Gå til innhold

Kvinne, liker du å bli kalt kjerring?

Kvinne, syntes du det er greit når menn kaller kvinner for kjerringer?   

72 stemmer

1. 1. Kvinne, syntes du det er greit når menn kaller kvinner for kjerringer?

• Ja
      12
    • Nei
      60

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg mener ikke de gangene gubben din sier "kjerringa mi", jeg mener når menn generelt kaller kvinner for kjerringer. En mann jeg jobbet med husket ikke navnet på en kvinne vi snakket om og sa "Du mener hu der kjerringa?" Jeg sa ikke noe til han, men jeg reagerte på det. Jeg syntes det var ubehagelig og jeg mistet litt respekten for han. Du står ikke høyt på min liste om du kaller meg for en kjerring.
Dette er ikke første gang jeg hører slikt, jeg har hørt en annen kollega si ting som "Ja, kjerringer er jo sånn". Da jeg nevnte hendelsen til en kamerat sa han at det spørs på hvor personen kommer fra og hva man pleier å si der, men at han ikke reagerte noe på det selv. 
Jeg sa at kvinner liker ikke å bli kalt kjerring, men han mener at jeg ikke kan snakke for alle kvinner. Jeg er enig i at jeg ikke har rett til å snakke for alle kvinner, så jeg sa jeg skulle lage en poll for å spørre. 

Jeg liker i alle fall ikke å bli kalt for kjerring, og jeg syntes ikke det er greit når menn referer til kvinner som kjerringer. 

Anonymkode: 0a4d2...e73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar det ikke innpå meg, men det er selvfølgelig ikke noe hyggelig å få slengt etter seg. Finnes dog verre ting å bli kalt. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, BiancaH96 skrev:

Tar det ikke innpå meg, men det er selvfølgelig ikke noe hyggelig å få slengt etter seg. Finnes dog verre ting å bli kalt. 

Ja, det er nok verre ting, men samtidig syntes jeg det virker nedlatende i 2017. Jeg føler det er en del av en sexistisk språk som henger igjen fra gammelt av.

Skrevet

Hvorfor i all verden plager du en uskyldig fyr med at du ikke liker å bli kalt kjerring når han ikke har kalt deg kjerring, mens du samtidig forventer å ikke bli sett på som ei kjerring? GUd bedre meg ass

Anonymkode: 6cb32...8b4

Gjest N-Nøff
Skrevet

Mange bruker ordet "kjerring" synonymt med "kvinner". Så det er rom for misforståelser der..

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden plager du en uskyldig fyr med at du ikke liker å bli kalt kjerring når han ikke har kalt deg kjerring, mens du samtidig forventer å ikke bli sett på som ei kjerring? GUd bedre meg ass

Anonymkode: 6cb32...8b4

Jeg har ikke plaget han. Hvis du leser en gang til kan du se at jeg IKKE sa noe til han da han sa det. Samtidig reagerte jeg negativt (inni meg) fordi jeg kjente personen han siktet til, og jeg syns det var veldig respektløst at han refererte til henne som "hu der kjerringa." 

• Liker 4
Skrevet

Er vel litt kulturforskjeller ute og går her. Der hvor jeg kommer fra, er kjerring et kvalitetsstempel. Ei kjerring har bein i nesa, egne meninger og griner ikke på nesa av hverken brødbaking, slakting, eller oljeskift. Hvis man blir omtalt som et «godt kjerringemne», da har man gjort noe rett.

Men har skjønt at folk lengre sør har funnet på sin egen betydning av ordet, kanskje tilsvarende det vi ville kalt hurpe, pluss diverse fargerike adjektiver.

Anonymkode: dbe10...438

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nok verre ting, men samtidig syntes jeg det virker nedlatende i 2017. Jeg føler det er en del av en sexistisk språk som henger igjen fra gammelt av.

Sant, det er ikke noe hyggelig uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Lærte tidlig av rektor på barneskolen at "kjerring" er nedlatende og "kjering" positivt ment. Holder meg til det :rolleyes:

Skrevet

Nei, det et nedlatende ord for kvinne eller kone. 

Anonymkode: c10f3...7de

• Liker 3
Skrevet

For meg er "kjerring" ikke bare nedlatende, men direkte stygt og respektløst.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Arabella skrev:

For meg er "kjerring" ikke bare nedlatende, men direkte stygt og respektløst.

Helt enig. :enig: Det var defor jeg måtte lage en poll, fordi jeg ville se om det bare var meg som var for «sensitiv». 

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg mener ikke de gangene gubben din sier "kjerringa mi", jeg mener når menn generelt kaller kvinner for kjerringer. En mann jeg jobbet med husket ikke navnet på en kvinne vi snakket om og sa "Du mener hu der kjerringa?" Jeg sa ikke noe til han, men jeg reagerte på det. Jeg syntes det var ubehagelig og jeg mistet litt respekten for han. Du står ikke høyt på min liste om du kaller meg for en kjerring.
Dette er ikke første gang jeg hører slikt, jeg har hørt en annen kollega si ting som "Ja, kjerringer er jo sånn". Da jeg nevnte hendelsen til en kamerat sa han at det spørs på hvor personen kommer fra og hva man pleier å si der, men at han ikke reagerte noe på det selv. 
Jeg sa at kvinner liker ikke å bli kalt kjerring, men han mener at jeg ikke kan snakke for alle kvinner. Jeg er enig i at jeg ikke har rett til å snakke for alle kvinner, så jeg sa jeg skulle lage en poll for å spørre. 

Jeg liker i alle fall ikke å bli kalt for kjerring, og jeg syntes ikke det er greit når menn referer til kvinner som kjerringer. 

Kjerringer er kjerringer er kjerringer.

Skrevet

Det henger jeg meg ikke opp i.

Anonymkode: c9ea9...006

Skrevet

Med mindre det er en dialektgreie (bruker man ikke kjerring mer i Nord-Norge?) så hadde jeg ikke satt pris på det, nei. Jeg tenker at de er litt enkle i huet og at de prøver krampaktig å være mannemann som snakker om damer som kjerringer eller drar mange generaliseringer på basis av kjønn ("alle kjerringer er jo sånn" etc).

Anonymkode: 8b7a4...558

• Liker 3
Skrevet

Det kommer an på hvor i landet man er. 

Nord for Stjørdal er det tradisjonelt regnet som et positivt ord. Kjæresten blir til "kjær-ing". 

Skrevet

Apropos kjerring, det finnes verre ord. For mange år siden besøkte jeg min mann på båten hvor han arbeidet på, altså ansatt. Han presenterte meg for sine kolleger som "maddammen". Jeg var 25 eller deromkring. Han skulle vel liksom være morsom. Jeg har aldri i mitt liv vært så flau. Det tror jeg flere av kollegene forstod. 

• Liker 1
Skrevet

Bitch er greit. Men jeg fortrekkes at folk sier navnet mitt. 

Anonymkode: cff7a...798

Skrevet
6 minutter siden, Arabella skrev:

Apropos kjerring, det finnes verre ord. For mange år siden besøkte jeg min mann på båten hvor han arbeidet på, altså ansatt. Han presenterte meg for sine kolleger som "maddammen". Jeg var 25 eller deromkring. Han skulle vel liksom være morsom. Jeg har aldri i mitt liv vært så flau. Det tror jeg flere av kollegene forstod. 

Er han bergenser? Jeg tror det er veldig vanlig i Bergen. :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er han bergenser? Jeg tror det er veldig vanlig i Bergen. :) 

Nei, Buskerud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...