AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 Hva var årsaken til at dere har valgt bort kristendommen? Hva er din historie? Anonymkode: aa9f7...588
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 Populært innlegg #2 Skrevet 9. februar 2018 Til dere som har valgt å ikke tro på troll! Hva var årsaken til at dere har valgt bort å tro på troll? Hva er din historie? Anonymkode: 7e7ac...306 56
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Til dere som har valgt å ikke tro på julenissen! Hva var årsaken til at dere har valgt bort å tro på julenissen? Hva er din historie? Anonymkode: 7e7ac...306 38
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 Til dere som har valgt å ikke tro på havfruer! Hva var årsaken til at dere har valgt bort å tro på havfruer? Hva er din historie? Anonymkode: 7e7ac...306 34
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 Valgt bort? Det har aldri vært noe tema. Og jeg tror ikke på tusser og troll heller. Anonymkode: 33231...0d8 17
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til dere som har valgt å ikke tro på havfruer! Hva var årsaken til at dere har valgt bort å tro på havfruer? Hva er din historie? Anonymkode: 7e7ac...306 Til dere som har valgt å ikke tro på ateismen! Hva var årsaken til at dere har valgt bort å tro på ateisme? Hva er din historie? .. sånn siden du begynte å snakke om troll Anonymkode: f86e2...91d 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Valgt bort? Det har aldri vært noe tema. Og jeg tror ikke på tusser og troll heller. Anonymkode: 33231...0d8 Du har aldri hørt om kristendommen på skolen f.eks.? Anonymkode: f86e2...91d
Mr. Kilmister Skrevet 9. februar 2018 #8 Skrevet 9. februar 2018 (endret) På 9.2.2018 den 13.44, AnonymBruker skrev: Hva var årsaken til at dere har valgt bort kristendommen? Hva er din historie? Anonymkode: aa9f7...588 Jeg lever i den virkelige verden skjønner du. Går ikke rundt å tror på eventyr. Tror du på nissen og? Endret 8. mars 2018 av Mr. Kilmister 12
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 Akkurat nå, Mr. Kilmister skrev: Jeg lever i den virkelige verden skjønner du. Kristne gjør jo det. Anonymkode: f86e2...91d
WubWub Skrevet 9. februar 2018 #10 Skrevet 9. februar 2018 Det var ikke rare historien. Jeg lærte om kristendommen på barneskolen og allerede da skjønte jeg at det bare var eventyr og fiksjon uten rot i virkeligheten. 25
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 9. februar 2018 #11 Skrevet 9. februar 2018 Jeg spurte Jesus om 100 millioner men Jesus ga meg ikke 100 millioner. Gidder ikke kaste bort tid på noen som ikke vil gi meg det jeg ber om.
Gjøksuppe Skrevet 9. februar 2018 #12 Skrevet 9. februar 2018 3 timer siden, WubWub skrev: Det var ikke rare historien. Jeg lærte om kristendommen på barneskolen og allerede da skjønte jeg at det bare var eventyr og fiksjon uten rot i virkeligheten. Skolen som formidlingsarena for sann kristen tro verken er eller var noe å skryte av, heller det motsatte.
WubWub Skrevet 9. februar 2018 #13 Skrevet 9. februar 2018 (endret) 4 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Skolen som formidlingsarena for sann kristen tro verken er eller var noe å skryte av, heller det motsatte. Jeg studerte religionshistorie når jeg ble eldre og disse studiene bare bekreftet det jeg allerede visste ; alle de tusenvis av gudene og hundrevis av religionene vi har hatt opp igjennom er menneskeskapte. Skapt for å gi mening i en tid hvor vitenskapen ikke hadde svar på hva meteorer , vulkanutbrudd og sykdommer var. Skapt for å gi håp i en mørk og vanskelig tilværelse hvor man kanskje levde i fattigdom og opplevde mye motgang - da var det kanskje deilig å tenke på et fint etterliv i et paradis/himmelen. Eller når familiemedlemmer døde så var det betryggende å tenke på at man kom til og treffe de igjen i himmelen. Osv osv. Dette var det folk flest brukte religion til - eliten derimot brukte religion som instrument for å tillegge seg makt og underlegge seg nasjoner og folkeslag. Endret 9. februar 2018 av WubWub 34
Gjøksuppe Skrevet 9. februar 2018 #14 Skrevet 9. februar 2018 31 minutter siden, WubWub skrev: Jeg studerte religionshistorie når jeg ble eldre og disse studiene bare bekreftet det jeg allerede visste ; alle de tusenvis av gudene og hundrevis av religionene vi har hatt opp igjennom er menneskeskapte. Skapt for å gi mening i en tid hvor vitenskapen ikke hadde svar på hva meteorer , vulkanutbrudd og sykdommer var. Skapt for å gi håp i en mørk og vanskelig tilværelse hvor man kanskje levde i fattigdom og opplevde mye motgang - da var det kanskje deilig å tenke på et fint etterliv i et paradis/himmelen. Eller når familiemedlemmer døde så var det betryggende å tenke på at man kom til og treffe de igjen i himmelen. Osv osv. Dette var det folk flest brukte religion til - eliten derimot brukte religion som instrument for å tillegge seg makt og underlegge seg nasjoner og folkeslag. Det religionsvitenskaplige miljøet har desverre et mindre positivt syn på religion som helhet, det er til tider gitt at «dette er bare tull». Noe som kommer ikke bare frem i forelesninger men også i litteraturen; les for eksempel en bok av Einar Thomasen. Faget tar jo heller ei opp sannhetsperspektiver ved de studerte religioner. Det blir litt som å beskrive en person ut fra noen bilder og hans bekjennte, uten selv å skulle snakke med dette mennesket.
