AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 Jeg snakket nettopp med nav. Jeg søkte egentlig engangsstønad, men fikk beskjed om å vurdere foreldrepenger. Men det jeg glemte å spørre om, det er at jeg går på aap og jobber ikke. Samboer jobber 100%. Men hva vil samboer få av % på lønna si, hva har han krav på? Og får han penger og jeg penger hver for oss, eller er det sånn at vi er nødt til å leve på en inntekt på 11 000kr mnd? Jeg skjønner ingenting av disse regla og føler meg dum for at jeg spørr.. men trenger virkelig råd.. Anonymkode: 9e17e...2b0
EvaLena Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Ring tilbake på Mandag og spør. Reglene til nav er jo nesten umulige å skjønne for normale folk.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Du kan ikke få engangstønad hvis du får AAP. Aap er jo lønnen din. Hør med nav for å være sikker Anonymkode: a7a46...042
Morgenrøden Skrevet 10. februar 2018 #4 Skrevet 10. februar 2018 AAP er likestilt med inntekt fra arbeid, og med det menes det at foreldrepengene beregnes ut ifra det beløpet du mottar i AAP, som da NAV kaller foreldrepengegrunnlaget. Hentet fra nav.no: Årsinntekten din må være minst halvparten av grunnbeløpet (G) i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt: sykepenger foreldrepenger svangerskapspenger omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet pleie- og opplæringspenger dagpenger under arbeidsløshet arbeidsavklaringspenger omsorgsstønad Hvor mye dere får utbetalt hver måned avhenger av hvor mange uker foreldrepenger dere velger. NAV kaller det dekningsgrad, og dekningsgrad er enten 100 %, altså det samme som foreldrepengegrunnlaget, i 49 uker eller 80 % i 59 uker. Du får altså 100 % eller 80 % av det du får utbetalt i AAP og samboeren din får 100 eller 80 % av det han tjener per måned, avhengig av hvor lang foreldrepengeperiode dere velger. Du får foreldrepenger de ukene du skal ha permisjon og han får foreldrepenger de ukene han skal ha permisjon. Det er verdt å merke seg at man får mindre penger utbetalt totalt hvis man velger 80 % i 59 uker enn 100 % i 49 uker pga måten NAV beregner foreldrepengene på. 1
Ny Bruker Skrevet 10. februar 2018 #5 Skrevet 10. februar 2018 Han jobber og får vanlig lønn når du får foreldrepenger. Når far tar sin kvote, så får han foreldrepenger mens du fortsetter på AAP. Så det blir alltid to inntekter, som med alle andre som har inntekt. Hvis du velger 80% utbetaling, så blir det denne andelen av lønna mannen din også får, men da får dere 10 ekstra uker med utbetalingene. Velger du 100%, så får han også 100% utbetaling i pappaperm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå