Gå til innhold

Vaske tannbørste i stdet for å kjøpe ny?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er det uhygiensik og? Har bare aldri hørt om noen som gjør det.

Anonymkode: 6f8fc...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man bør bytte tannbørste ved hver sesong sies det. En ny tannbørste for hver sommer, vår, høst og vinter. Evt når man har hatt omgsnssyken for å ikke ha bakteriene på tannbørsten når man er frisk.

Anonymkode: c47a6...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På Rema har de en pakke med tre tannbørster til under 10kr. Om det er relevant for noen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannbørster slites. Etter lang tids bruk vil den ikke være like effektiv lengre. Det er derfor tannleger og tannpleiere anbefaler å bytte hver 2.-3 måned. 

3pk tannbørste til 9.90 ser jeg på som en nødløsning, om gjester har glemt sin eller barna glemmer børsten hos venner etc. Har en pk billigbørster liggende "just in case" men ville aldri brukt slike børster på daglig basis. Til det er de altfor dårlig. Men som et alternativ til å ikke pusse tennene en kveld, helt klart brukendes.

Det beste er for øvrig en skikkelig el-børste, som koster litt. F.eks oral-b. Bytter du børstehodet hver 3.måned vil det vises godt på din årlige tannsjekk. 

Anonymkode: 6cde7...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tannbørster slites. Etter lang tids bruk vil den ikke være like effektiv lengre. Det er derfor tannleger og tannpleiere anbefaler å bytte hver 2.-3 måned. 

3pk tannbørste til 9.90 ser jeg på som en nødløsning, om gjester har glemt sin eller barna glemmer børsten hos venner etc. Har en pk billigbørster liggende "just in case" men ville aldri brukt slike børster på daglig basis. Til det er de altfor dårlig. Men som et alternativ til å ikke pusse tennene en kveld, helt klart brukendes.

Det beste er for øvrig en skikkelig el-børste, som koster litt. F.eks oral-b. Bytter du børstehodet hver 3.måned vil det vises godt på din årlige tannsjekk. 

Anonymkode: 6cde7...494

Jeg drar til tannlegen så sjeldent som mulig. 

Har hatt et hull når jeg var 6 år og det var ike min feil.

Tannlegene sa jeg hadde dårlig emalje# så da trente jeg opp tennene mine.

Jeg drikker tonnevis av brus, kaffe, juice og glemmer å pusse tennene i fylla. 

Men jeg får skryt fra tennene mine. Fatter ikke hvordan folk får hull. De må jo sove med sukkerbiter i munnen og pusse tennene med melis og feil ende av tannbørsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Men jeg får skryt fra tennene mine. Fatter ikke hvordan folk får hull. De må jo sove med sukkerbiter i munnen og pusse tennene med melis og feil ende av tannbørsten.

Det der er så individuelt at fy! Jeg pusser to ganger for dag, minst. Bruker tanntråd. Er hos tannlegen én gang i året og drikker «aldri» juice. Har både tenner med skade og hull. Mens eksen min pusset aldri tennene (🤮) og hadde null hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Wow, du er ikke spesielt intelligent. Jeg sliter med munntørrhet, en bivirkning av en veldig vanlig medisin, som gjør deg mye mer disponert for karies.

Anonymkode: 5527c...9ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow, du er ikke spesielt intelligent. Jeg sliter med munntørrhet, en bivirkning av en veldig vanlig medisin, som gjør deg mye mer disponert for karies.

Jeg tok concerta og ritalin. De har både tanngnissing og munntørhet som bivirkning.

I tillegg var det en periode jeg brukte cannabis daglig. Det gir tør munn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction said:

Jeg tok concerta og ritalin. De har både tanngnissing og munntørhet som bivirkning.

I tillegg var det en periode jeg brukte cannabis daglig. Det gir tør munn det.

Så fint for deg at du ikke fikk hull da, men det betyr ikke at man ikke er mer disponert for hull ved å ta visse medikamenter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så fint for deg at du ikke fikk hull da, men det betyr ikke at man ikke er mer disponert for hull ved å ta visse medikamenter.

Selv om man er disponert for å bli alkoholiker trenger man ikke bli dwt.

Man kan vaske tannbørsten i oppvaskmaskinen.

Hvis man har vondt i tennene bør man ungå surt godteri i en dag eller to.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, abrasiveRefraction said:

Selv om man er disponert for å bli alkoholiker trenger man ikke bli dwt.

Man kan vaske tannbørsten i oppvaskmaskinen.

Hvis man har vondt i tennene bør man ungå surt godteri i en dag eller to.

Wow, det var litt av en argumentasjonsteknikk :hoho:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har nevnt, de blir jo slitt. Det er derfor jeg bytter tannbørstehode, ikke fordi jeg tenker at de har blitt for skitne. 

NÅ begynte jeg å tenke på det da, er jo litt ekkelt hvor lenge man bruker samme tannbørste uten å f. eks. sette den i en typ rensevann eller noe hver kveld, det må jo lagre seg litt bakterier der :eeeh:  *googler børstehoderenser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg renser den ukentlig i munnskyllevann, og koker den minst en gang i måneden. Trodde det var normalt, jeg. 

Anonymkode: 0df31...672

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2018 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Tannbørstene går i oppvaskmaskinen minst en gang hver 14. Dag her. De kastes når du er begynt å bli slitne. Vi vasker jo spiseskjeer vi har hatt i munnen hvorfor ikke tannbørstene også? De er jo ikke akkruat lekre der de står og blir skjylt i kaldt vann før og etter puss.

Anonymkode: 76b36...ebc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Vi vasker jo spiseskjeer vi har hatt i munnen hvorfor ikke tannbørstene også?

Ikke sammenlignbart. Vi har mange spiseskjeer, og de benyttes av alle husets beboere samt tilfeldige gjester. Tannbørster har vi bare én hver av og skyller dem i vann. En blir ikke smittet av sitt eget spytt, så desinfeksjon er unødvendig, men vi skyller for at det skal se mer delikat og rent ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Du kommer til å få store problemer med tennene når du blir eldre hvis man ikke passer på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...