AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 Hei! Nå nærmer søknadsfristen seg, og da jeg var ferdig på videregående ifjor lovde jeg meg selv at jeg ikke skulle ha mer en ett friår. Nå er jeg kjempemotivert til å studere, flytte og "starte et nytt liv". De siste tre årene har jeg jobbet innenfor service i butikk og kafé ved siden av skolen, noe jeg har trivdes kjempegodt med. Dermed kunne jeg tenkt meg å studere noe innenfor disse feltene. Kanskje bli butikksjef eller noe sånt, er ikke helt sikker, men service er iallefall den retningen som passer meg best. Det har seg slik at jeg ikke helt vet hvilket studier jeg kan søke for dette? Har prøvd å sett litt om kring på både skoler og linjer, men blir ikke helt klok. Har vurdert markedsføringledelse ved BI, men er så usikker på om dette blir rette linjen innenfor service? Skjønner liksom ikke heeelt hvilke linjer man kan ta innenfor det området 😰 Anonymkode: 0168f...306
femme_folle Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Fransk er aldri feil. Kommer bra med om man skal jobbe på café.
Kinder Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 https://studievalg.no/yrker/okonomi-marked-og-administrasjon/butikksjef-butikkledelse
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 Butikksjef er som oftest noe man må jobbe seg opp til. Du må jobbe i butikk, være flink, bli vaktleder, stengeansvarlig eller liknende og forhåpentligvis bli butikksjef etter hvert. Det kan selvsagt være praktisk med noe leder/administrasjon/økonomistudier, men du må uansett jobbe deg opp. Anonymkode: 74044...c45 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 17 minutter siden, Kinder skrev: https://studievalg.no/yrker/okonomi-marked-og-administrasjon/butikksjef-butikkledelse Ser at fagskole er en av mulighetene. Det koster jo en del, så lurer på om det er verdt det og om man har bra sjans til å komme ut i jobb etter det året? Anonymkode: 0168f...306
Kinder Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser at fagskole er en av mulighetene. Det koster jo en del, så lurer på om det er verdt det og om man har bra sjans til å komme ut i jobb etter det året? Anonymkode: 0168f...306 Usikker. Har inntrykk av at mange jobber seg oppover i systemet uten å nødvendigvis ha så mye utdanning, særlig i matvarebutikker, så det er en vei å gå. Men det er nok positivt å ha utdannelse innen økonomi, salg og ledelse. Om du lurer på om fagskolen er verdt prisen, så ville jeg ha spurt noen som har gått der. Om du ikke kjenner noen, så hør på ulike diskusjonsforum. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #8 Skrevet 9. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser at fagskole er en av mulighetene. Det koster jo en del, så lurer på om det er verdt det og om man har bra sjans til å komme ut i jobb etter det året? Anonymkode: 0168f...306 Jeg ville ikke betalt mye penger for å ta fagskole. Jeg ville heller tatt en bachelor i økonomi, ledelse eller lignende. Det er lettere å bruke til noe annet også hvis du skille ønske det. Anonymkode: 014f9...e46 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 Du får vanligvis ikke en butikksjef stilling med en bachelor utdannelse, du må jobbe deg oppover. Jeg har selv master innen markedsføring og den teller ingenting og jeg jobber i butikk, har jobbet i over 10 år nå. Ønsker du høyere lønn tar du fagbrev i butikkfaget (du får ca 10kr mer enn andre ansatte som deg), ellers kan jeg ikke anbefale deg å studere noe innenfor markedsføring om du ikke heller vil jobbe med noe annet enn butikk. Søk deg inn ett sted som ansatt, vis at du er flink og kan lede så vil du etterhvert få en butikksjef stilling Du kan ta fagbrevet på nett: https://www.nki.no/velg-ditt-studium/salgsmedarbeider Men tror du må ha jobbet innen salg og service i 5år til sammen (for å slippe å ta vgs om igjen). Anonymkode: 11f77...780
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #10 Skrevet 10. februar 2018 Butikksjef er noe du kan jobbe deg opp til uansett utdannelse, men det er en fordel med bachelor. Jeg ville ikke valgt markedsføring, for det har ingenting med service i butikk å gjøre. Det blir mer mot salg. Jeg ville tatt en bachelor i økonomi og ledelse (eller liknende). Ta så mange fag innen ledelse du kan Anonymkode: 17124...217 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #11 Skrevet 10. februar 2018 Er som regel ikke nødvendig med høyere utdannelse for å bli butikksjef. Jobb deg oppover, ha god arbeidsmoral og vis at du fortjener jobben Anonymkode: a5e4f...098
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #12 Skrevet 10. februar 2018 Anbefaler økonomi bachelor. Da har du valgmuligheter videre om du finner ut at du vil gjøre noe annet enn å stå i butikk. Anonymkode: a522d...555 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #13 Skrevet 10. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Butikksjef er noe du kan jobbe deg opp til uansett utdannelse, men det er en fordel med bachelor. Jeg ville ikke valgt markedsføring, for det har ingenting med service i butikk å gjøre. Det blir mer mot salg. Jeg ville tatt en bachelor i økonomi og ledelse (eller liknende). Ta så mange fag innen ledelse du kan Anonymkode: 17124...217 Har tenkt tanken, men jeg hadde 2 i matte hele ungdomsskolen og vgs, og på vgs var det såvidt jeg sto i faget. Måtte ta mange ekstra prøver.. Så tror det å studere økonomi blir ganske vanskelig for meg dessverre Anonymkode: 0168f...306
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #14 Skrevet 10. februar 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Butikksjef er som oftest noe man må jobbe seg opp til. Du må jobbe i butikk, være flink, bli vaktleder, stengeansvarlig eller liknende og forhåpentligvis bli butikksjef etter hvert. Det kan selvsagt være praktisk med noe leder/administrasjon/økonomistudier, men du må uansett jobbe deg opp. Anonymkode: 74044...c45 Jeg begynte rett i en butikksjefstilling selv med lite erfaring fra butikk. Anonymkode: 0bb92...74d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå