AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 Jeg er overvektig, faktisk "fedme" i følge BMI kalkulatoren. Men jeg syns ikke jeg ser tjukk ut i det hele tatt. Er mer kompakt enn valkete, liksom. Da jeg var 15 kg mindre og fremdeles litt overvektig ifg bmi så fikk jeg kommentarer på at jeg så for tynn ut. Og folk får sjokk om jeg forteller hva jeg veier. Har ikke noen særlig motivasjon til å slanke meg fordi jeg syns jeg ser bra ut. På den der kalkulatoren så står det "BMI over 30 er skadelig for din helse". Det kan vel ikke stemme hos alle feks hos oss som kler noen kg ekstra? (Jeg er 26 år.) Anonymkode: 525cf...3fd
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Det er ikke sånn det virker... Det er revnende likegyldig for helsen din hvor godt du kler kiloene eller ikke. Har du fedme, er det ikke sunt, sånn er det bare. Uansett om du nå synes det ser pent ut eller ei. Anonymkode: f9413...0d5 6
Roci Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 (endret) Om BMI'en din tilsier "fedme", så bør du nok vurdere å gå litt ned i vekt for helsens skyld. På den andre siden hevder f.eks. den norske professoren Jøran Hjelmeset at helsefordelene ved å gå ned i vekt dersom du har en BMI på inntil 30, er marginale, og at man da heller bør fokusere på en sunn og aktiv livsstil som forebygger ytterlige vektøkning i stedet for å slanke seg. Endret 9. februar 2018 av Roci 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 Du bør ikke alltid se på BMI. Har du mye muskler kan du være overvektig i følge den desverre. Den tar ikke hensyn til fett eller muskler og ting som faktisk kan bety littmer iforhold til helse, enn bare vekt. viktig å bruke speilet! Anonymkode: 4012b...338 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 "Grenselinjene" i BMI er ikke viktig, f.eks. kan man ha en BMI som grenser til overvektig uten at man er det. Men dersom din BMI er over i fedme, så vil jeg tro du bør ned i vekt. Hvor mye trener du og hvordan spiser du? Anonymkode: 2a37a...ba4
Pringle Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 BMI skal brukes på befolkningsgrupper, men stemmer ganske bra for de aller fleste. Hvor mye muskler man har, og fettfordeling, har noe å si for både hvordan man ser ut og hvor sunn man er. Trivsel er også viktig. En lavere vekt krever mer aktivitet/mindre mat. Men har man en BMI på over tredve, og ikke er Arnold Schwarzenegger, så er man objektivt for tjukk. Mange ser seg blinde på sin egen kroppsfasong, det gjelder ikke bare anorektikere.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er overvektig, faktisk "fedme" i følge BMI kalkulatoren. Men jeg syns ikke jeg ser tjukk ut i det hele tatt. Er mer kompakt enn valkete, liksom. Da jeg var 15 kg mindre og fremdeles litt overvektig ifg bmi så fikk jeg kommentarer på at jeg så for tynn ut. Og folk får sjokk om jeg forteller hva jeg veier. Har ikke noen særlig motivasjon til å slanke meg fordi jeg syns jeg ser bra ut. På den der kalkulatoren så står det "BMI over 30 er skadelig for din helse". Det kan vel ikke stemme hos alle feks hos oss som kler noen kg ekstra? (Jeg er 26 år.) Anonymkode: 525cf...3fd Vel i Midtøsten og Afrika blir det være å blubbete ansett som at man er "frisk" og at en lever godt. Betyr det da at fedme/overvekt er mindre helsefarlige av den grunn? Anonymkode: be709...fcf
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #8 Skrevet 9. februar 2018 Hvis bekymringen din er helse er fysisk aktivitet mye viktigere enn kilo. En overvektig (til et visst nivå) person som trener er mye sunnere enn en normalvektig person som ikke beveger seg. Om du er fornøyd med kroppen, beveger deg bra og uten å bli sliten, så ville jeg ikke brydd meg om vekt og BMI. Men for å svare på HI - det har ikke noe å si hvor godt man kler kiloene, overvekt i kombinasjon med lite aktivitet er helseskadelig. Anonymkode: b6314...29d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 Du må se på midjemålet, ikke bmi. Anonymkode: c5554...293 1