Cuntzilla Skrevet 9. februar 2018 #15 Skrevet 9. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har aldri hørt om kristendommen på skolen f.eks.? Anonymkode: f86e2...91d Hørt om norrøn mytologi, hinduismen, julenissen, supermann, greske guder, mummitroll og vampyrer også på skolen, man er heldigvis ikke sånn skrudd sammen at jeg tror på alt jeg har hørt om. 18
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #16 Skrevet 9. februar 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Hva var årsaken til at dere har valgt bort kristendommen? Hva er din historie? Eg blei ikkje døypt då eg var liten, for presten var politisk motstandar åt far min og sytte for at han blei politisk fange – to-tre års tvangsarbeid. Sundagsskulen var eg på berre ein gong; etterpå spurde far min meg nøye ut og nekta meg å gå dit meir – vranglære, etter hans meining. I 12-årsalderen blei eg religiøst interessert og blei døypt før konfirmasjon 13 år gamal. Deretter bar det avstad på skule. De to fyrste åra var eg på ein kristen internatskule med tvungen andakt til frokost kvar dag, mange møte, forbod mot kortstokk og radio(!). Eg lærde mange vakre kristne sangar, det skal dei ha. Men kristendomen, den blei eg godt og vel vaksinert imot! Anonymkode: 786b0...414 6
puppi Skrevet 10. februar 2018 #17 Skrevet 10. februar 2018 Litt forskjellige grunnet, litt for mange logiske brister. Og, vanskelig for meg, ett tenkende menneske, å alltid bli møtt med svaret «Guds veier er uransakelige» når man stiller kritiske spørsmål. Syntes også det er merkelig, mennesker som ber. Ber om lykke, ber om at ting skal gå bra. Ber for andre. Ber for at noen skal bli friske. Jeg har enda ikke fått noe svar på hvorfor. Når man stiller kritiske spørsmål til hvorfor det er så mye vondt i verden, hvorfor Gud tillater at så mange mennesker lider, får jeg ofte som svar at Gud ikke innvirker direkte på menneskeheten og livet her på jorden. Nehei, hva er poenget med å be da? Logisk brist. Ser også hvordan menneskehjernen er skapt for å kunne tro på alt mulig rart. Tenk på alle de tusen religionene som har eksistert på jorden opp igjennom tidene. Som alle mener at sin et den eneste rette. For å ikke begynne snakke om alt annet folk tror på. Overnaturlige ting, spøkelset, ånder, gjenferd, aliens etc. Sier seg selv at det er en svakhet i menneskehjernen som tillater oss å tro på dette. Sier med ydmykhet at jeg selv tror på vitenskapen, selv om vitenskapen i mine øyne er nesten like fjern som å tro på Gud. Big bang etc, først var der ingenting, så smalt det og alt ble. Hvor fjernt er ikke det. Men det er likevel en forskjell: disse teoriene kan tildels bevises. Se f.eks. teorien om big bang, og den kosmiske bakgrunnsstrålingen. Big Bang teorien forutså denne, og ca. 30 år senere ble denne også oppdaget. 7
Gjøksuppe Skrevet 10. februar 2018 #18 Skrevet 10. februar 2018 3 timer siden, puppi skrev: Og, vanskelig for meg, ett tenkende menneske, å alltid bli møtt med svaret «Guds veier er uransakelige» når man stiller kritiske spørsmål. Syntes også det er merkelig, mennesker som ber. Ber om lykke, ber om at ting skal gå bra. Ber for andre. Ber for at noen skal bli friske. Jeg har enda ikke fått noe svar på hvorfor. Når man stiller kritiske spørsmål til hvorfor det er så mye vondt i verden, hvorfor Gud tillater at så mange mennesker lider, får jeg ofte som svar at Gud ikke innvirker direkte på menneskeheten og livet her på jorden. Du kommer med gode poeng her, nettop det at mange kristne villig lever i uvitenhet. De ønsker ikke å kjenne og forstå Guds Ord, men er tilfreds der de er. For meg er dette helt uforståelig, vær heller som dem Paulus forkynnere til i Berøa og gransk skriftene daglig for å komme til en dypere forståelse av Guds Ord og vilje (Apg. 17:11). Når det kommer til bønn er jeg en forkjemper for takkebønn, gi takk i alle omstendigheter! (1Tess. 15:18) For Herren har alt gitt oss alle himmelsk velsignelser i Kristus (Ef. 1:3). Og når det gjelder hvordan Gud handler med verden, så er vi som er i Kristus ikke bestemt til Herrens vrede men til frelse (1Tess 5:9). Men denne tidsalders verdens gud, som er Satan, blinder og forfører de vantro så de ikke skal se lyset som kommer fra evangeliet (2Kor. 4:4). Jobs bok er enda et eksempel (muligens frempek) på hvordan Satan påvirker verden rundt oss, altså det er ikke Guds vrede men Djevelens ødeleggelse vi opplever i denne husholdning. Send gjerne pm eller skriv i «spør en kristen» her på forumet om du lurer på noe 1
Ulveedderkopp Skrevet 10. februar 2018 #19 Skrevet 10. februar 2018 Det var aldri et valg. På barneskolen synes jeg historiene fra bibelen var utrolig teite. De voksne burde jo skjønne at det bare var tull, tenkte jeg da. Men det gjorde de uheldigvis ikke. Jeg mangler den der "tro" greia som religiøse har. Jeg har aldri "trodd" på noe som helst. 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #20 Skrevet 10. februar 2018 Rellion er roten til alt ondt! Anonymkode: 137da...aed 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå