Gå til innhold

Hvor lenge på spray? (IVF/ICSI)

Cinzia

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi håper å komme igang med ICSI i løpet av våren, og jeg lurer derfor på om noen kan fortelle meg hvor lenge man må bruke nesespray for å nedregulere egen hormonproduksjon, og hvor lenge etter dette det er egguttak? Hvor lang tid tar vanligvis hele prosessen (fra man starter på spray til man vet om man er gravid dersom alt klaffer underveis)? Dette er helt sikkert ting jeg får svar på når vi starter for fullt, men er så nysgjerrig, så fint om noen vennlige sjeler kan svare meg på dette.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar spray helt frem til uthenting blir bestemt. Da får du beskjed av legene om å stoppe.

For å ta mitt eksempel:

Jeg begynte med spray 21.1. og holder på fremdeles. 2.2. begynte jeg med sprøyter for å stimulere eggløsning. Det tas, i mitt tilfelle, i 9 dager før jeg skulle inn til Ultralyd i dag. På ultralyden får du enten beskjed om at uttak kan starte 2-3 dager etterpå eller du må fortsette med spray og sprøyter noen dager til fordi eggene ikke er tilfredstillende.

Når alt er klart får du eggløsningssprøyte. 2 dager etter at den er satt henter de ut egg. 2 dager etter uthenting setter de inn egg igjen, og du kan teste for graviditet etter 12 dager. I mellomtiden bruker du crinonegel.

Håper det gav deg litt svar på det du ønsket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!! Blir du fulgt opp med ultralyd underveis slik at man følger eggmodningen eller? Kan denne reguleres slik at man på en måte kan bestemme sånn ca. når egguthenting skal skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke fulgt opp på Ultralyd. Jeg har en Ultralyd etter 9 dager på sprøyte. Er ikke eggene modne nok da blir det noen dager til med medisin, så ny UL osv.

Innimellom der tar du en blodprøve for å kunne se om du er godt nok nedregulert.

Når eggene er ca. 18mm blir eggløsningssprøyte satt og da er to dager til uthenting etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med spray 16/3(-04), og sprayet helt frem til 21/4.

Sprøyter startet jeg med 5/4, og tok slike eggmodningssprøyter frem til 20/4.

Den 21/4 satte jeg eggløsningssprøyta.

23/4 var det egguthenting, og egg ble satt inn igjen den 25/4.

Testet positivt 5/5.

Så for min del tok det 37 dager med nesespray, og 16 av disse med eggmodningssprøyter.

Fra første nesespraydose til egguthenting tok det 39 dager.

Fra første nesespraydose til positiv test tok det for meg 51 dager.

Man blir fulgt opp med ultralyd for å følge med eggmodningen ja. Men ikke før en har brukt eggmodningssprøyter i ca 9 dager.

Om ikke eggposene har tilfredsstillende størrelse på denne tiden, får en en "tett" oppfølging med ultralyd (og ev blodprøver) til eggposene har riktig størrelse...

Tiden som eggene brukes på å modnes tar forskjellig tid fra person itl person - og også fra forsøk til forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen, tusen takk begge to! Må bare spørre om en ting til: Hvilken dag i syklus begynte dere på spray? Mener de sa på sykehuset at man ringer inn på dag 1, men begynner man da på spray, eller er det litt senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så sent? Trodde man begynte nesten med en gang jeg...Jaja, da lærte jeg iallefall noe nytt. Men er det slik at man kan regulerer hormontilførselen litt slik at man til en viss grad kan forutse (og bestemme) når man skal ha egguthenting? Nå høres jeg vel helt kontrollfreak ut, og egentlig kan egguthentingen komme når som helst, bare vi kommer så langt, men jeg lurer bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...