isw Skrevet 9. februar 2018 #10 Skrevet 9. februar 2018 Det er jo mennesker som er muskuløse og av den grunn har høy BMI som ikke er feite likevel. Du burde ta en sjekk av fettprosenten din, for å finne ut om du har mye muskler eller om fettet i hovedsak ligger rundt organene (noe som igrunn er verre for helsen enn underhudsfett som gir valker). Men det er viktig å presisere at fedme ikke er en sykdom i seg selv. Fedme har dessverre en tendens til å påvirke en del parametre, som insulinmengde i blodet, blodsukker, blodtrykk og fettstoffer i blodet. Få dette sjekket hos legen. Er alt normalt, så er det egentlig ikke direkte farlig å være overvektig. 3
Viktualia Skrevet 9. februar 2018 #11 Skrevet 9. februar 2018 Det ER vel mindre skadelig om fettet sitter på hofter og lår og ikke rundt magen. Men fedme er nok ikke noe pluss for helsa uansett hvordan du vender på det.
Mariss@68 Skrevet 9. februar 2018 #12 Skrevet 9. februar 2018 Det har faktisk mye å si i forhold til helse hvor fettet sitter, men såpass stor overvekt høres ikke sunt ut. Midjemål på mer enn 80 cm er forbundet med økt sykdomsrisiko. Det er også vesentlig om man har fett samlet rundt de indre organer, noe som ikke er så lett å vite selv..
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #13 Skrevet 9. februar 2018 Jeg er overvektig, har vel bmi på ca 28. Men jeg trener og spiser stort sett sunt. Har svært lav forbrenning. Jeg har slank midje, er vel 70 cm rundt livet, og fettet legger seg på rumpe og lår. Og jeg har tatt kroppsanalyse på treningssenter, og fikk beskjed om at jeg var den med det beste resultatet for noen rundt min alder. Jeg har ikke noe farlig mage fett, og helt grei fettprosent, og bra muskelmasse. Og han var jo ærlig, og sa at siden jeg var overvektig, trodde han resultatet skulle bli dårligere. Har en venninne som har vel bmi på ca 19, men hun spiser jo bare drit hele tiden. Og hun orker ingenting, før hun puster og peser som bare det. Sikker på at hun har mye dårligere helse enn meg. Selv om hun er tynn. Anonymkode: 73206...364
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #14 Skrevet 9. februar 2018 Det kommer an på. Skal du få et mer nøyaktig mål om at det ikke er skadelig bør du måle midjen din, midje-hofte ratio, midje-høyde ratio og rundt halsen. Har du timeglass eller pærefasong er det mindre skadelig en eplefasong, f.eks. Hvilken bmi har du? Havner du i fedme klasse 2 ville jeg ha gått ned i alle fall til fedme klasse 1. Anonymkode: 76f52...104
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #15 Skrevet 9. februar 2018 Om du tenker at det er mindre skadelig om du kler det, så vitner det for meg om at du gjør en stor innsats for å lure deg selv, slik at du kan slippe ubehag og dårlig samvittighet knyttet til egen vekt. Samt at det er jo enklere å være tjukk, enn å måtte slanke seg Anonymkode: aa230...043 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #16 Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du tenker at det er mindre skadelig om du kler det, så vitner det for meg om at du gjør en stor innsats for å lure deg selv, slik at du kan slippe ubehag og dårlig samvittighet knyttet til egen vekt. Samt at det er jo enklere å være tjukk, enn å måtte slanke seg Anonymkode: aa230...043 Om hun har timeglassfasong så er det ikke sikkert at det er så skadelig, men det kommer jo an på hvor høy bmi hun har, og hvilke mål hun ellers har på kroppen. Anonymkode: 76f52...104
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå