AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har mastergrad og en god jobb, men ønsker på lengre sikt å jobbe med bistandsprosjekter innen mitt felt, i sørøst-Asia og Afrika. Da bør jeg kunne et språk til i tillegg til engelsk, og lurer derfor på om noen vet hvilket språk som er mest nyttig å kunne? Fransk, spansk eller kanskje noe annet? Anonymkode: 9fa87...d91
Snowflake89 Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Fransk er vel kanskje det mest utbredte i afrikanske land, så ville valgt det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Fransk er mest utbredt etter engelsk i afrikanske land . Men i Asia vil jeg si kinesisk. Anonymkode: dc9c6...a85 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 Det er egentlig vanskelig å si, for selv om det er riktig at Mandarin er det beste språket å lære i Asia så bruker jo kun Kinesere/Taiwan/Hongkong, Malaysia og Singapore det. De fleste som er fra bla. Vietnam, Sør-Korea, Japan, Thailand bruker ikke Mandarin med mindre de har studert det av interesse, ettersom engelsk er også standard. Anonymkode: 73bef...e0d 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 10 minutter siden, reiseglad said: Mandarin eller indonesisk i Asia. Indonesisk er ikke brukbar, kanskje kun i Indonesia og Malaysia maks. De fleste lærer heller Mandarin eller Japansk. Anonymkode: 73bef...e0d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 «Asia eller Afrika» er jo ganske lite spesifikt.... det kommer an på hvor du egentlig har lyst til å dra, og hvor mye energi du vil legge i det å lære språket. Jeg ville sagt kinesisk, hvis du virkelig vil bruke tid på å lære det, for det er et vanskelig språk å lære. Men det vil bli nyttigere å kunne framover enn fransk, tror jeg. Men hvis du tenker Afrika er nok fransk lurere. Anonymkode: 67254...614 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #8 Skrevet 9. februar 2018 Sørøst-Asia ja... da er det kanskje ikke aktuelt med bistandsprosjekter i Kina eller Singapore. Hvis bistand i Indonesia er aktuelt, er visstnok indonesisk et språk det er lett å lære. Anonymkode: 67254...614
GauteS Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 Afrika er stort; i nord fins det jo bare arabisk, i sør(øst) er swahili et slags lingua franca, men det mest allsidige er uten tvil fransk. Det er jo også kjempeenkelt å lære. Men det kommer litt an på hvem du kommer til å kommunisere med. Jeg snakket nylig med ei som hadde vært jordmor i ei årrekke på Madagaskar, og hun bare blåste av fransk. Hun måtte bruke den lokale dialekten av gassisk i sin jobb, fransk var det bare eliten som kunne, selv om også fransk er offisielt språk i landet. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå