Gå til innhold

Hva synes dere om at mor flytter fra barna sine for å studere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en situasjon som er veldig vanskelig å forholde seg til.

En bekjent har flyttet fra sine 3 barn for å studere langt vekk. (Far ute av bildet). Barna bor hos besteforeldre som er veldig gamle og utslitte, og er egentlig ikke i stand til å ta vare på noen barn. 

I helger og ferier er mor «hjemme» i studentbyen sin, og har skapt seg et «nytt liv der.»

Tviler ikke på at barna har det godt til besteforeldre, men de burde kanskje blitt ivaretatt på en bedre måte? Er ikke dette grov omsorgssvikt av mor?

Anonymkode: d244d...dda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke det er akseptabelt, men at det er omsorgssvikt er litt på kanten. Det er tross alt barnas besteforeldre.

Anonymkode: a6bd1...bdc

• Liker 11
Skrevet

Anmeld henne til barnevernet.

Anonymkode: d6158...092

Gjest Skogrose
Skrevet

Ikke greit, verken for barna eller besteforeldrene..

Skrevet

Jeg personlig hadde aldri gjort det, men synes det er drøyt å kalle det omsorgssvikt. 

Og hva vi og du mener er vel revnende likegyldig. 

Anonymkode: 8190e...a99

• Liker 12
Skrevet

Hvor gamle er barna og besteforeldrene da? Hvor langt unna er studiestedet? Hvor lenge skal hun studere? Hva mener du med at hun er på studiestedet i helger og ferier, betyr det at hun ALDRI er hjemme med barna da?

Anonymkode: d8c80...80c

• Liker 8
Skrevet

Sånn har det vært i alle år i bygda hvor jeg kommer fra. Noen av de har jobbet eller jobber nå i barnevernet. 

Det viktigste er vel at barna har det bra. Meget drøyt å kalle det omsorgssvikt. Det er jo bare positivt at mor tar seg en utdannelse, og ikke bli sponset av nav. 

Anonymkode: 85da6...9a5

• Liker 19
Skrevet (endret)

Jeg bodde en periode hos mine besteforeldre. Men de var spreke og jeg var ikke en vanskelig tenåring. Så for oss passer det kjempe bra. Men om besteforeldre i dette tilfellet er for gamle eller for sliten til å følge de opp på en skikkelig måte, og barna er ganske små, så høres ikke det greit ut.

Men syns uansett det er rart at hun ikke kommer hjem i helgene eller når hun har ferie. Kanskje hver helg blir vanskelig med tanke på reisevei, men syns det er uforståelig at hun ikke kommer hjem i ferien. Men skulle tro hun ville se barna og avlaste foreldrene sine. 

Endret av FluffyJuggernaut
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Jobber med barn selv, men høres ikke bra ut.

Endret av Frk.frustrert
  • Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er barna og besteforeldrene da? Hvor langt unna er studiestedet? Hvor lenge skal hun studere? Hva mener du med at hun er på studiestedet i helger og ferier, betyr det at hun ALDRI er hjemme med barna da?

Anonymkode: d8c80...80c

Barna er alle i barneskolealder, besteforeldre nermer seg 80.

Aldri hjemme er å ta litt i, jul og sommer har mor vært hjemme. Men svært skjeldent ellers.

Bestevenninen min går i samme klasse som mor og er hjemme mye oftere fordi de går deltidsstudie, men mor valgte å bli igjen i studentbyen.

Skrevet

Vi (du) vet ingenting om familiedynamikken eller hvorfor hun reiser hjem når hun gjør, uavhengig av om det er sjeldent eller ikke. Slutt å spekuler - spesielt når det er noen som du tydeligvis ikke kjenner. Takk.

• Liker 20
Skrevet

Er du bekymret så sender du en bekymringsmelding til barnevernet.

Anonymkode: b2e63...7a9

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna er alle i barneskolealder, besteforeldre nermer seg 80.

Aldri hjemme er å ta litt i, jul og sommer har mor vært hjemme. Men svært skjeldent ellers.

Bestevenninen min går i samme klasse som mor og er hjemme mye oftere fordi de går deltidsstudie, men mor valgte å bli igjen i studentbyen.

Jeg synes egentlig dette høres greit nok ut. Vet du at det er en belastning for besteforeldrene eller er det en antagelse?

Synes det er supert at mor tar utdannelse og hun er jo hjemme i feriene. Det er ikke gitt at alle studier har høstferie/vinterferie, tvert imot, jeg har aldri hatt det i løpet av mine 5 studieår. 

Det er også noe veldig annet å ta studier på deltid enn heltid.

Hvor ofte man er hjemme kommer an på både hva det koster å reise og hvor lang tid det tar. Hvis det er i samme fylke så hadde jeg kanskje forventet at hun var hjemom litt oftere, men hvis hun studerer i en annen landsdel er det noe annet.

• Liker 6
Skrevet

Enig med de over. Er du bekymret, så melder du til BV. Dersom du ikke er bekymret må du slutte å blande deg 

Anonymkode: 17b39...6a6

• Liker 3
Skrevet

Bekymringsmelding. 

Det kan hende at mors utdannelse er svært nødvendig for familien, og at det er bedre at barna bor midlertidig hos besteforeldrene, men at hun i tillegg ikke besøker dem gjør at jeg tviler sterkt på om hun forstår barnas behov. 

Jeg kjenner flere som har måttet reise bort pga utdannelse og la barn være med den andre forelderen, men ingen som ikke har prioritert å treffe barna mest mulig og følge dem opp best mulig for å minimere tapet for barna.

Du reiser i tillegg tvil om besteforeldrene har kapasitet til å fylle barnas behov. Dette er flere ting som barnevernet bør vurdere. Mor kan trenge foreldreveiledning og å bli stilt krav til.

• Liker 10
Skrevet

Nærmer seg 80 år. Ikke mange 80 åringer som takler 3 barn. Vi snakker om barneskolebarn også. Hjelpes. dette er ikke ok i min verden.

Anonymkode: bec97...afd

• Liker 9
Skrevet

Hvis dette resulterer i at mor får en utdannelse som gjør det lettere å forsørge barna etter studier tenker jeg at dette er greit. Selvsagt ikke ideelt, men kanskje bedre enn å rive barna ut av sin krets i tre år før mor er ferdig med studier. 

Ift at mor ikke er hjemme i helger, kan dette kanskje ha med økonomi å gjøre? Å reise t/r studiested kan koste en vinterdress eller et par sko til barna. Siden mor er student, regner jeg at økonomien er deretter.

For meg høres dette ut som en sterk mor som klarer å studere på tross av at barna må bo borte og hun er alenemor. Hun er heldig som har foreldre som stiller opp i en slik situasjon. På tross av høy alder..

Anonymkode: 4e664...811

• Liker 6
Skrevet

Hun kan ikke gå over til nettstudier da? :) Hvis besteforeldrene ikke orker å ta seg av barna men føler de må pga mammaen må få seg en utdannelse, så synes jeg moren burde finne andre løsninger til å få en utdannelse i boks.. Evt. mor flytter til studiestedet med barna. 

Er du bekymret, sender du mld til barnevernet :) 

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette resulterer i at mor får en utdannelse som gjør det lettere å forsørge barna etter studier tenker jeg at dette er greit. Selvsagt ikke ideelt, men kanskje bedre enn å rive barna ut av sin krets i tre år før mor er ferdig med studier. 

Ift at mor ikke er hjemme i helger, kan dette kanskje ha med økonomi å gjøre? Å reise t/r studiested kan koste en vinterdress eller et par sko til barna. Siden mor er student, regner jeg at økonomien er deretter.

For meg høres dette ut som en sterk mor som klarer å studere på tross av at barna må bo borte og hun er alenemor. Hun er heldig som har foreldre som stiller opp i en slik situasjon. På tross av høy alder..

Jeg tenker at det er mye spekulasjoner her og at en eneforelder som flytter bort og ikke besøker barna sine, er grunn for at Barnevernet sjekker om barna har det bra. Det trenger ikke å være barnas beste som driver mor.

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, Biloba skrev:

Jeg tenker at det er mye spekulasjoner her og at en eneforelder som flytter bort og ikke besøker barna sine, er grunn for at Barnevernet sjekker om barna har det bra. Det trenger ikke å være barnas beste som driver mor.

Er det ikke like mye spekulasjoner andre veien?

Folk løper til barnevernet for de rareste ting. Hvis man lurer i denne saken, ville jeg heller ringt barnevernet og drøftet saken heller enn å sende en bekymring med en gang. Da vil bv evaluere om det er grunn til bekymring over telefon, og vil da evnt be om en melding inn. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...