Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som i møter kan bruke gråting for å sette seg i offerrolle, for så og legge problemet over på den/de andre som tar opp ting.

Personen takler ikke å bli mint på glemte oppgaver, rettelser osv... Det her er utrolig slitsomt og det skjer ofte. 

Hvordan takle et slikt menneske? Hva kan jeg si eller gjøre for at personen forstår at gråtingen ikke fungerer. 

Vi andre får akkurat samme tilbakemeldinger og vi tar det til oss på en normal måte.

Anonymkode: dc6bf...75e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at det er en hersketeknikk da? 

Anonymkode: de97d...a2c

• Liker 3
Skrevet

Nå kjenner jeg ikke din kollega, men jeg selv har hatt en barndom med psykisk vold og innimellom fulgt opp av fysisk vold. Bare noen hever stemmen til meg kan jeg begynne å gråte og jeg blir oppriktig redd, nettopp fordi jeg får flash backs. På det verste får jeg anfall hvor jeg forsvinner helt i hodet og ligger på gulvet og gråter og rister ukontrollert som om jeg skulle hatt kramper. Noen tåler også mindre enn andre rett og slett.

Hva med om tillitsvalgt tar en samtale med den kollegaen? Og tar det opp på en ikke-aggressiv måte? Kanskje det ligger noe bak, kanskje ikke. Men da kan det være mulig å komme frem til en løsning. 

Anonymkode: 22e6f...6e9

• Liker 7
Skrevet

Det kan være manipulasjon, det kan også være at personen ikke tåler mer. Noen slike personer som i tillegg har andre problemer blir i noen tilfeller ufør fordi de ikke tåler en normal arbeidsdag og kollegaene liker dem ikke heller

Anonymkode: 24af1...a1b

• Liker 7
Skrevet

Spør henne/hm om hvorfor de alltid prøver seg på å få andre til å se ut som et rasshol, når det er de selv som har gjort en dårlig oppgave? 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kjenner jeg ikke din kollega, men jeg selv har hatt en barndom med psykisk vold og innimellom fulgt opp av fysisk vold. Bare noen hever stemmen til meg kan jeg begynne å gråte og jeg blir oppriktig redd, nettopp fordi jeg får flash backs. På det verste får jeg anfall hvor jeg forsvinner helt i hodet og ligger på gulvet og gråter og rister ukontrollert som om jeg skulle hatt kramper. Noen tåler også mindre enn andre rett og slett.

Hva med om tillitsvalgt tar en samtale med den kollegaen? Og tar det opp på en ikke-aggressiv måte? Kanskje det ligger noe bak, kanskje ikke. Men da kan det være mulig å komme frem til en løsning. 

Jeg tipper at sjefene ikke hever stemmen når de tar opp ting...

Anonymkode: 6d68a...633

Skrevet

Noen mennesker tåler kort og greit bare mindre enn andre. Sånn er det bare og det må vi bare finne oss i. Jeg forstår fryktelig godt at dette er veldig slitsomt for dere andre. Den eneste løsningen her er nok dessverre å henvende seg til denne personen på en annen måte. Tviler på at personen bruker det som hersketeknikk.

• Liker 5
Skrevet

Hvis noen begynner å gråte på min jobb fyller jeg kaffekoppen og sier jeg må fylle på spyleveske eller noe. Så kjører jeg rundt kvartalet og hører på musikk.

Kanskje du må finne deg en bedre mestringngsstrategi? Gi henne tilbakemeldinger på epost mens du er langt unna. 

Unngå samtaler så langt det lar seg gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Det er umulig å ta opp det problemet uten å fremstå som et rasshøl og sånn sett er det den perfekte hersketeknikken for de som greier å få fram tårer for å vinne i slike situasjoner, men er du sikker på at hun ikke bare er litt ustabil? 

Anonymkode: 46d76...bf6

• Liker 3
Skrevet

Har vært borti en sånn selv. Som kan være utrolig frekk og ved konfrontasjon begynner å gråte og si "jeg prøver bare p gjøre ting bra". 

Det kan vøre hersketeknikk men det kan og være et "persilleblad". Har du ofte blitt mobbet tidligere så er det lett å ty til tårene.

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper at sjefene ikke hever stemmen når de tar opp ting...

Anonymkode: 6d68a...633

Det er mange sjefer som bruker psykisk vold og manipulasjon mot sine ansatte. 

• Liker 3
Skrevet

Og som for øvrig ikke tåler å høre et alvorsord tilbake men deler det ut i fleng til andre. 

• Liker 2
Skrevet

Gråting er jevnt over fjøla manipulasjon i det fleste tilfeller. Det er utelukkende for å oppnå noe, i dette tilfelle handler det om å unndra seg ansvar. 

Av den grunn føler jeg aldri noe når noen gråter da jeg vet hva motivet er , å spille på folks følelser. Men jeg er for smart til å la meg lure

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :) Hu er ei sterk dame som lett kan kritisere oss for det samme og tonefallet er aggressivt i måten på hvordan hu tar opp ting. Det er snakk om enkle oppgaver som flere av oss kan glemme og annet småpirk. Når vi sitter i felles møter tar vi det til oss og forstår at vi må skjerpe oss. Hu her begynner å gråte, så kverulerer seg til at det er alle andre sin skyld. Det blir en dårlig stemning pga det. Bak ryggen på sjefen sender hu småstikk både mot han og oss andre hvis det er noe. 

Tar vi opp ting så er det sakelig og på en rolig måte. Det kan gå uker før hu behandler oss som normalt. Frem til da får vi en kald skulder og må vokte oss for å ikke gjøre feil. 

Hi 

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å ta opp det problemet uten å fremstå som et rasshøl og sånn sett er det den perfekte hersketeknikken for de som greier å få fram tårer for å vinne i slike situasjoner, men er du sikker på at hun ikke bare er litt ustabil? 

Anonymkode: 46d76...bf6

Kan jo ikke si det som sikkert, men sånn har det vært i over syv år og alle har en negativ erfaring med henne pga det. Folk kvier seg for å si noe så de lar det bare gå sin gang.

Hi 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg veldig igjen i dette, og synes det var et godt forslag.

Samtidig så har jeg hatt møter på jobben som utelukkende har handlet om feil jeg har gjort, og hvordan det skal løses. Dette har gått helt fint, fordi det fokuseres på løsninger, ikke hvem som har gjort hva. Jeg stusser på at slike ting blir tatt opp på fellesmøter. Hvis det er et gjentakende problem at noen ikke føl opp jobben bør det taes opp med den det gjelder, på en respektfull måte. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Menchit skrev:

Jeg kjenner meg veldig igjen i dette, og synes det var et godt forslag.

Samtidig så har jeg hatt møter på jobben som utelukkende har handlet om feil jeg har gjort, og hvordan det skal løses. Dette har gått helt fint, fordi det fokuseres på løsninger, ikke hvem som har gjort hva. Jeg stusser på at slike ting blir tatt opp på fellesmøter. Hvis det er et gjentakende problem at noen ikke føl opp jobben bør det taes opp med den det gjelder, på en respektfull måte. 

Grunnen til at det er tatt opp på felles møter er fordi det har gjeldt alle og ikke bare en. Gjelder det en person så tar sjefen det på tomannshånd. Hu gråter da også og tar ikke til seg at det går ann å forbedre seg. Ingen blir kritisert på det personlige plan. Det gjelder kun i forhold til jobben. 

Hi

Skrevet

Jeg er absolutt intet persilleblad, og ikke "bruker" jeg tårer som hersketeknikk heller, men jeg er rett og slett en person som tar lett til tårene, også når jeg for eksempel mottar kritikk. Ikke fordi jeg er lei meg, jeg blir heller ikke retraumatisert på noen sonm helst måte, det bare skjer uten at jeg makter å stoppe det (selv om jeg prøver med alt jeg kan). Jeg skulle ønske det ikke var sånn, jeg vet at flere tenker det er svakt av meg når det skjer, jeg har faktisk prøvd å si at de ikke må bry seg om tårene mine, de betyr ingenting.

Anonymkode: 328c9...27c

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 timer siden, WubWub skrev:

Gråting er jevnt over fjøla manipulasjon i det fleste tilfeller. Det er utelukkende for å oppnå noe, i dette tilfelle handler det om å unndra seg ansvar. 

Av den grunn føler jeg aldri noe når noen gråter da jeg vet hva motivet er , å spille på folks følelser. Men jeg er for smart til å la meg lure

Eh, nei. Når noen gråter er det stort sett fordi det er en følelsesmessig reaksjon, på lik linje med å smile eller le. De fleste som gråter gjør det pga smerter, tristhet, sinne, redsel etc. Jada, finnes de som presser frem tårer for å manipulere folk, men du kan ikke si at gråting i de fleste tilfeller er manipulasjon!

Noen gråter lettere enn andre, kanskje det bare er så enkelt med kollegaen din. Ta kritikk på e-post?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...