AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 Mange av de såkalte selskapshundene ble brukt til vakt i gamle dager men kom det da ubudne gjester så er de vell ikke redd for en 10 kilo hund som bjeffer? Er de da modige nok til å skremme bort tyvene og klarer dem det? Munkene hadde vell dem i klostrene og hundene ble vell brukt som vakthund og som varmehund i senger. De ble vell også brukt i templer? Noen som kan fortelle litt mere? Hvilke hunderaser ble brukt som dette og gjerne ramse opp alle. Anonymkode: a94f3...d15
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #2 Skrevet 10. februar 2018 De selskapshundene som ble brukt som vakthunder hadde som jobb å vekke de som bodde der, ikke nødvendigvis jage bort tyvene. Uansett hvor liten hunden er ville jeg ikke brutt meg inn i et hus med en bjeffende hund. Tibetanske terriere ble brukt i templene Anonymkode: 14c4c...6c1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #3 Skrevet 10. februar 2018 Jeg har tibetansk spaniel (gruppe 9; selskapshunder) og hun er ei bestemt lita frøken som tar jobben som vakthund med det største alvor! "I hjemlandet Tibet ble disse små hundene først og fremst brukt til å varsle når fremmede nærmet seg klostrene. De lå oppe på fjellsidene eller murene rundt klostrene og holdt oppsyn med alt som nærmet seg. Med ulike bjeff fortalte de om det var kjente eller ukjente som nærmet seg. Denne ulike bjeffingen kan en også i dag høre. I tillegg til dette ble hundene brukt som varmekilde i det kalde fjellklimaet. Ønsket om å ha nærkontakt med mennesker ser vi ennå i dag på rasen og det å få ligge tett inn til sin eier enten i sengen, på fanget eller på føttene er nesten en betingelse for å ha en lykkelig tibetansk spaniel." (hentet her: .http://www.nmhk-tibetanskspaniel.net/document.htm?doc=183652) Anonymkode: 084f0...4b3
Tabris Skrevet 10. februar 2018 #4 Skrevet 10. februar 2018 Det er forskjell på vokt og varsling. Hunder som f.eks schãfer skal vokte, dvs skremme bort uvelkomne gjester. Små hunder skal varsle, dvs bjeffe til eier kommer og overtar. Dette gjelder tempelhunder og spisshunder, typisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå