AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 Jeg fikk beskjed under et intervju på et parfymeri at jeg ikke var pen nok, til å jobbe der, ble ganske så satt ut, viste ikke hva jeg skulle si eller gjøre. Jeg har et helt normalt utseende og var kvalifisert for stillingen. Så det jeg lurer på er det bare pene og vakre mennesker som kan jobbe på parfymeri? Anonymkode: e3569...63d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Ikke tenk over det. Du vil ikke jobbe et sted hvor folk sier slikt! Anonymkode: a4f88...b25 26
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Synes ikke de er så veldig pene de som jobber i parfymeri for å være ærlig. Elendige på å velge ut sminke og farger som passer til kundene også. Anonymkode: 44917...645 12
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke tenk over det. Du vil ikke jobbe et sted hvor folk sier slikt! Anonymkode: a4f88...b25 Det har du selvfølgelig rett i, syns bare det var en merkelig og stygg ting å si. Anonymkode: e3569...63d 2
Hårstrikk79 Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 Hva?? Dette har jeg nesten vondt for å tro. Hvis de faktisk mente det, så hadde de vel funnet på en annen måte å avvise deg på. Sa de rett ut at du ikke var pen nok? 🤤 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, Hårstrikk79 skrev: Hva?? Dette har jeg nesten vondt for å tro. Hvis de faktisk mente det, så hadde de vel funnet på en annen måte å avvise deg på. Sa de rett ut at du ikke var pen nok? 🤤 De sa det ikke rett ut, akkurat, var mer at jeg ville blitt penere om jeg brukte ditten og datten av sminke, hadde sminket meg naturlig, men i følge de burde jeg være oversminket. Anonymkode: e3569...63d
Cuntzilla Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 What, er det i det hele tatt lov å si sånt? Ikke usannsynlig at man i varierende grad ansetter på utseende i bransjen for kosmetikk/hudpleie, man er vel litt reklameplakat der man går. Men å si det rett ut på den måten i stedet for å pakke det inn i en annen unnskyldning er jo utrolig korte sosiale antenner og direkte ufint. Ville aldri jobbet for et sånt rasshøl uansett, så tror du skal være glad for at du slapp unna! Jeg har hørt historier om utseendefikserte sjefer før, som henger seg opp i hvordan man har hår, sminke og klær hele tiden, hadde vært et helvete å jobbe for en sånn. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #8 Skrevet 9. februar 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: De sa det ikke rett ut, akkurat, var mer at jeg ville blitt penere om jeg brukte ditten og datten av sminke, hadde sminket meg naturlig, men i følge de burde jeg være oversminket. Anonymkode: e3569...63d Hvis man skal legge godviljen til, så mente de altså at siden du skal selge sminke (hvis du hadde fått jobben), burde du bruke mer sminke selv? Det er jo i så fall et annet budskap enn at "du er for stygg til å jobbe her". I en slik jobb vil vel måten man sminker seg på og framstår være viktig, så helt upassende synes jeg ikke det er å antyde noe slik - men det kommer jo så klart an på hvordan ting sies Anonymkode: 2bd60...3db 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man skal legge godviljen til, så mente de altså at siden du skal selge sminke (hvis du hadde fått jobben), burde du bruke mer sminke selv? Det er jo i så fall et annet budskap enn at "du er for stygg til å jobbe her". I en slik jobb vil vel måten man sminker seg på og framstår være viktig, så helt upassende synes jeg ikke det er å antyde noe slik - men det kommer jo så klart an på hvordan ting sies Anonymkode: 2bd60...3db De sa jo at jeg ikke var pen med så lite sminke.... Anonymkode: e3569...63d
Morten1 Skrevet 9. februar 2018 #10 Skrevet 9. februar 2018 Min erfaring er at de som jobber på parfymeri ofte (ikke alltid) har en ovenfra og ned holdning. Jeg får fort inntrykk av at de tror det er så mye bedre og har finere jobb. Dette er spesiellt i ommrådet jeg bor i. 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #11 Skrevet 9. februar 2018 35 minutter siden, Cuntzilla skrev: What, er det i det hele tatt lov å si sånt? Jeg tror ikke det er lovlig. De bryter nok "likestillings og diskrimineringsloven" da: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51 Anonymkode: 21fb1...1dd 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #12 Skrevet 9. februar 2018 Klarer du å gjengi nøyaktig hva de sa, og gjerne et par setninger før og etter? Anonymkode: d8e96...c9c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #13 Skrevet 9. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: De sa jo at jeg ikke var pen med så lite sminke.... Anonymkode: e3569...63d Altså, jeg var ikke der - jeg bare synes det høres drøyt ut at noen skulle si du ikke var pen nok til å jobbe der. Derfor prøvde jeg å legge godviljen til for å se om du kanskje kunne ha lagt noe annet i det enn det som var ment - for det gjør vi mennesker i blant. Hvis hun sa du var lite pen uten sminke, så er det selvsagt helt ugreit, og forhåpentligvis ikke representativt for bransjen i det hele tatt. Da har du vært utsatt for ett kjipt menneske uten folkeskikk - og det er heldigvis ikke bransjebestemt. Det er nok ikke utenkelig at utseende, sminkeferdighet osv påvirker i en slik ansettelse, men som seriøs arbeidsgiver ville man jo aldri SI det! Anonymkode: 2bd60...3db
Gjest Elseby13 Skrevet 9. februar 2018 #14 Skrevet 9. februar 2018 Jeg tviler sterkt på at ordene "du er for stygg for denne jobben" ble ytret. Skriv ordrett ned hva hun sa, så skal vi vurdere.
Gjest PaN Skrevet 9. februar 2018 #15 Skrevet 9. februar 2018 (endret) Det som er kanskje "pent" for intervjueren er oversminket kvinner som overbruker det meste av produkter for å gjøre seg fin, så den kommentaren skal ikke du ta deg nær av, men selvfølgelig er det jo kvalmt at du ikke skulle få jobb selv med kvalifikasjon på plass. Endret 9. februar 2018 av PaN
Gjest Newroz Skrevet 9. februar 2018 #16 Skrevet 9. februar 2018 Det er ikke lov og du kan klage det inn her: http://www.diskrimineringsnemnda.no/nb/innhold/side/forside Du kan også kontakte likestilling og diskrimineringsombudet: http://www.ldo.no/diskriminert/arbeidsliv/ Hvis du er fagorganisert anbefaler jeg deg å fortelle dem om det også. Videre ville jeg sendt en e-post til noen i ledelsen i kjeden i dette parfymeriet. Dette er alt annet en god reklame hvis det skulle komme ut.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #17 Skrevet 9. februar 2018 6 minutter siden, Newroz skrev: Det er ikke lov og du kan klage det inn her: http://www.diskrimineringsnemnda.no/nb/innhold/side/forside Du kan også kontakte likestilling og diskrimineringsombudet: http://www.ldo.no/diskriminert/arbeidsliv/ Hvis du er fagorganisert anbefaler jeg deg å fortelle dem om det også. Videre ville jeg sendt en e-post til noen i ledelsen i kjeden i dette parfymeriet. Dette er alt annet en god reklame hvis det skulle komme ut. Jeg har vurdert å kontakte ledelsen, det er ikke greit å opptre på denne måten å si at jeg burde sminke meg mer for å bli penere. Anonymkode: e3569...63d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #18 Skrevet 9. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk beskjed under et intervju på et parfymeri at jeg ikke var pen nok, til å jobbe der, ble ganske så satt ut, viste ikke hva jeg skulle si eller gjøre. Jeg har et helt normalt utseende og var kvalifisert for stillingen. Så det jeg lurer på er det bare pene og vakre mennesker som kan jobbe på parfymeri? Anonymkode: e3569...63d Må være sminke hun sikter til. Man trenger ikke være "pen", men snarere flink med sminke, hår og klær for å jobbe der. Er nok slik pen hun tenker på Anonymkode: 5b67b...866 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #19 Skrevet 9. februar 2018 24 minutter siden, Elseby13 skrev: Jeg tviler sterkt på at ordene "du er for stygg for denne jobben" ble ytret. Skriv ordrett ned hva hun sa, så skal vi vurdere. Det hun sa, Du blir penere om du bruker mer sminke, dette er ingen matbutikk, her må du være sminket, være fin på håret. Jeg var naturlig sminket og hadde en helt vanlig frisyre. Anonymkode: e3569...63d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #20 Skrevet 9. februar 2018 Om de ikke sa at du var stygg, men mer kom med kommentarer om sminke/klær/frisyre, synes jeg faktisk ikke det er så galt, når det er snakk om jobb i et parfymeri. Det er ikke uvanlig at det er krav til hvordan man skal presentere seg utad på jobb, og når det er i et parfymeri, hvor de selger sminke og slikt, er det naturlig at de da vil de ansatte skal se ut som om de har greie på det de selger. Kundene skal føle at de kan spørre de ansatte om råd. Om du ser ut som om du ikke bryr deg om, eller kan, sminke, vil det naturlig nok ikke ta seg bra ut for butikken. Anonymkode: 61de5...6de 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå