Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed om å søke ufør av nav. Gikk inn på min side på nav, trykket på søk uføretrygd, krysset av på noen få ja/nei spørsmål og så var den sendt? Er det alt?

Anonymkode: ee4a5...232

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed om å søke ufør av nav. Gikk inn på min side på nav, trykket på søk uføretrygd, krysset av på noen få ja/nei spørsmål og så var den sendt? Er det alt?

Det er ikke sikkert, når jeg søkte ufør måtte jeg fysisk ned på nav og signere papirene 

Anonymkode: b716f...e15

Skrevet

Det er ikke sikkert, når jeg søkte ufør måtte jeg fysisk ned på nav og signere papirene 

Anonymkode: b716f...e15

Har jo levert søknaden og den er til behandling så.. 

Skrevet

Men jeg trodde det var masse spørsmål osv 

Skrevet

Mener at det er slik at etter at søknaden er sendt så skal lege, veileder og evt. annen spesialist vurdere og godta/avslå søknaden. Vil tro du blir innkalt til møte. 

Anonymkode: d8429...60f

• Liker 5
Skrevet

Mener at det er slik at etter at søknaden er sendt så skal lege, veileder og evt. annen spesialist vurdere og godta/avslå søknaden. Vil tro du blir innkalt til møte. 

Anonymkode: d8429...60f

Dette. Det er svært enkelt å søke. Prosessen videre er ikke nødvendigvis like enkel.

Anonymkode: 3891f...0df

• Liker 9
Skrevet

De har jo alt de trenger fikk jeg beskjed om. Enten blir det godkjent eller ikke, er fortsatt ikke særlig komplisert.. var akkurat på møte der jeg fikk beskjed om å søke så 

• Liker 1
Skrevet

I og med at det er NAV som har oppfordret deg til å søke, har du allerede vært i systemet en stund og avklart liten mulighet til å være i arbeid. Da sitter Nav antakelig allerede med mye medisinsk dokumentasjon fra fastlege og spesialist, som dokumenterer ditt behov for uføreytelser. Hvis det er noe de savner, må du sende inn det dere er enige om at du skal sende, i tillegg til søknaden. Du kan sende inn søknad elektronisk, slik du har gjort.  

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd#chapter-6

Anonymkode: 33497...d99

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk melding av Nav at de hadde innhentet alle nødvendige opplysninger. Fikk beskjed om å gå på Nav sin side og søke ufør, ikke mange spørsmål. Trenger ikke sende papirsøknad. Har vært lenge i Nav systemet pga sykdom. Fikk nylig innvilget ufør 100%. Tok 7 mnd. 

Anonymkode: e1ad4...705

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så enkelt er det å starte søknadsprosessen. Hva som skjer videre er avhengig av hvilken utredning du har vært igjennom, hvilken sykdom du har og hva Nav har samlet av informasjon om degnog din helse og fungering. 

Søknadsskjemaet for pasienten skal vær så enkelt at selv de med "enkle hoder" skal kunne søke men det skal mer til å få en stønad fra Nav en å fylle ut et søknadsskjema. 

Anonymkode: f2d27...cb2

• Liker 7
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

De har jo alt de trenger fikk jeg beskjed om. Enten blir det godkjent eller ikke, er fortsatt ikke særlig komplisert.. var akkurat på møte der jeg fikk beskjed om å søke så 

Nav lokalt kan si at du kan søke, men det er ikke de som godkjenner eller avslår søknaden. Man kan ikke søke uføretrygd før nav-lokalt har gitt klarsignal. Søker du uten klarsignal mister du aap under behandlingstiden på uføresøknaden.

Anonymkode: 5111a...533

• Liker 2
Skrevet

Alle kan gå inn på nav og bruke noen minutter på å sende inn skjema, men du vil selvsagt ikke bli ufør av det. Du kan søke på legestudie med 2 i karaktersnitt, men du vil ikke komme inn. 

Dersom man skal få det innvilget må tilknyttede leger osv ha sendt sine vurderinger og erklæringer. 

Anonymkode: 21221...afa

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan gå inn på nav og bruke noen minutter på å sende inn skjema, men du vil selvsagt ikke bli ufør av det. Du kan søke på legestudie med 2 i karaktersnitt, men du vil ikke komme inn. 

Dersom man skal få det innvilget må tilknyttede leger osv ha sendt sine vurderinger og erklæringer. 

Anonymkode: 21221...afa

Pluss at man må ha vært gjennom en arbeidsevne vurdering,

Anonymkode: 70f7f...9ed

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pluss at man må ha vært gjennom en arbeidsevne vurdering,

Anonymkode: 70f7f...9ed

Det er helt avhengig av diagnose. En person med langt kommen kreft eller andre diagnoser går fra sykepenger er innom aap i påvente av uføretrygd. Det samme kan gjelde mange andre diagnoser der det er åpenbart for de fleste at pasienten ikke kan gjennomgå en arbeidsevne vurdering og heller ikke vil komme tilbake i jobb på lang tid elelr resten av livet. 

Anonymkode: 7b250...743

Skrevet

Jeg har ikke vært gjennom noen arbeidsevnevurdering. Men de har skrevet i arbeidsevnevurderingen at de anser mine muligheter på jobbmarkedet som små. Hae vært på aap i 4 år straks. Har medfødte diagnoser, men er veldig ung så kanskje de er strengere med meg tåpelig nok. 

Anonymkode: bfe27...e9e

Skrevet
På 9.2.2018 den 9.22, AnonymBruker skrev:

De innhenter spesialisterklæring ol fra leger/behandlingssystemet. Har du ikke måtte fylt ut egenerklæringsskjema? Måtte det før men kanskje ikke lengre.

Anonymkode: e64b7...88e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...