Gå til innhold

Dyktige vs. dårlige lærere

Anbefalte innlegg

Gjest NuttinSpecial
Skrevet

Noen lærere har en entusiasme som smitter og det blir en fryd å lære. Jeg blir dog oppriktig fascinert av enkelte læreres evne til å tappe meg fullstendig for energi kun ved hjelp av sitt nærvær.. Hva definerer du som en god lærer? Hva gjør en lærer til en dårlig lærer? Kom gjerne med eksempler og karakteristikker av lærere du har hatt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan definere en god lærer som mye rart, men det som ofte ligger i grunn er talent innenfor mennesklig innsikt og nysgjerrighet for å lære og forstå eget fag. Mennesklig innsikt er nok ofte det mest kritiske når vi snakker om barneskole og vgs, det er de som forstår mennesker og deres behov og særegenheter best som kan hjelpe dem å tilpasse seg i miljø de ellers ville stått utenfor. Jeg tror de aller fleste som husker en lærer positivt fra ungdomsskolen husker den som så en som menneske, som gjorde at man følte seg forstått eller som klarte å hjelpe en på en måte ingen andre lærere klarte. Noe som oftest er resultat av evne til å forstå mennesker og hva de trenger

Anonymkode: 45e40...188

Skrevet

En god lærer for en elev er heller ikke nødvendigvis god lærer for en annen elev. Det er nok meget individuelt.

Husker selv en lærer jeg hadde. Jeg likte henne godt og lærte mye av henne, men vet at andre i klassen syntes hun var masende med sin væremåte.

Anonymkode: abe0a...e56

• Liker 2
Skrevet

Det er nok individuelt. Hva som noen vil definere som en god lærer, vil andre se på som for streng/teit/kjedelig.

Selv tror jeg det handler om enkeltelevens behov. Har man mye potensiale, men litt problemer med å få motivasjon, kan det være bra med en litt streng lærer som kan få deg i gang. Hvis du er en litt overarbeidet elev, kan det være godt å ha en litt mer "avslappet" lærer som kan roe en ned og minne en på at man er god nok uansett.

Anonymkode: e98d9...61d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har opplevd både fantastiske og elendige foreleser / lærere. Dette bruker å gå igjen med dårlige: 

- Null entusiasme 

- Dårlig / vanskelig kommunikasjon 

- Skriver ned ting rett fra boka, uten å forklare hva som står bak. F.eks en formel / ligning i fysikk, uten å forklare hvordan den oppstår, eller gi noe intuitivt bilde. 

God visuell læring har virkelig forandret på ting de siste 5-10 årene. 

Anonymkode: 7436b...66d

Skrevet

Det er et lotteri for barna våre, hvem de får og ikke får. 

Det er mye dårlig. Det verste jeg har sett er temmelig grov lærermobbing. Stakkars nabogutten. 

Anonymkode: 0f401...5eb

Skrevet

Har jobbet en del som lærer, og i noen klasser er det rett og slett svært vanskelig å være en god lærer. Dette gjelder særlig i klasser med mange enkeltelever som trenger ekstra oppfølging, eller som lager opprør i klassen. Problemet er at holdningen hos den enkelte elev har smitteeffekt, så om 3-4 stykker har for vane å lage kaos eller ikke følge med i timen, kan det gjerne smitte seg over til resten av klassen som også blir ukonsentrerte, uengasjerte, etc. Jeg er kun en god lærer når jeg får med meg klassen på det jeg tenker vi skal gjøre. Og årsaken til det er at jeg alltid er godt forberedt før timen. Har lagd opplegg som følger kompetansemålene og planen, og ønsker kun det beste for elevene slik at de skal være godt forberedt til eksamen og til årene etter.

Jeg er glad jeg ikke er utdannet lærer og ikke skal jobbe med det i fremtiden. Å ha det som en deltidsjobb ved siden av studier var helt okei, men jeg syns lærerjobben var ekstra utfordrende i perioder på noen skoler og kunne ikke tenkt meg det på fulltid. 

Anonymkode: 175de...5f4

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er et lotteri for barna våre, hvem de får og ikke får. 

Det er mye dårlig. Det verste jeg har sett er temmelig grov lærermobbing. Stakkars nabogutten. 

Anonymkode: 0f401...5eb

Da må du melde fra! Jeg vet hvor mye arbeid, engasjement og energi mange lærere legger ned i jobben sin. Og kjenner at jeg blir lei meg over slike tråder. 

Heldigvis blir ofte de dårlige lærerne luket fort ut, da de ofte får problem med klassene sine. 

Skrevet

Alle lærer forskjellig. Noen liker å lese, noen vil høre og noen vil gjøre. Gode lærere skjønner dette og tilpasser undervisningen etter gruppen. 

Dårlige lærere har én metode de alltid har brukt og alltid kommer til å bruke. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har jobbet en del som lærer, og i noen klasser er det rett og slett svært vanskelig å være en god lærer. Dette gjelder særlig i klasser med mange enkeltelever som trenger ekstra oppfølging, eller som lager opprør i klassen. Problemet er at holdningen hos den enkelte elev har smitteeffekt, så om 3-4 stykker har for vane å lage kaos eller ikke følge med i timen, kan det gjerne smitte seg over til resten av klassen som også blir ukonsentrerte, uengasjerte, etc. Jeg er kun en god lærer når jeg får med meg klassen på det jeg tenker vi skal gjøre. Og årsaken til det er at jeg alltid er godt forberedt før timen. Har lagd opplegg som følger kompetansemålene og planen, og ønsker kun det beste for elevene slik at de skal være godt forberedt til eksamen og til årene etter.

Jeg er glad jeg ikke er utdannet lærer og ikke skal jobbe med det i fremtiden. Å ha det som en deltidsjobb ved siden av studier var helt okei, men jeg syns lærerjobben var ekstra utfordrende i perioder på noen skoler og kunne ikke tenkt meg det på fulltid. 

Anonymkode: 175de...5f4

Enig. En lærer må også være strengere ovenfor hele klassen når det er noen få som hele tiden forsøker å sabotere. Å slippe opp litt = kaos.

Jeg har mest engasjerende og åpne/løse timer i klasser der det er ingen eller få elever som stadig protesterer.

Anonymkode: a298d...350

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...