Gå til innhold

Du som ansetter folk på klesbutikk....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er jeg så uaktuell?? 

Jeg søker jobber på klesbutikker og spesielt på storsentre men får aldri napp. 

Jeg har vært 8 år i arbeidslivet hvor jeg jobbet fast på ett sted i alle de årene. Jobbet på storsenter men ikke klesbutikk. Og nå virker det som at jeg er helt uaktuell og blir ikke en gang kalt inn til intervju. 

Hva kan jeg gjøre for å få meg jobb på klesbutikk? Er det sånn at hvis dere får søknader av folk som har noe erfaring fra klesbutikk så blir jeg danka ut med en gang fordi jeg aldri har jobbet på klesbutikk. Vil det være noe positivt om jeg kommer meg på en såkalt praksisplass på klesbutikk eller vil det egentlig heller så ut litt negativt hvor arbeidsgivere vil tenke at jeg sliter og er en sånn praksiskandidat så blir kastet fra ett sted til ett annet. Har gått 1 år uten jobb nå og begynner å miste troa på at jeg noen gang kommer til å få meg en jobb. 

Hilsen fortvilet 28 åring. 

Anonymkode: dedda...57b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor absolutt klesbutikk?

Legger du ved bilde, og har du fått hjelp med søknadsteksten?

Anonymkode: b9fb0...55a

• Liker 4
Skrevet

Tror dessverre trynefaktor er utbredt i den bransjen

• Liker 3
Skrevet

Det er nok heller CVen og søkerteksten du bommer på siden du ikke engang blir kalt inn til intervju.

• Liker 2
Skrevet

Vanskelig å si. Hovedproblemet er nok at det pleier å være veldig mange søkere på disse stillingene. Vi har feks hatt søkere som tidligere har vært butikksjef eller assisterende butikksjef i klesbransjen. Da stiller de mye sterkere desverre. Trynefaktor er også utbredt, desverre. 

Anonymkode: 99813...a32

• Liker 2
Skrevet

Kan det hende de ansetter yngre (kanskje de tenker et er en fordel) fordi de ofte er mer fleksible? Eller kanskje mange søker seg over fra samme kjede x sted til et nytt sted? Da er vel de prioritert?

• Liker 2
Skrevet

8 års erfaring, betyr høyere lønn. Ligger der?

Nå har jeg villet ansette deg, fremfor en på 18. Eks. Jeg skulle kjøpe et antrekk, ville ha hjelp pga jeg ser ikke alltid selv hva som passer sammen. Farger osv.

Hun var helt kunnskapsløs. Farger og form var hun blank på. Jeg gikk ut av butikken. 

I neste butikk var det en dame på ca 50. Hun satte sammen antrekk, fasong dom passet meg. Helt topp. Anbefalte skofarge og smykker.

Når du ansetter folk kun for å putte penger i kassen,  da tapet du mye penger.

Bare på meg, tapte den første butikken nesten 4000 kr. Jeg har også vært der etterpå og kjøpt andre ting. Og det er bare for at jeg vet jeg får hjelp,  og at de kan det de driver med

Anonymkode: ee0cf...8b9

• Liker 4
Skrevet

Søker du på utlyste stillinger eller leverer du åpne søknader. Åpne søknader kan selvsagt være nyttig, men det forutsetter jo at arbeidsgiver trenger folk. 

De aller fleste sjefer vil ansette den de mener blir best i jobben. Noen jobber går sikkert til bekjente, og ellers velger man den man tror er best. Når man ikke får napp er det ofte så enkelt som at det søkte noen som scoret bedre enn det - det betyr ikke at det er noe galt med deg, men det er jo ofte mange søkere til butikkjobb. 

Jeg vil tippe at de som ansetter til klesbutikker er ganske opptatt av at kandidaten ser ok ut i stil, hår og sminke. Spesielt klesstil og at de synes du dette sammen fine antrekk og slik kan jo være relevant i en slik stilling. Ellers er det nok viktig at du er blid, serviceinnstilt og til å stole på. Du er nok ikke utelukket fordi du ikke har jobbet i klesbutikk før, men den som har det vil kanskje ha et lite fortrinn. 

Anonymkode: a7d43...688

• Liker 2
Skrevet

Det er trist at det er slik, men det hjelper ofte med et lite bilde på CVen. 

Jeg var skikkelig i mot dette, men etter 6 måneder som arbeidsledig og desperat som jeg var så la jeg til et bilde. Da ble det flere innkallinger til intervju. Jeg søkte aldri på klesbutikker da, og jeg tror konkurransen er enda verre der. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 års erfaring, betyr høyere lønn. Ligger der?

Nå har jeg villet ansette deg, fremfor en på 18. Eks. Jeg skulle kjøpe et antrekk, ville ha hjelp pga jeg ser ikke alltid selv hva som passer sammen. Farger osv.

Hun var helt kunnskapsløs. Farger og form var hun blank på. Jeg gikk ut av butikken. 

I neste butikk var det en dame på ca 50. Hun satte sammen antrekk, fasong dom passet meg. Helt topp. Anbefalte skofarge og smykker.

Når du ansetter folk kun for å putte penger i kassen,  da tapet du mye penger.

Bare på meg, tapte den første butikken nesten 4000 kr. Jeg har også vært der etterpå og kjøpt andre ting. Og det er bare for at jeg vet jeg får hjelp,  og at de kan det de driver med

Anonymkode: ee0cf...8b9

Det ligger i noe du sier der. Etter jeg ble mer bevisst på å be om hjelp til kjøp av klær, merker jeg stor forskjell på de som faktisk vet hva de snakker om og de (som dessverre) ser frem til kundene forlater butikken slik at de kan sjekke mobilen sin. 

Kjøpte nettopp vinterjakke. De hadde samme modellen i to butikker fant jeg ut av i ettertid, men i butikk nummer to fikk jeg god hjelp og handlet vinterjakke til 5000,-. Så det er viktig å ansette riktig folk. Trynefaktor er ikke bra... 

Anonymkode: b86a2...a00

• Liker 1
Skrevet

Da jeg søkte jobb sist satt jeg meg ned og så på ting som var viktig for meg på en arbeidsplass. Jeg gikk så innom disse butikkene og sjekket atmosfæren der. Var de ansatte hyggelig mot kunden, virket det som de hadde kontroll, var det ryddig, slike ting. Det virker det som at du har gjort siden du nå vil spesifikt jobbe i en klesbutikk? Så skrev jeg søknad og cv for hver enkelt butikk som var aktuell, printet ut og gikk tilbake i butikken. Jeg spurte så etter dagligleder og overrakk søknaden med cv personlig og slo av en prat. Jeg passet også på å kle meg i litt samme stil som butikken jeg var innom. Speile hva type butikk det var. Jeg fikk mange jobbtilbud, inkludert butikker som ikke hadde utlyst at de trengte flere ansatte. Jeg valgte så å prøve jobbe i 2 av de og bestemte meg for den der jeg hadde best kjemi med de andre ansatte og der jeg hadde det beste overordnede inntrykket. Det at dette funket for meg betyr ikke at det kommer til å fungere for deg, men du kan da prøve. Masse lykke til.

Anonymkode: a76ab...a92

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du bor, men på storsentrene i mitt område er det så og si umulig å få jobb med mindre du kjenner noen eller har jobbet i samme kjede. Det er veldig mange som søker jobb nå, og i klesbutikker er det mange om beinet. 

Det er så klart mulig, men da bør du virkelig legge sjela di i en god søknad, samt ha med bilde. Hvis du ikke har erfaring fra klesbutikk bør du være spesielt tydelig på hvorfor du ønsker å jobbe der, helst utover at du liker mote - det gjør alle som søker jobb der! Jeg har sendt ut flere søknader til klesbutikker enn jeg liker å tenke på og jeg kjenner frustrasjonen din når man ikke får så mye som et takk for søknaden, men du må nesten bare fortsette å prøve. Prøv deg frem med forskjellige søknader og få frem hvem akkurat du er. Skill deg ut i mengden. 

Skrevet

Søker du rundt sesonger spesielt september/oktober er det lettere å få napp for da er julen rett rundt hjørnet. Julen er vel der folk flest handler i butikker. Man blir ofte bare midlertidig ansatt som julehjelp, men ofte får man fortsette. Slik er det i butikken jeg jobber på.

Anonymkode: 31629...213

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...