Gå til innhold

En av sjefene har ansatt en venn som ikke kan åpne, stenge eller jobbe lørdager i butikk, noe som skaper misnøye blant de andre ansatte. Hva gjør jeg som butikkleder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen måneder siden ble jeg ansatt som salgs-/butikkleder i et lite firma.  De har hatt en del utfordringer de siste par årene, sviktende omsetning har vært den største, og daglig leder ansatte meg fordi han ønsket en utenforstående som kom inn og så ting med friske øyne.  Jeg ble lovet rom til å ta de grepene jeg mente var nødvendig, i samarbeid med daglig leder.

Noen uker etter at jeg startet i jobben dukket det opp en ny deltidsansatt.  Dette var en bekjent av en av eierene som var i en vanskelig situasjon etter et samlivsbrudd og derfor trang jobb.  Jeg ble litt satt ut over å ikke ha blitt informert om dette, men jeg valgte å ikke lage et stort nummer ut av det. Det viste seg at h*n gjør en god jobb og lærer fort, h*n gjør jevnt over en god jobb, men det er et problem at vedkommende er aleneforelder med relativt lang reisevei og har store begrensinger i når h*n kan jobbe.  Det er veldig vanskelig for vedkommende å være på plass når butikken åpner og å jobbe helt til stengetid. Lørdagsjobbing er bortimot umulig, på de tre månedene h*n har vært ansatt har h*n jobbet to lørdager, en av de måtte h*n reise en time før vi stengte.  Vi andre jobber hele åpningstiden annenhver lørdag.

Disse begrensningene har skapt irritasjon blant de andre ansatte, som mener h*n får spesialbehandling (det stemmer jo) og jeg har tatt det opp med daglig leder og eieren som ansatte vedkommende, da jeg synes det er problematisk at vi har en ansatt som i liten grad kan dekke opp butikkens åpningstider. Jeg fikk kort og godt beskjed om å ikke blande meg, da det ikke er opp til meg å ansette folk.  Nei, jeg har ikke personalansvar, men jeg er leder for butikken og har ansvar for at den er bemannet (jeg setter opp arbeidslister), og da mener jeg at jeg må få ha et visst ord med i laget når det gjelder de ansattes arbeidstider.

Noen tips hvordan jeg burde gripe dette an?  Burde jeg bare la det ligge?  Se meg om etter ny jobb? (fortsatt i prøvetid og har flere andre muligheter)

Anonymkode: 62bdf...eb3

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre det står ikke står noe avtalt i kontrakten, så hadde jeg satt opp vedkommende på lørdager. Man kan ikke ta hensyn til alt mulig, og det er personen selv som har valgt å ta seg en butikkjobb en time unna bosted. Annenhver lørdag, med annenhver tidlig og sen vakt er virkelig ikke noe å klage for. Husk at en arbeidsdag skal være 8 timer, så å jobbe fra åpning til stenging er ikke greit. 

Anonymkode: 0e4f9...5ea

• Liker 19
Skrevet

Du må forholde deg til det du får beskjed om fra din sjef, selv om du er leder

• Liker 20
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre det står ikke står noe avtalt i kontrakten, så hadde jeg satt opp vedkommende på lørdager. Man kan ikke ta hensyn til alt mulig, og det er personen selv som har valgt å ta seg en butikkjobb en time unna bosted. Annenhver lørdag, med annenhver tidlig og sen vakt er virkelig ikke noe å klage for. Husk at en arbeidsdag skal være 8 timer, så å jobbe fra åpning til stenging er ikke greit. 

Vel, butikken har åpent mandag til fredag 10-18 og lørdag 10-16, så jeg ser ikke helt hvorfor det ikke skal være greit å jobbe fra åpning til stenging?

Det står ingenting i kontrakten om begrensninger i når vedkommende kan jobbe, kun at h*n er deltidsansatt selger og stillingsprosent.  

TS

• Liker 21
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, butikken har åpent mandag til fredag 10-18 og lørdag 10-16, så jeg ser ikke helt hvorfor det ikke skal være greit å jobbe fra åpning til stenging?

Det står ingenting i kontrakten om begrensninger i når vedkommende kan jobbe, kun at h*n er deltidsansatt selger og stillingsprosent.  

TS

Nei, men da er det jo bare å sette opp den ansatte. Annenhver lørdag, 9-17 (med kjøring) er ingenting å klage for. Det er selvfølgelig dumt at vedkommende er aleneforeldre, men man kan ikke ta hensyn til alt hele tiden. 

