Gå til innhold

Bør jeg ta master i ledelse og organisasjonspsykologi? Eller advokatsekretær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 30 år, har 1 barn og kom sent igang med utdanning. Har aldri hatt noe klart mål for hva jeg ønsker å bli, men endte opp med å ta en bachelor i Creative Industries Management på BI. Jeg var optimistisk når jeg startet på studiet om at jeg kom til å få en relevant jobb etterpå, men det har vist seg å bli vanskeligere enn jeg så for meg, da det er mange om beinet på de ulike aktuelle stillingene og arbeidsgiverne foretrekker vel de yngre (og mer fleksible) fremfor meg.

For å kunne klare meg (klare oss) greit økonomisk er jeg nødt til å tjene mer enn jeg gjør i min nåværende jobb (klesbutikk). Jeg vurderer om jeg bør søke meg inn på master i ledelse og organisasjonspsykologi, da bacheloren min kvalifiserer til dette. Men jeg er litt usikker på om det er så lurt - masteren undervises kun på engelsk og jeg er ikke SÅ god i engelsk. I tillegg vet jeg rett og slett ikke om det vil være verdt det, i forhold til at jeg allerede har en del studielån (privatskole i tillegg) og vil sitte med et enormt lån etter to ekstra år på BI.

Jeg har så vidt sett litt på muligheten for å studere til å bli advokatsekretær (1 år, men også på privatskole), da jeg har hørt at gjennomsnittslønna er bra (40 000,-) og at det er greit å få seg jobb, hvertfall her jeg bor.

Men jeg er så usikker... noen innspill? Råd?

Anonymkode: 69dc4...1b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med master i organisasjons psykologi så tenker jeg HR-stillinger og de er det også mange om beinet og vanskelig å få. Hva med en ny bachelor som gir et yrke som sykepleie, lærer eller ingeniør e.l ? Vet dessverre lite om advokatsekretær. 

Anonymkode: d9ea9...863

Skrevet

Enig med AB over, ta heller en bachelorgrad som gir jobb.

Anonymkode: 7092d...dbd

Skrevet

Jeg tok Juridisk kontormedarbeider på Treider fagskoler (samme pensum som advokatsekretær, men uten praksis), var umulig å få jobb. Jeg hadde ikke ikke kontorerfaring i bunn, men mye erfaring fra kundeservice. Ble innkalt til 2-3 intervjuer på advokatkontor, men endte ikke i jobb. Jeg bor i en relativt stor by med en del advokatkontor.

Anonymkode: 9a150...428

• Liker 4
Skrevet

Du får utrolig lav lønn som sekretær, men det burde vel egentlig si seg selv

Anonymkode: f54a7...f3f

• Liker 3
Skrevet

Ryktene om den gode lønnen til advokatsekretærer kommer fra at større advokatfirma som driver med forretningsjus. De fakturerer flere tusen pr. time og har en helt annen økonomi enn de som jobber med strafferett og erstatningssaker. Det gjenspeiler lønnen til de som jobber der. Og det er vanlig og bruke jusstudenter til disse oppgavene.

Det var spennende og jobbe for advokater som drev med strafferett, og det var mye rart og finne i faksmaskinen på morgenen. Men jeg vil ikke anbefale noen og satse på en slik utdannelse. 

Vanskelig og få jobb, man konkurerer med studenter og andre med kontorerfaring. Og det er ikke god lønn, hvis man ikke er heldig og får jobb hos de som nevnt over.

Anonymkode: c214e...2ad

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Wow, det var overraskende høy lønn for ett år på en privatskole og en sekretærstilling:sjokkert: Hvis jobbmulighetene er gode ville jeg gått for det, men gjør grundig research på forhånd der!

hvis ikke støtter jeg forslaget om ny bachelor fremfor master, dersom det er noe annet du kan tenke deg å studere.

Anonymkode: 0bab9...238

Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 2
Skrevet

Den månedslønnen virker fryktelig høy for advokatsekretærer (jeg får mindre enn det, og har mastergrad i juss...), men det er mulig at firmaene som driver med forretningsjus gjør at lønnen trekkes opp. Jeg vet at de som er fullmektiger / advokater i slike firma må jobbe mye overtid (uten tillegg, får fast lønn), må en advokatsekretær i de samme firmaene gjøre det samme?

Anonymkode: 9447d...2d3

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har gått advokatsekretær. Helt umulig å få en relevant jobb etterpå (bor ikke i storby, men ikke på landet heller)  men jeg stilte mye sterkere til andre jobber. 

Edit: skrivefeil 

Endret av Karamelltopp
  • Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 30 år, har 1 barn og kom sent igang med utdanning. Har aldri hatt noe klart mål for hva jeg ønsker å bli, men endte opp med å ta en bachelor i Creative Industries Management på BI. Jeg var optimistisk når jeg startet på studiet om at jeg kom til å få en relevant jobb etterpå, men det har vist seg å bli vanskeligere enn jeg så for meg, da det er mange om beinet på de ulike aktuelle stillingene og arbeidsgiverne foretrekker vel de yngre (og mer fleksible) fremfor meg.

For å kunne klare meg (klare oss) greit økonomisk er jeg nødt til å tjene mer enn jeg gjør i min nåværende jobb (klesbutikk). Jeg vurderer om jeg bør søke meg inn på master i ledelse og organisasjonspsykologi, da bacheloren min kvalifiserer til dette. Men jeg er litt usikker på om det er så lurt - masteren undervises kun på engelsk og jeg er ikke SÅ god i engelsk. I tillegg vet jeg rett og slett ikke om det vil være verdt det, i forhold til at jeg allerede har en del studielån (privatskole i tillegg) og vil sitte med et enormt lån etter to ekstra år på BI.

Jeg har så vidt sett litt på muligheten for å studere til å bli advokatsekretær (1 år, men også på privatskole), da jeg har hørt at gjennomsnittslønna er bra (40 000,-) og at det er greit å få seg jobb, hvertfall her jeg bor.

Men jeg er så usikker... noen innspill? Råd?

Du får ikke jobb hos en advokat med dagens advokatsekretærutdannelse. Advokater ansetter enten jusstudenter eller andre med tilsvarende utdannelse og sender dem på advokatforeningens advokatsekretærutdannelse. 

Arbeid hos en advokat krever nøyaktighet og at man til enhver tid vet hva og hvordan ting gjøres for akkurat den advokaten. 

Anonymkode: 4a753...897

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke jobb hos en advokat med dagens advokatsekretærutdannelse. Advokater ansetter enten jusstudenter eller andre med tilsvarende utdannelse og sender dem på advokatforeningens advokatsekretærutdannelse. 

Arbeid hos en advokat krever nøyaktighet og at man til enhver tid vet hva og hvordan ting gjøres for akkurat den advokaten. 

Anonymkode: 4a753...897

Hmm. Skal ringe Treider å høre på mandag, er jo veldig dumt å tilby denne utdanningen om ingen faktisk får jobb som advokatsekretær. 

Frifagbevegelse opplyser at i 2017 hadde en advokatsekretær en gj. mnd. lønn på 40.360,-. Dette gjelder altså de som tok utdanningen for mange år siden dette da..? 

TS 

Skrevet

Hmm. Skal ringe Treider å høre på mandag, er jo veldig dumt å tilby denne utdanningen om ingen faktisk får jobb som advokatsekretær.

Om man fikk en så godt betalt jobb for et årsstudium, og det var høy sjanse for å få jobb, tror du ikke universitet og høyskoler også hadde tilbudt dette? Jeg ville aldri betalt for privatskole, med mindre studiet også tilbys på flere universitet og høyskoler og jeg ikke hadde nok poeng til å komme inn.

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frifagbevegelse opplyser at i 2017 hadde en advokatsekretær en gj. mnd. lønn på 40.360,-. Dette gjelder altså de som tok utdanningen for mange år siden dette da..? 

TS 

Ikke regn med at Treidar vil si sannheten... det høres for godt ut til å være sant. Ville aldri gjort det. Og vedrørende master ville jeg funnet en på et offentlig universitet så du slipper å betale skolepenger. 

Anonymkode: 11135...fad

• Liker 7
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

TS 

Gjennomsnittslønn er jo nettopp det - et gjennomsnitt. Det betyr at det både inkluderer de som har jobbet med det i 30 år og de som har jobbet med det i 2 år. De som har jobbet med det i åresvis og har mye erfaring er nok verdifulle for firmaene, og derfor betaler de også mer for dem. Det som egentlig hadde vært interessant å vite her er lønnen for nyutdannede, og ikke gjennomsnittslønnen helt generelt.

• Liker 2
Gjest ashanti
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man fikk en så godt betalt jobb for et årsstudium, og det var høy sjanse for å få jobb, tror du ikke universitet og høyskoler også hadde tilbudt dette? Jeg ville aldri betalt for privatskole, med mindre studiet også tilbys på flere universitet og høyskoler og jeg ikke hadde nok poeng til å komme inn.

Joda, jeg bare skriver at det er ille at de tilbyr et studie til 100.000 som absolutt ikke fører til jobb, om det er tilfelle at ingen ansetter advokatsekretærer lenger :)

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke regn med at Treidar vil si sannheten... det høres for godt ut til å være sant. Ville aldri gjort det. Og vedrørende master ville jeg funnet en på et offentlig universitet så du slipper å betale skolepenger. 

Anonymkode: 11135...fad

Ang. master så må jeg ta en del ekstra fag om jeg skal kvalifisere til å komme inn på UiO eller HiOA, da min bachelor ikke kvalifiserer til direkte opptak til samme master der. Jeg kan selvfølgelig gjøre det, men ta vil det ta et ekstra år også. Kan tenke på det.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittslønn er jo nettopp det - et gjennomsnitt. Det betyr at det både inkluderer de som har jobbet med det i 30 år og de som har jobbet med det i 2 år. De som har jobbet med det i åresvis og har mye erfaring er nok verdifulle for firmaene, og derfor betaler de også mer for dem. Det som egentlig hadde vært interessant å vite her er lønnen for nyutdannede, og ikke gjennomsnittslønnen helt generelt.

Ja, jeg vet hva et gjennomsnitt er. Det jeg tenkte på er at de som har jobbet i årevis også har startet et sted. At man ikke tjener masse penger som nyutdannet gjelder vel de fleste. Om det er tilfelle at nyutdannede ikke får jobb i det hele tatt, bør Treider legge ned studiet. Men forstår jo at de holder det gående så lenge folk betaler og ikke aner at de tar et årsstudium som ikke er verdt noen ting.

TS

Gjest ashanti
Skrevet

Obs, der var jeg ikke anonym lenger, men samma det egentlig :laugh:

Skrevet

Jeg har studert psykologi (bachelor) og gikk advokatsekretær for mange år siden. Psykologistudiet har jeg vokst mye på, og bruker det mye, men hvor mye dette studiet har å si om jeg får jobben eller ikke er ikke godt å si. Har møtt på flere enn en som er skeptisk til psykologifaget. I tillegg har jeg tatt regnskapsmedarbeiderstudiet på NKI. DIsse studiene kombinert har gjort at jeg aldri har hatt trøbbel med å få jobb, ei heller bli innkalt på intervju. Jeg har jobbet som regnskapsmedarbeider og sekretær, min lønn idag er litt over 470.000,-  (syns forsåvidt det ikke er så godt betalt). 

Nå gjorde jeg unna advokatsekretærstudiet noen år før regnskapsmedarbeiderstudiet, men skulle jeg ha valgt mellom disse i dag så hadde jeg nok valgt regnskap. Det større sjanse for å få jobb innen regnskap enn innen administrasjon. 

Anonymkode: 2bb76...084

Skrevet

Men forstår jo at de holder det gående så lenge folk betaler og ikke aner at de tar et årsstudium som ikke er verdt noen ting.

De kommer ikke til å legge ned noe de tjener penger på, så enkelt er det egentlig, derfor viktig å sette seg inn i sjansene for jobb før man begynner. Universitet og høyskoler tilbyr veldig mange (alt for mange) plasser på enkelte studier også, selv om mange blir stående uten jobb fordi for mange er utdannet innen dette. Skjønner frustrasjonen din, men er det ingen bachelorgrader du interesser deg for som gir jobb? F.eks arkiv? (søk med finn.no/jobb på arkiv og du ser hvor mange som trengs)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...