ikke energi til det.

Slik jeg har forstått det har man disktuert om Saga-figuren skal forestille noen med asbergers eller noen form for autistiske trekk? Og har jeg det da hvis jeg kjenner meg sånn igjen i henne? Eller har man bare plukket ut noen trekk, karikert dem og gjort henne til en kul figur? Det er vel egentlig ingen som er sånn om de er litt autistiske? :klo:

Jeg mener ikke å tråkke noen på tærne med denne tråden, jeg lurer oppriktig på det jeg spør om.

Anonymkode: c7c34...996

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du betrakter deg selv som dritkul? 

Anonymkode: 7e0d8...362

• Liker 2
Skrevet

Du har kanskje Asperger trekk da, men du er reflektert og bevisst din væremåte, så kanskje ikke så hardt rammet?:)

Anonymkode: 396df...aa1

• Liker 2
Skrevet

ALLE mennesker har trekk på asperger synsrom. Men man må ha mange av trekkene for å få diagnosen. 

Saga er kul. Hun har asperger syndrom. Det er en utviklingsforstyrrelse, som bemerker seg svært godt innenfor det sosiale, at man må ha rutiner, gjøre ting på sin måte, noen reagerer på mye folk eller høye lyder/skarpt lys, noen har iq over normalen, andre ikke. Asperger syndrom er en høytfungerende form for autisme. Har du møtt en med asperger, har du møtt én. Dem er forskjellige. Akkurat som oss andre. Ingen er like. 

Hilsen en stolt asperger mamma. 

Anonymkode: 2d507...936

• Liker 3
Skrevet

Du han kanskje Asperger da. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Asperger syndrom er en høytfungerende form for autisme.

Men spesielt høytfungerende er de ikke. De har normal intelligens i motsetning til andre autister. 

Anonymkode: f8ba6...c8a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men spesielt høytfungerende er de ikke. De har normal intelligens i motsetning til andre autister. 

De aller fleste autistister har normal intelligens, det er kun et ørlite fåtall som er savant. Det er dét du tenker på. 

Anonymkode: 1e570...ee3

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med høytfungerende så mener man ikke intelligensen. Men mer at de fungerer i samfunnet. Og det gjør jo Saga.

Anonymkode: f9355...91b

• Liker 2
Skrevet

Saga evner ikke å sette seg inn i andres situasjon, lese folk, forstå sosiale koder eller ting som for ekesempel ironi. Hun er ikke ærlig bare fordi ho ikke gidder gå rundt grøten, det er den måten hun forstår verden på. Det er nok ikke unormalt å kjenne seg igjen i henne, men det betyr ikke at du har noen diagnose av den grunn nødvendigvis. Jeg kjenner meg også igjen i henne og hennes behov for å være alene og så lukket hun er

Anonymkode: 81986...f22

Skrevet

Mange mennesker har dårlige sosiale antenner. Det er normal menneskelig variasjon, personlighetstrekk. Det som kjenner igjen autister og aspergere er at det preger livet deres i betydningsfull grad og er problematisk. At du sier alt som faller deg inn gjør deg ikke automatisk til autist, men det gjør deg kanskje litt ureflektert og uten forståelse for andre menneskers følelser. Det er personlighetstrekk det går an å jobbe med, i hvert fall når du selv er klar over dem og ser at andre ikke responderer positivt på den væremåten.

Når det er sagt så er Saga selvsagt ikke noe portrett av en typisk asperger. Hun er en fiktiv karakter hvor personligheten er skrudd opp til maks, for å passe inn i historien, være morsom, skape reaksjoner hos de andre karakterene som driver handlinger fremover, osv. De færreste aspergere er sånn, og det er også stor innbyrdes variasjon.

Anonymkode: a19d1...be0

• Liker 2
Skrevet

Jaja

den dagen folk slutter å bry seg om formen på et budskap

og heller konsentrerer seg om innholdet

Det kommer aldri noensinne til å skje

Anonymkode: 4b818...7ac

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med høytfungerende så mener man ikke intelligensen. Men mer at de fungerer i samfunnet. Og det gjør jo Saga.

Fungerer og fungerer.... svært mange er ikke i arbeid og ikke i forhold. 

Saga finnes ikke i virkeligheten. Trodde folk hadde fått med seg det. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Mange mennesker har dårlige sosiale antenner. Det er normal menneskelig variasjon, personlighetstrekk. Det som kjenner igjen autister og aspergere er at det preger livet deres i betydningsfull grad og er problematisk. At du sier alt som faller deg inn gjør deg ikke automatisk til autist, men det gjør deg kanskje litt ureflektert og uten forståelse for andre menneskers følelser. Det er personlighetstrekk det går an å jobbe med, i hvert fall når du selv er klar over dem og ser at andre ikke responderer positivt på den væremåten.

Når det er sagt så er Saga selvsagt ikke noe portrett av en typisk asperger. Hun er en fiktiv karakter hvor personligheten er skrudd opp til maks, for å passe inn i historien, være morsom, skape reaksjoner hos de andre karakterene som driver handlinger fremover, osv. De færreste aspergere er sånn, og det er også stor innbyrdes variasjon.

Anonymkode: a19d1...be0

Tenkte det ja. TS

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jaja

den dagen folk slutter å bry seg om formen på et budskap

og heller konsentrerer seg om innholdet

Det kommer aldri noensinne til å skje

Anonymkode: 4b818...7ac

Hva mener du med det? TS

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Så du betrakter deg selv som dritkul? 

Anonymkode: 7e0d8...362

Ja enten det da eller litt sosialt awkvard :ler2: TS

Skrevet

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen og hadde nok tatt en sånn person for lett tilbakestående. Det er en slags gjenkjennelse der hvis jeg tenker på meg selv som lite barn og trassig tenåring, men ellers ikke.

Anonymkode: e98d8...323

• Liker 1
Skrevet

Ja Saga er kul men jeg tror hun hadde vært vanskelig å ha som venn eller kollega siden hun har null sosiale evner, medmenneskelighet, empati, humor osv.  

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste autistister har normal intelligens, det er kun et ørlite fåtall som er savant. Det er dét du tenker på. 

Anonymkode: 1e570...ee3

Noen autister er jo sterkt psykisk utviklingshemmede og har ikke det man kaller normal intelligens i den grad det kan måles. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fungerer og fungerer.... svært mange er ikke i arbeid og ikke i forhold. 

Saga finnes ikke i virkeligheten. Trodde folk hadde fått med seg det. 

Selvfølgelig forstår jeg at Saga ikke finnes i virkeligheten, hvorfor tror du noe annet?

Jeg vet om to personer med Asperger, begge er høytfungerende, gode jobber, gift og har barn. De er spesielle så absolutt, men fungerer i samfunnet. 

• Liker 1
Skrevet

Manusforfatter har aldri sagt at hun har en diagnose/ den diagnosen. Så det er spekulasjoner fra diverse mennesker som ser serien. Noen som tror hun har asperger har også ment at det er en dårlig fremstilling av asperger, noe jeg er enig i om det er det det skal være. Hadde hun vært en dum person eller kanskje 16 år, så hadde det gitt mening at hun oppførte seg sånn, men mennesker på 30 år+ har lært av feil gjennom nesten 30 år, og de vet hvordan unngå de verste feilene. De forstår for eks at andre mennesker liker klemmer selv om de selv ikke gjør det, og oppfører seg da ikke synlig anstrengt hver gang noen vil klemme de. Mange greier som det lærer man seg, det er kunnskap man husker og som ikke kommer overraskende på et menneske på 30 år, selv om det har asperger

Anonymkode: 01b91...722

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror de fleste kan kjenne seg litt igjen i Saga.  Noen ganger føler man ikke empati eller man klarer ikke å utrykke det slik det er sosialt akseptert.  Forskjellen på oss er vel at vi noen ganger klarer å spille for galleriet, det klarer ikke hun fordi hun er dønn ærlig.  Dønn ærlig er ikke akseptert i samfunnet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...