• Liker 16
Skrevet

Hvor har du det fra at det er snakk om en times kjøring hver vei?  Jeg har bare sagt at vedkommende har lang reisevei.  Og reiseveien skal vel uansett ikke regnes med i arbeidstiden?  Selv har jeg 45 minutters kjøring hver vei, men jeg protesterer ikke på å jobbe 10-18 av den grunn.

Joda, jeg kan jo sette opp vedkommende, men resultatet blir sannsynligvis at h*n klager til eier/sjef og får fritak pga manglende barnepass eller noe sånt.  Det har skjedd før, det skaper frustrasjon blant resten av de ansatte og det var derfor jeg tok det opp med eier/sjef.

TS

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at det er snakk om en times kjøring hver vei?  Jeg har bare sagt at vedkommende har lang reisevei.  Og reiseveien skal vel uansett ikke regnes med i arbeidstiden?  Selv har jeg 45 minutters kjøring hver vei, men jeg protesterer ikke på å jobbe 10-18 av den grunn.

Joda, jeg kan jo sette opp vedkommende, men resultatet blir sannsynligvis at h*n klager til eier/sjef og får fritak pga manglende barnepass eller noe sånt.  Det har skjedd før, det skaper frustrasjon blant resten av de ansatte og det var derfor jeg tok det opp med eier/sjef.

TS

Avrunding av tid kjære deg. Så klart kjøring ikke regnes med i arbeidstiden, det var for å vise hvor mange timer man bruker pp en lørdag. 

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Husk at tiden det tar før åpning, og etter stengning teller som arbeidstid, som man skal ha betalt for. 

Anonymkode: efdac...92e

• Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avrunding av tid kjære deg. Så klart kjøring ikke regnes med i arbeidstiden, det var for å vise hvor mange timer man bruker pp en lørdag. 

Ser den.  Jeg er nok farget av at det irriterer meg at sjef/eier gir ekstra spillerom til vedkommende pga at h*n spiller på at h*n er aleneforelder, det er vanskelig med barnepass og reiseveien er lang.  Dette er ikke faktorer som har dukket opp etter ansettelsen, de visste det da de ansatte vedkommende.  Og vedkommende visste om både åpningstider og reisevei da h*n tok jobben.  Jeg har forståelse for at kollegaen med tre barn som faktisk klarer å både åpne, stenge og å jobbe annenhver lørdag irriterer seg.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at tiden det tar før åpning, og etter stengning teller som arbeidstid, som man skal ha betalt for. 

Arbeidsgiver er fair og betaler for den tiden, så det er ikke noe problem.  Vi har en ordning der man på hverdager enten kommer 09:45 og gjør rutinene ved åpning eller jobber til 18:15 og gjør stengerutiner som innebærer kassaoppgjør.  Det hører til unntakene at noen må både åpne og stenge på hverdager

TS

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser den.  Jeg er nok farget av at det irriterer meg at sjef/eier gir ekstra spillerom til vedkommende pga at h*n spiller på at h*n er aleneforelder, det er vanskelig med barnepass og reiseveien er lang.  Dette er ikke faktorer som har dukket opp etter ansettelsen, de visste det da de ansatte vedkommende.  Og vedkommende visste om både åpningstider og reisevei da h*n tok jobben.  Jeg har forståelse for at kollegaen med tre barn som faktisk klarer å både åpne, stenge og å jobbe annenhver lørdag irriterer seg.

Arbeidsgiver er fair og betaler for den tiden, så det er ikke noe problem.  Vi har en ordning der man på hverdager enten kommer 09:45 og gjør rutinene ved åpning eller jobber til 18:15 og gjør stengerutiner som innebærer kassaoppgjør.  Det hører til unntakene at noen må både åpne og stenge på hverdager

TS

Du må passe deg for at den ansatte ikke har denne avtalen skriftlig på noe vis da, email osv. En avtale er da en avtale. Du burde da ikke være sur på den ansatte for å ønske dette, eller å ha fått denne avtalen (hvem ønsker ikke dette) - men er jo den sjefen som har driti på draget. Men alle vet jo at det er forskjellsbehandling innenfor slike yrker, de aller fleste får jo bokk i butikk pga noen de kjenner liksom. 

• Liker 10
Skrevet

Det er jo ikke så mye du kan gjøre når sjefen gir spesial behandling til kompisen. Det vanlige er jo å ha bsrn annen hver helg, så man skulle tro at han fikk til å stille opp iallefall en lørdag.

