AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har et par spørsmål ang arv. Min far har 3 barn fra før, har giftet seg og nå fått 2 nye barn. Hvordan blir fordelingen av arv hvis han dør først? De eier hus sammen. Anonymkode: a48fc...a1b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Hvis de har felleseie, som er utgangspunktet i norsk rett om ikke annet avtales ved ekteskapets inngåelse, skal midlene deles 50-50 ved hans død. Særkullsbarn kan nemlig nekte fars ektefelle å sitte i uskifte, og boet skiftes umiddelbart. Dersom særkullsbarna godtar uskifte, vil boet skiftes etter lengstlevendes død. Da deles det i to og fordeles likt på arvingene etter ektefellene. Se f.eks. arveloven § 26. Anonymkode: acec9...c54
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de har felleseie, som er utgangspunktet i norsk rett om ikke annet avtales ved ekteskapets inngåelse, skal midlene deles 50-50 ved hans død. Særkullsbarn kan nemlig nekte fars ektefelle å sitte i uskifte, og boet skiftes umiddelbart. Dersom særkullsbarna godtar uskifte, vil boet skiftes etter lengstlevendes død. Da deles det i to og fordeles likt på arvingene etter ektefellene. Se f.eks. arveloven § 26. Anonymkode: acec9...c54 Så først vil hans 50% bli fordelt på oss 5 barn, så vil hennes 50% bli fordelt på deres felles barn? Anonymkode: a48fc...a1b 1
mmd Skrevet 10. februar 2018 #4 Skrevet 10. februar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Så først vil hans 50% bli fordelt på oss 5 barn, så vil hennes 50% bli fordelt på deres felles barn? Anonymkode: a48fc...a1b Etter din fars død (om han dør først) så skal det foretas et skifte (dvs, dere tre eldste kan la kona få sitte i uskiftet bo, men det er neppe særlig lurt). Da fordeles arven på kona (25%) og alle barna (75% delt på 5). Nå kona så dør (uten å ha giftet seg på nytt) så fordeles alt hun eier på de 2 yngste barna. Dere tre eldste skal jo ha arv fra deres mor. 3
Testosteron Skrevet 10. februar 2018 #5 Skrevet 10. februar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis de har felleseie, som er utgangspunktet i norsk rett om ikke annet avtales ved ekteskapets inngåelse, skal midlene deles 50-50 ved hans død. Anonymkode: acec9...c54 Ja. Likedeling er utgangspunktet, men skjevdeling er et viktig unntak: Ekteskapslova § 59: "Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47#KAPITTEL_2-7 I dette tilfellet har mannen tre barn fra et tidligere ekteskap, og det tyder på at han er godt voksen, og da pleier man å ha både hus og bil. I så fall skal ikke disse eiendelene likedeles med ny ektefelle med mindre hun kjøper seg inn i huset.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #6 Skrevet 10. februar 2018 Si at han har hatt formue fra før, men alle eiendeler de nå har eier de sammen 50/50 og er kjøpt etter ekteskapet. Tviler på at det er skrevet noe videre avtale fordi de er opptatt av å dele alt. Hvis hun dør først, så har det ingen betydning for de 3 eldste barna fordi de kun er barn av mannen. De to yngste fellesbarna arver henne. Hvis han dør først så blit 75% fordelt til alle 5 barn, mens hun arver 25% som deres felles barn arver igjen en gang. Har jeg skjønt det da? Hva skjer hvis hun da sitter i utskiftet bolig? Det er en aldersforskjell mellom han og hun, så det er naturlig det også med barna, som fort gjør at det er naturlig å tenke at de skal få bo i barndomshjemmet sitt. Ts Anonymkode: a48fc...a1b
Testosteron Skrevet 10. februar 2018 #7 Skrevet 10. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis han dør først så blit 75% fordelt til alle 5 barn, mens hun arver 25% som deres felles barn arver igjen en gang. Har jeg skjønt det da? Hva skjer hvis hun da sitter i utskiftet bolig? Anonymkode: a48fc...a1b Ja. Du har skjønt det da. Hvis særkullsbarna hans gir henne samtykke til at hun får overta alt i såkalt uskiftet bo, og de fortsatt ikke har fått farsarven sin når hun dør, så blir fordelingen annerledes, for da regnes det ikke arv til henne fra ham. Arven fra han blir da delt likt mellom alle fem barna hans. Man kan tenke seg at ett av særkullsbarna gir henne samtykke til uskifte mens de to andre krever farsarven sin nå. Da sitter hun i delvis uskifte, og da regnes hun som arving etter ham overfor de to særkullsbarna, men ikke overfor det tredje som gav samtykke til uskifte, så tredjemann får større arvelodd enn de to andre særkullsbarna.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #8 Skrevet 10. februar 2018 14 minutter siden, Testosteron skrev: Ja. Du har skjønt det da. Hvis særkullsbarna hans gir henne samtykke til at hun får overta alt i såkalt uskiftet bo, og de fortsatt ikke har fått farsarven sin når hun dør, så blir fordelingen annerledes, for da regnes det ikke arv til henne fra ham. Arven fra han blir da delt likt mellom alle fem barna hans. Man kan tenke seg at ett av særkullsbarna gir henne samtykke til uskifte mens de to andre krever farsarven sin nå. Da sitter hun i delvis uskifte, og da regnes hun som arving etter ham overfor de to særkullsbarna, men ikke overfor det tredje som gav samtykke til uskifte, så tredjemann får større arvelodd enn de to andre særkullsbarna. Betyr det at alle egentlig er tjent med å la henne sitte i uskifte? Si at en bolig har en verdi på 1 million, hvor 750 000 skal fordeles på hans totalt 5 barn. Skjer denne fordelingen først etter hva som er bestemt med boligen? Hva skjer med boligens verdi hvis den øker/synker i løpet av tiden? Og hva hvis den ene særkullsbarnet da får høyere/lavere arv pga verdistigning feks Anonymkode: a48fc...a1b
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #9 Skrevet 10. februar 2018 Kan legge til at scenarioet er ikke realistisk nå, men en gang i tiden så blir jo det. Kommer til å hyre advokat fordi det er en familie med konfliktnivåer på den ene siden, samt en mor fra de tre eldste barna som kommer til å manipulere enkelte barn slik at hun får en gevinst. Hun er typen som ville krevdt å overtatt huset etter sin avdøde enkemann fordi det var tross alt hun som var gift først. Hvor mye arv det blir er ikke viktig i det hele tatt, men ønsker at prosessen skal skje på riktig måte. Moren til de 3 eldste kommer nok til å sitte med en del gjeld i arv og må prøve å unngå at noen tar over arven der. Nå føler jeg meg slem som diskuterer det allerede, det var bare en diskuskjon jeg ufrivillig havnet i da enkelte søsken gruet seg mer til å få mindre arv enn de gledet seg over nye familiemedlemmer. Ts Anonymkode: a48fc...a1b
Testosteron Skrevet 10. februar 2018 #10 Skrevet 10. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr det at alle egentlig er tjent med å la henne sitte i uskifte? Si at en bolig har en verdi på 1 million, hvor 750 000 skal fordeles på hans totalt 5 barn. Skjer denne fordelingen først etter hva som er bestemt med boligen? Hva skjer med boligens verdi hvis den øker/synker i løpet av tiden? Og hva hvis den ene særkullsbarnet da får høyere/lavere arv pga verdistigning feks Anonymkode: a48fc...a1b Hvorvidt alle er best tjent med å la henne sitte i uskifte, finnes det ikke noe fasitsvar på, for det er motstridende hensyn her. For det første kan det jo tenkes at særkullsbarna hans trenger pengene mer nå enn senere. For det andre er det en risiko forbundet med uskifte. Formuen kan både øke og minske. Dessuten må man leve med frykten for at hun skal gjøre noe hun ikke har lov til, f.eks. gi store gaver til sine barn f.eks. i form av at hun overfører huset på dem uten at særkullsbarna får noe. Da må særkullsbarna gå til rettssak mot dem, og det er ikke så gøy. Frykten for at dette skal skje er en belastning. Hvis boligens verdi øker mens enka sitter i uskifte, så får ikke særkullsbarna hans del i verdistigningen hvis de alt har fått sin farsarv. Hvis verdien blir redusert, så går ikke det ut over dem som alt har fått sin farsarv. Når man skal finne ut hvor mye arv særkullsbarna har krav på, så må man huske på at det er to delinger. Først delingen av hans og hennes formuer som er felleseie. Utgangspunktet er likedeling. Det er unntak for verdier man eide da man giftet seg. Det kan holdes utenfor likedelingen med mindre ektefellen har kjøpt seg inn i f.eks. boligen eller av andre grunner har blitt sameier. Så kommer delingen av arven. Kona arver 25 %, og de fem barna arver til sammen 75 %, som de deler likt med mindre han har skrevet testament.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #11 Skrevet 10. februar 2018 Huff nei nå vil jeg ikke diskutere dette mer. Føler meg vemmelig, og orker ikke tanken på å miste familiemedlemmer. Syns hele situasjonen er vond. Noen er veldig bitter fordi de forventet forskudd på arv, men det har alle fått beskjed om at det blir ikke aktuelt nå. Det er fortsatt to små barn som skal få vokse opp i trygge rammer, pluss at det blir bare kluss i fremtidige beregninger. Det blir advokat når det en gang blir aktuelt. Orker ikke mer vonde krangler. Penger er virkelig roten til mye vondt. Anonymkode: a48fc...a1b
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #12 Skrevet 10. februar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et par spørsmål ang arv. Min far har 3 barn fra før, har giftet seg og nå fått 2 nye barn. Hvordan blir fordelingen av arv hvis han dør først? De eier hus sammen. Anonymkode: a48fc...a1b Det er en viss fare ved å la noen sitte i uskiftet bo. Her ble hele arven etter far brukt opp av mor sine dårlige valg. Anonymkode: 96eb9...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #13 Skrevet 10. februar 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en viss fare ved å la noen sitte i uskiftet bo. Her ble hele arven etter far brukt opp av mor sine dårlige valg. Anonymkode: 96eb9...f6b Det er jeg ikke redd for. Hun er en utrolig kjekk dame som ikke ville gjort noen vondt. Hun hadde sørget for en rettferdig fordeling. Hun ville jo selvfølgelig hatt et ønske om å få være i barndomshjemmet til deres fellesbarn flyttet ut, men hun hadde ikke kranglet og manipulert seg til det. Jeg har full tiltro til henne. Jeg er mer redd for hva de andre søskene ville ha gjort. Det er mye bitterhet etter en vond skilsmisse. Mor til de 3 eldre barna ville ha ødelagt mye i en konflikt. Mor ville også prøvd å fått sin del av kaka. Så det kunne blitt sure miner hvis ønsket om uskifte ble tatt opp. Anonymkode: a48fc...a1b
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #14 Skrevet 10. februar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg ikke redd for. Hun er en utrolig kjekk dame som ikke ville gjort noen vondt. Hun hadde sørget for en rettferdig fordeling. Hun ville jo selvfølgelig hatt et ønske om å få være i barndomshjemmet til deres fellesbarn flyttet ut, men hun hadde ikke kranglet og manipulert seg til det. Jeg har full tiltro til henne. Jeg er mer redd for hva de andre søskene ville ha gjort. Det er mye bitterhet etter en vond skilsmisse. Mor til de 3 eldre barna ville ha ødelagt mye i en konflikt. Mor ville også prøvd å fått sin del av kaka. Så det kunne blitt sure miner hvis ønsket om uskifte ble tatt opp. Anonymkode: a48fc...a1b Mor? Men moren din har ingen som helst krav på noe arv etter din far. Din far er skilt fra henne og gift på nytt, da har de måttet skifte dem i mellom, så din mor skal du ikke bekymre deg over. Hva de andre søsknene gjør har du lite kontroll på. Anonymkode: 96eb9...f6b
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #15 Skrevet 10. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mor? Men moren din har ingen som helst krav på noe arv etter din far. Din far er skilt fra henne og gift på nytt, da har de måttet skifte dem i mellom, så din mor skal du ikke bekymre deg over. Hva de andre søsknene gjør har du lite kontroll på. Anonymkode: 96eb9...f6b Mor til de eldre søsknene har to av de i sin hule hånd. Ønsker de at nye konen skal få sitte uskiftet, kan du banne på at mor lager helvete for de søsknene. De forsøkte også å sabortere bryllupet, fordi mor var lei seg. Så er redd for hele konflikten, særlig da det er to nye små barn i bildet også. Anonymkode: a48fc...a1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå