Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg går vg1 nå og må velge programfag innen en uke.. Har ikke peiling på hva jeg skal velge, og det haster!! Tenker å velge R1, kjemi1 og muligens fysikk1. Tror kanskje det blir for krevende for meg, selvom at jeg slettes ikke ligger dårlig an faglig. Har sett for meg enten tannlege, lege eller veterinær, men både lærere og medelever rundt meg mener at dette er for krevende utdanninger og at det er et for «høyt» ønske.. Karakterene mine ligger på 5-6 for det meste, men jeg vet jo ikke hvordan realfagene blir å gå enda.. Er så redd for at jeg tar alle de fagene jeg trenger til en slik utdanninger uten å komme inn fordi snittet er for høyt. 

Hvilke realfag burde jeg velge og isåfall, har noen erfaring med noen av de yrkene jeg ramset opp? :laugh:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha enten matte R1 eller S1+S2, også må du ha fysikk og kjemi (1+2) for å komme inn på lege og tannlegestudiet. For veterinær må du ha det samme, utenom fysikk. Kommer du ikke inn rett fra videregående så bruker du et friår på å ta opp de fagene du vil forbedre karakter i. Evt jobb og reis litt imellom. Ikke hør på de som sier du ikke kan, bevis de heller motsatt! 

Om du vil utdanne deg innen et slikt profesjonsstudie hvor du uansett trenger de realsfagene så ser jeg ingen grunn til å velge noe annet :) 

Anonymkode: cb900...9e3

Skrevet

Det kan være krevende med mange realfag, selv hadde jeg R1, Kjemi 1, fysikk 1 i tillegg til engelsk (et fag å slappe litt av på).

Og for meg gikk det helt fint, ingen store problemer å følge fagene :)

Og vil legge til, du kan få til mye om du bare vill, ikke bare hør på hva andre sier "det klarer du ikke". Min bror fikk besked om at han aldri i verden måtte søke Mekanisk, da han var dårlig i matte. Han gjorde det allikevell, fikk 5 i matte på den VGS linja! 

Du kan klare hva en du ønsker, for ønsker du noe vil du automatisk stå på og jobbe for det :) 

Viktig bare å sjekke opp kravene for de ulike yrkene du ønsker å ha! Dumt å måtte ta opp fag forde du ikke sjekker om du trengte Kjemi 2 isteden for R 2 eller lignende 👍🏻 

Anonymkode: 595be...680

Skrevet

Tusen takk for svar, det var til stor hjelp! Blir nok både R1, kjemi 1 og 2 og fysikk 1 på meg.. Håper det ikke blir for krevende:P

Skrevet

Tenk på alle de menneskene som utdanner seg til tannlege, lege og veterinærer. Det er et høyt antall studenter som uteksamineres hvert eneste år med en grad i dette. Hvorfor skulle ikke du kunne være en av dem? Hvis du interesserer deg for realfag er det gull verdt å ta. Da har du alle muligheter når tiden kommer og du skal studere. 

De realfagene de fleste studier krever er vel R1, fysikk, kjemi 1 + 2... noen få studier krever også biologi 1, men dette kan du sjekke opp på universitetene sine nettsider.

Skrevet

Er fysikk 1 så krevende som lærerne sier? Føler meg ikke smart nok til det når jeg hører hva lærerne har å si om faget og hva der innebærer.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...