Du kan jo sette han opp, men det blir sikkert å ende i ekstra arbeid når du får beskjed at han ikke kan møte. Skjønner at sjefen vil hjelpe vennen sin, men sjefen har ansvar for alle ansatte. Så syns det høres feil ut at en annen mister lørdagen med sine barn for at den nye ansatte ikke kan jobbe. Dere kan ikke ansette noen som er interessert i helgejobb, som ikke kan eller vil ha full stilling. Noen på videregående for eksempel?

• Liker 1
Skrevet

Jeg er selv alene med barn etter samlivsbrudd. Jobber i butikk med åpningstider 10-18. Det sier seg selv at jeg ikke kan stenge kl 18 når barnehagen stenger 17.00. Nå er jeg heldig som har flere i familien som hjelper meg med å hente i barnehage OG være barnevakt lørdager om jeg må jobbe, så derfor går det et par dager per uke likevel. Og rundt 1 lørdag per mnd.

Det er ikke alle som har nettverk som er villig til dette eller nettverk i det hele tatt. 

Helt ærlig syntes jeg det er litt rart at du er så opphengt i dette og at kollegaene irriterer seg sånn. Tenker dere at det kun er barnløse som kan jobbe på deres arbeidsplass? Eller at man skal betale for en barnevakt til å levere og hente i barnehage (f eks) og være barnevakt flere lørdager i mnd? 

Vil du heller at denne personen skal gå på NAV fordi arbeidsgiveren og kollegaene ikke tåler at personen ikke kan være to steder på én gang? Jeg forstår ikke hvorfor dette er et kjempeproblem. 

En dag får kanskje dere andre på arbeidsplassen også barn og kanskje mannen (evnt kona) ikke har anledning til å levere og hente barn hver eneste dag fordi den andre må på jobb, eller at det blir et samlivsbrudd og vips så er dere i samme situasjon. 

Folk klager over at aleneforeldre «snylter på NAV» samtidig som det klages over at de ikke kan jobbe sent. Vi får rett og slett kanskje slutte å få barn i dette landet eller..? 

Anonymkode: e3100...36b

• Liker 39
Skrevet
2 minutter siden, FluffyJuggernaut skrev:

Det er jo ikke så mye du kan gjøre når sjefen gir spesial behandling til kompisen. Det vanlige er jo å ha bsrn annen hver helg, så man skulle tro at han fikk til å stille opp iallefall en lørdag.

Du kan jo sette han opp, men det blir sikkert å ende i ekstra arbeid når du får beskjed at han ikke kan møte. Skjønner at sjefen vil hjelpe vennen sin, men sjefen har ansvar for alle ansatte. Så syns det høres feil ut at en annen mister lørdagen med sine barn for at den nye ansatte ikke kan jobbe. Dere kan ikke ansette noen som er interessert i helgejobb, som ikke kan eller vil ha full stilling. Noen på videregående for eksempel?

Dessverre, vi driver i en bransje som krever mye fagkunnskap fra de ansatte.  Jeg har vært borti lørdagsansatte ekstrahjelper på en tidligere arbeidsplass og det fungerte dårlig.  Det var begrenset hva de kunne hjelpe kundene med og resultatet ble at de serverte kaffe og gjorde sitt beste for å holde de som ventet fornøyde, men mer eller mindre hell, mens de ventet på at en av oss som faktisk kunne hjemle dem skulle bli ledig.  

TS

• Liker 1
Skrevet

*hjelpe

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre, vi driver i en bransje som krever mye fagkunnskap fra de ansatte.  Jeg har vært borti lørdagsansatte ekstrahjelper på en tidligere arbeidsplass og det fungerte dårlig.  Det var begrenset hva de kunne hjelpe kundene med og resultatet ble at de serverte kaffe og gjorde sitt beste for å holde de som ventet fornøyde, men mer eller mindre hell, mens de ventet på at en av oss som faktisk kunne hjemle dem skulle bli ledig.  

TS

De færreste butikker krever særlig kompetanse, utom det som relativt fort kan læres på jobben. Hadde heller vurdert å ansette helgearbeidere om jeg var deg, om du vil ha flere fornøyde ansatte, med mulighet til et liv utenom jobb.

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv alene med barn etter samlivsbrudd. Jobber i butikk med åpningstider 10-18. Det sier seg selv at jeg ikke kan stenge kl 18 når barnehagen stenger 17.00. Nå er jeg heldig som har flere i familien som hjelper meg med å hente i barnehage OG være barnevakt lørdager om jeg må jobbe, så derfor går det et par dager per uke likevel. Og rundt 1 lørdag per mnd.

