AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 Hei! Jeg føler meg ganske sikker på at jeg har endometriose, selv om jeg ikke har tatt operasjon for å få det konstatert. Er det egentlig noe poeng siden det er en kronisk sykdom? Det er de to siste årene jeg virkelig har kjent på symptomer spesielt 7-10 dager før mens (veldig oppblåst med masse rare lyder jeg ikke kan skjule, smerter nederst i magen på begge sider, spesielt hvis blæra er full eller jeg må på do, stikkende smerter/vakumfølelse i rumpa, kan ha problemer med å sitte feks, smerter/ubehag i visse stillinger under sex denne perioden, generelt trøtt og lite energi), og sterke smerter de 2 første dagene med mens i tillegg til andre vanlige symptomer. Det jeg tenker mye på er at det kan bli vanskelig å få barn, og tenker noen ganger at vi bare burde begynne å prøve siden det kan ta lang tid.. Vi har allerede hoppet av i svingen i 6 år, men begynner å lure om det er en grunn til at det funker så bra for oss.. Men likevel «kjedelig» å starte prøvingen hvis det skulle gå med en gang, da vi ikke har sett for oss barn før om 2-5 år, samtidig som jeg er redd sjansen går fra oss.. Er 26 år Lurer på om noen har vært i liknende situasjon/har noen råd til hva jeg bør gjøre? Anonymkode: 18c60...723
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Du beskriver det slik jeg har det. Jeg har ikke fått påvist noe. Jeg har blitt gravid på første forsøk begge gangene vi har prøvd. Anonymkode: 77e6d...809
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Takk for svar Hvor gammel var du de to gangene du ble gravid? Anonymkode: 18c60...723
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har fått diagnosen endometriose, men har aldri hatt kikkhull for å bekrefte dette. Jeg har konstante smerter med varierende intensitet. Går på p-piller for å ha mindre smerter selv om alderen min tilsier at det bør reduseres... Blir generelt lett gravid, overraskende nok... Anonymkode: 1a8f9...5e5
occultatum Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har fått diagnosen, men hadde heller ikke kikkhull for å bekrefte det. Hadde ultralyd, i tillegg til at gynekolog fikk en beskrivelse av alle symptomene/plagene mine. Har veldig sterke menssmerter og tar sterke smertestillende for det. jeg blør veldig mye ved menstruasjon, men ellers går det fint (mao har lite plager ellers i syklusen). Har prøvd å bli gravid i 6 måneder, hatt 1 SA. Har blitt anbefalt å begynne med hormonspiral etter/om jeg får mitt første barn fram til jeg evt. ønsker å prøve få neste barn.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har vært til innendig UL nylig og da fortalte gynekologen meg at de ikke kan stille endometriose diagnose uten laproskopi /kikkhullsopersjon. Jeg har mest sannsynlig endometriose, fortalte gyn, (min mor og søster har det og endometriose er arvelig) men jeg ønsker ikke ta oprasjon ennå! Vil prøve bli gravid først på egen hånd før jeg søker hjelp.Jeg har ikke gått på prevensjon på 4 år, hoppet av i svingen og aldri vært gravid. Jeg har svært regelmessig mens, og når jeg får mensen så har jeg såpass mye smerter i hele buken at jeg må sykemeldes, jeg kaster opp og har så sterke kramper at jeg svimer av på badet. Utover dette så har jeg ingen symptomer ellers i syklusen. Jeg håper mitt svar var til hjelp for deg, søk hjelp snarest om du mistenker endometriose. Min mor var nødt å fjerne både eggstokker og hele livmor fordi endo vevet hadde fått vokse fritt i buken i løpet av hele hennes voksne liv. Men hun fikk 4 barn, der den siste ble født da hun var 36:-) Anonymkode: 53772...398
Hulderen Skrevet 9. februar 2018 #8 Skrevet 9. februar 2018 (endret) Jeg har endometriose. Diagnosen ble stilt vha laproskopi. Det er mest sansynlig endometriosen som er grunnen til at jeg er ufrivillig barnløs. Blant annet har endometriosen ødelagt begge egglederne mine; de er tette. I tillegg har jeg mye endometriose på eggstokkene og i bukhulen. Jeg har også "sjokoladecyster". Når de sprekker er det så smertefullt at jeg besvimer. Det var etter et slikt besvimelsesanfall at jeg havnet på sykehus og det ble tatt laproskopi for å finne ut hvor de vanvittige magesmertene kom fra. Endret 9. februar 2018 av Hulderen
Wiley Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 Ville definitivt diskutert dette med gynekolog, lapraskopi er ikke kun for diagnose men også for behandling, dvs fjerne evt cyster og flekker for å lindre symptomer og forhindre sammenvoksninger. Ubehandlet endometriose kan føre til større problemer med fertilitet senere i livet så selv om det ikke akkurat frister med operasjon så er det et bedre alternativ enn å la det gå og håpe på det beste. Samtidig kan de også sjekke om egglederene dine er åpne, det er alltid kjekt å få svar på. Når det gjelder barneønske så er det generelle rådet at man bør sette i gang prøvingen i ung alder om man har fått diagnosen endometriose. Du kan kan jo fort finne ut at det ikke passer deg, men om du tar operasjonen har du i alle fall en diagnose å forholde deg til og vet litt mer om biologien setter noen begrensninger. Da er det kanskje lettere å bestemme seg for når dere vil starte prøvingen. Om dere ikke vil starte med en gang vil hormon behandling eller spiral kunne lette smerter og symptomer.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #10 Skrevet 9. februar 2018 Jeg ville fått undersøkt og stilt diagnose med en gang. Jeg tok laparoskopi og fikk stilt diagnose, hadde også behandling med embolisering for å få dem fjernet. Fikk etterhvert barn. Nå har jeg fjernet livmoren, da jeg til slutt hadde styrtblødninger når jeg fikk mensen. Vi snakker blø gjennom den største tampongen og det tjukkeste bindet hver halvtime... Anonymkode: 3d94a...114
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #11 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har endometriose. Jeg var ufrivillig barnløs, men diagnosen fikk jeg noen år etter jeg ble gravid med IVF. De tok ikke smertene mine seriøst nok og de mente det ikke var noe poeng i å lete etter flere diagnose når jeg allerede hadde PCOS. Så ble smertene så sterke, gjennom hele syklusen, at jeg ble tilbudt lap. Da fant de endometriose og brant det bort. Så begynte jeg på p-piller for å holde det nede, noe som fungerte sånn halvveis. Nå har jeg vært uten hormonprevensjon i et par år (tålte det ikke så bra) og kjenner at smertene er på vei tilbake. Kjedelige greier. Anonymkode: f8d61...342
Avalon Skrevet 9. februar 2018 #12 Skrevet 9. februar 2018 Har også endo, konstatert via lap. Ikke brukt prevensjon siden juli 2016, fremdeles ikke gravid. Er under utredning nå for å finne ut om det er endoen noe annet med meg eller mannen som er problemet. Men, langt i fra alle med endo får problemer med å bli gravid det er viktig å huske på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå