Gå til innhold

Daddy - Cesar Millan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hundefolk! Kjæresten og jeg skal skaffe oss en valp, en corgi pembroke tispe, og jeg har tenkt nøye over hva slags personlighet jeg ønsker tispa skal ha. Jeg har lenge tenkt på at jeg ønsker en hund som har samme energi som Daddy. Jeg vet at det er mange av dere som er i mot serien, men Cesar Millan, hundehviskeren (the dog whisperer), hadde en meget veltrent amerikansk pit bull terrier ved navn Daddy. Selv om mange er i mot hundehviskeren, tror jeg få kan si seg i mot at Daddy var en veloppdragen hund. Mitt spørsmål er, var Daddy en underdanning eller dominant hund? Han var kjent for sin rolige, underdannige energi, men samtidig fikk han andre hunder til å følge etter seg, som en leder. Så underdanning eller dominant?

Anonymkode: 11765...12a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen av delene, tenker jeg. En trygg og selvsikker hund trenger ikke drive med overdreven bølling og dominering for å hevde seg.

Anonymkode: 9a0c4...f4c

• Liker 5
Skrevet

Anbefaler å lese deg opp på mer moderne forskning/teori om dominanse og underdanighet før du skaffer deg hund.

For å svare på spørsmålet vil en slik hund som beskrives antakeligvis være en avbalansert hund med godt hundespråk, dersom andre hunder trives i dens selskap. Ikke dominant, ikke underdanig, men avbalansert.

Anonymkode: 305cf...f63

• Liker 9
Skrevet

Dere får den hunden dere fortjener. Enkelt og greit 

Anonymkode: 1e17c...059

• Liker 1
Skrevet

Les litt om hvorfor folk er imot ham, som du jo vet at mange er. Hunder er ikke dominante eller underdanige, de trenger heller ingen leder for å være selvsikre, lydige og fine å ha med å gjøre. Les spesielt om dempende signaler og om postitiv forsterkning. Det handler veldig kort fortalt om at hunden gjør som du ønsker fordi den vil (fordi den kan oppnå noe positivt - godbiter for eksempel), og ikke fordi den er redd for konsekvensene av å la være (stikk med fingre, skumle lyder, truende atferd, slag og spark, kjefting).

Jeg har ikke sett denne hunden, men av alt jeg har sett fra Milan vil jeg anta at hunden er usikker og forsiktig med eier (mye demping av frykt for konsekvenser hvis han ikke gjør som Milan sier), noe som får den for de som ikke ser etter signalene til å fremstå underdanig og lydig, og mer trygg i flokken og i stand til å si ifra til de andre (kan projisere usikkerheten fra mennesker til å være tøffere mot andre hunder), og dermed fremstår som "leder" i flokken.

Anonymkode: 6af96...099

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei hundefolk! Kjæresten og jeg skal skaffe oss en valp, en corgi pembroke tispe, og jeg har tenkt nøye over hva slags personlighet jeg ønsker tispa skal ha. Jeg har lenge tenkt på at jeg ønsker en hund som har samme energi som Daddy. Jeg vet at det er mange av dere som er i mot serien, men Cesar Millan, hundehviskeren (the dog whisperer), hadde en meget veltrent amerikansk pit bull terrier ved navn Daddy. Selv om mange er i mot hundehviskeren, tror jeg få kan si seg i mot at Daddy var en veloppdragen hund. Mitt spørsmål er, var Daddy en underdanning eller dominant hund? Han var kjent for sin rolige, underdannige energi, men samtidig fikk han andre hunder til å følge etter seg, som en leder. Så underdanning eller dominant?

Er du en dominant eller underdaning person TS?

Mennesker kan ikke deles inn så enkelt, ei heller kan hunder

Anonymkode: 6b7c3...d60

• Liker 2
Skrevet

Dominans må være det mest misforståtte begrepet i hundeverden. Dominans defineres av etologien som den som, i en sosial gruppe, har forrang til en ønsket ressurs. Dominans er situasjonsbetinget og er ikke et karaktertrekk som kan beskrive et individ.

Dvs at hvis du har to hunder og begge har lyst på samme tyggebein, men hund Y trekker seg og lar hund X få den, så er hund X dominant ovenfor hund Y i den situasjonen. I en annen situasjon kan hund X ikke være interessert i et bein som hund Y tar, da er det ikke et dominansforhold dem i mellom.

Det jeg anbefaler deg å se etter er en rase som har de egenskaper du ønsker i en hund, og som har en personlighet, karaktertrekk og et aktivitetsnivå du vil trives med. Ikke bare les raseleksikon eller beskrivelser på nettet - 90% av alle raser beskrives som "intelligente, lojale, livlige og lettlærte". Masse pene ord som ikke sier så mye. Snakk heller med flere eiere og oppdrettere av rasen du er interessert i og hør deres erfaring. Vær skeptisk hvis de bare lovpriser rasen, ingen er perfekte. Finn ut hva utfordringene er med rasen du er interessert i og om det er noe du kan leve med.

Når du har valgt rase, sett deg inn i helse og gemytt. Pass på at du velger oppdretter som tar begge deler seriøst og har foreldredyr som er testet fri for de lidelser og sykdommer rasen pleier ha, og som har foreldre med godt gemytt. Besøk dem og treff tispemor - hun vil være et godt pekepinn på hvordan valpene kan bli. Hun bør være trygg, stabil og imøtekommende.

Les masse moderne litteratur om hundeoppdragelse og hundespråk, CM er utdatert. Jeg anbefaler "Hverdagslydighet fra valp til voksen" av Arne Arrestad og Siri Linnerud Riber. Meld deg på et valpekurs hos noen som lærer fra seg slike måter å trene på. 

Følger du dette, så har du gjort alt du kan for å få en trygg og god hund. Lykke til! :)

• Liker 5
Skrevet

Det er ingenting som heter dominans i hundeverdenen, men vær beredt på at corgien kommer til å eie dere. De har ekstremt sterk mentalitet (de skal tross alt gjete flere tusen kg med kyr) og kan fort overkjøre dere selv om den ikke er dominant. Ikke en førstegangshund mao. Jeg er selv på min tredje corgi, og har revet meg i håret ganske mange ganger. Ikke velg rasen fordi de er så søte pls, det er alt for mange corgier som omplasseres pga nettopp det.

Anonymkode: 57f44...827

• Liker 1
Skrevet

Hvordan i granskauen kan du klare å skrive så mye motsigende???

Hva vil det si å prøve å eie noen på den måten du skriver, JO!!! Nettopp (DOMINANSE)!

Når jeg leste dette. Ble jeg rett og slett Fly Forbannet over hvor DUMME mennesker kan være. Du fortjener Premie i IDIOTI!!!

Med Uvennlig Hilsen

Tony Alexander

Skrevet
På 9.2.2018 den 16.18, AnonymBruker skrev:

Er du en dominant eller underdaning person TS?

Mennesker kan ikke deles inn så enkelt, ei heller kan hunder

Anonymkode: 6b7c3...d60

Litt morsomt at i mange yrker må man gjennom undersøkelser som peker på personlig karakter og dominante/ submissive trekk. Dominans er absolutt noe man refererer til også i menneskeverden, tro det eller ei. Mannen min måtte gjennom en omfattende evaluering før han fikk jobb som leder av et stort, internasjonalt firma, og et av kriteriene var dominans og hvordan den ytrer seg i praksis. Positiv og negativ dominans.

Anonymkode: 26344...31c

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Litt morsomt at i mange yrker må man gjennom undersøkelser som peker på personlig karakter og dominante/ submissive trekk. Dominans er absolutt noe man refererer til også i menneskeverden, tro det eller ei. Mannen min måtte gjennom en omfattende evaluering før han fikk jobb som leder av et stort, internasjonalt firma, og et av kriteriene var dominans og hvordan den ytrer seg i praksis. Positiv og negativ dominans.

Anonymkode: 26344...31c

Jeg vil tro det er litt forskjell på dominans som etologisk begrep og dominans som (pseudo?)-psykologsk begrep.

• Liker 1
Skrevet
På ‎14‎.‎02‎.‎2018 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Hvordan i granskauen kan du klare å skrive så mye motsigende???

Hva vil det si å prøve å eie noen på den måten du skriver, JO!!! Nettopp (DOMINANSE)!

Når jeg leste dette. Ble jeg rett og slett Fly Forbannet over hvor DUMME mennesker kan være. Du fortjener Premie i IDIOTI!!!

Med Uvennlig Hilsen

Tony Alexander

Nok et eksempel på hyggelige innlegg i Kvinneguiden Forum..

• Liker 1
Skrevet
På 2/9/2018 den 13.50, AnonymBruker skrev:

Dere får den hunden dere fortjener. Enkelt og greit 

Anonymkode: 1e17c...059

Neppe, det forutsetter jo at hunder fødes som blanke ark man kan fylle med hva man vil. Og moderne adferdsforskning peker klart i motsatt retning. 

Anonymkode: dbb26...937

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...