Det er ikke alle som har nettverk som er villig til dette eller nettverk i det hele tatt. 

Helt ærlig syntes jeg det er litt rart at du er så opphengt i dette og at kollegaene irriterer seg sånn. Tenker dere at det kun er barnløse som kan jobbe på deres arbeidsplass? Eller at man skal betale for en barnevakt til å levere og hente i barnehage (f eks) og være barnevakt flere lørdager i mnd? 

Vil du heller at denne personen skal gå på NAV fordi arbeidsgiveren og kollegaene ikke tåler at personen ikke kan være to steder på én gang? Jeg forstår ikke hvorfor dette er et kjempeproblem. 

En dag får kanskje dere andre på arbeidsplassen også barn og kanskje mannen (evnt kona) ikke har anledning til å levere og hente barn hver eneste dag fordi den andre må på jobb, eller at det blir et samlivsbrudd og vips så er dere i samme situasjon. 

Folk klager over at aleneforeldre «snylter på NAV» samtidig som det klages over at de ikke kan jobbe sent. Vi får rett og slett kanskje slutte å få barn i dette landet eller..? 

Greit nok at du ikke kan stenge, men da klarer du vel å være i butikken til 9.45 og åpne? Her er jo problemet at den nye hverken åpner, stenger, eller jobber helg. 

Anonymkode: b0e21...719

• Liker 27
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var du i den situasjonen da du ble ansatt?  Eller skjedde samlivsbruddet i etterkant?

Man skal selvsagt prøve å tilrettelegge best mulig for alle ansatte, men jeg forstår faktisk godt at folk blir frustrerte over en nyansatt som verken åpner, stenger eller jobber lørdager.  Spesielt sistnevnte er et irritasjonsmoment for mange, da de føler at h*n ikke drar sin del av lasset.   Om jeg forstår deg rett er ettermiddag og lørdag de største utfordringene for deg?  Da kan du vel åpne?  De fleste barnehager åpner vel i 7-tiden, så det burde ikke være noe problem å være på jobb 9:45 om du ikke har svært lang reisevei til jobb. Problemet hos oss er at den nyansatte sliter med både å åpne og stenge og svært sjelden tar en lørdagsvakt, så langt er det ikke en gang en vakt i måneden.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De færreste butikker krever særlig kompetanse, utom det som relativt fort kan læres på jobben. Hadde heller vurdert å ansette helgearbeidere om jeg var deg, om du vil ha flere fornøyde ansatte, med mulighet til et liv utenom jobb.

Vi driver i en bransje der det ikke er så enkelt.  Lørdagsansatte klarer å lære seg grunnleggende ting, men kunder som ønsker mer dyptgående hjelp får ikke den hjelpen de ønsker av dem og de utgjør faktisk en vesentlig del av lørdagskundene.  Lørdagsansatte er dessverre ikke løsningen her.  TS

• Liker 22
Skrevet

Synes ikke det er rett at personen skal slippe disse vaktene, det gjør jo at de andre ansatte må jobbe mer av disse vaktene, og det er det vel et fåtall som vil. Skjønner veldig godt at det blir misnøye blant de andre! 

Jeg ville informert leder/eier om at du kommer til å sette opp den ansatte på disse vaktene allikeve, forutsatt at det ikke er avtalt i kontrakten deres at de skal slippe disse vaktene. Om leder/eier da gir fritak, så får de selv stå for å ordne noen som kan jobbe istedenfor, da får eier/leder eventuelt stille opp selv dersom ingen av de andre ansatte ønsker å jobbe den dagen. Egentlig veldig dumt om det ikke er avtalt i kontrakten f.eks arbeid annenhver lørdag kl x-y. Sånne ting bør spesifiseres! 

Anonymkode: ec918...a65

• Liker 7
Skrevet

Har ikke barnet en far? Eldre søsken? Er det klesbutikk? Hva om stillingen er lavere enn deres? Noen får jobbe 6 timers dager. Mange småbarnsmødre og aleneforeldre burde fått jobbet 6 timers vakter.

Anonymkode: 8ef55...f68

Skrevet

Jeg synes hele greia høres veldig smålig ut. Folk har ulike forutsetninger og det kan være sider ved denne personens liv/helse som du ikke vet om. Det finnes mer enn nok reelle problemer her i verden, så hvorfor lage en stor sak ut av noe så lite?

Anonymkode: 3dff7...bbd

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...