Gå til innhold

Når tispen jukker på hannhund? Hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to hunder. En av hvert kjønn. Hun er sterilisert om det har noe å si. 

Noen ganger så hopper hun opp på han bakfra og jukker og småbiter han i nakken. Hva betyr dette? Han gjør ingen motstand. 

Jeg har merket at dette skjer i perioder. Da prøver hun seg slik kanskje 3-5 ganger i løpet av en dag i kanskje 2-4 dager, også går det en stund til neste gang. Jeg kan ikke legge merke til at dette har skjedd i spesielle situasjoner. 

Anonymkode: 1ca43...c1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun ønsker å dominere han.

Anonymkode: b69db...9d1

• Liker 1
Skrevet

Hun dominerer ham.

Anonymkode: d2fa1...f9c

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke dominans, men en overslagshandling. Hun er enten stressa, og får utløp for stress ved jokking, eller hun er frustrert over noe (handlinger, situasjoner, stress, hormoner) og får det ut ved jokking. 

Anonymkode: d7b8a...5cb

• Liker 6
Skrevet

Min gjorde det på andre hunder da den hadde løpetid. Din er vel sterilisert så kan hende noe av atferden henger igjen hvis den har gjort det tidligere? 

Anonymkode: 9c81c...5af

Skrevet

Som andre sier så har dette ingenting med dominans å gjøre, men er ofte et tegn på stress. Jeg ville rolig stoppet henne (uten kjefting) og gitt henne en aktivitet som roer ned (kontakttrening, godbitsøk, tyggebein, fryst kong...).

• Liker 2
Skrevet

Hun er sikkert transseksuell, og drømmer om å være hannhund. Født i feil kropp, rett og slett.

Anonymkode: 7e16c...381

• Liker 1
Skrevet

Klassisk tegn på en transseksuell hund ja, #dontassumethegender  

Haha neida. Bare stress - prøvd å underjold henne med rolige aktiviteter, eller andre ting. 

Anonymkode: fb28e...b70

Gjest -Willow
Skrevet
7 timer siden, Tabris skrev:

Som andre sier så har dette ingenting med dominans å gjøre, men er ofte et tegn på stress. Jeg ville rolig stoppet henne (uten kjefting) og gitt henne en aktivitet som roer ned (kontakttrening, godbitsøk, tyggebein, fryst kong...).

Hvorfor tror du tisper finner det "naturlig" å jokke når de er stressa? Tviler ikke på at det er sånn altså (valpen vår har gjort det én gang, og ingen tvil om at det var stress), bare syns det er interessant :) 

Skrevet
7 hours ago, -Willow said:

Hvorfor tror du tisper finner det "naturlig" å jokke når de er stressa? Tviler ikke på at det er sånn altså (valpen vår har gjort det én gang, og ingen tvil om at det var stress), bare syns det er interessant :) 

Hannhunder gjør også det, så det har ikke noe spesifikt for tisper. :)

Vi vet jo ikke nøyaktig hvorfor hunder tyr til jokking, men det vi ser er at når en hund er høyt i stress, så tyr den til instinktiv atferd. Og det som kommer lettest frem er det de er avlet til å gjøre. Ulike raser vil da ty til ulik atferd, alt etter hva de er avlet til. Spisshunder vil bjeffe, border collier vil gjete, retrievere bærer på ting osv.

Å jokke er en instinktiv atferd hos alle hunder, og jeg vil tro det er derfor den kommer frem. Som andre nevnte i tråden, en overslagshandling. Vi har også sånne - blir vi stresset eller ukomfortable sammen med andre så kan vi begynne å kremte, fikle med en blyant, klø oss i håret osv. Det er bare stress i kroppen som må ut på et vis.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...