Duff Skrevet 9. februar 2018 #1 Skrevet 9. februar 2018 (endret) Noen som har møtt litt peiling på hva som er lurt og ikke. Saken er; jeg avslutter en behandling pga lang reisevei pluss dårlig personkjemi. Dette gjorde jeg ansikt til ansikt og ba ham å henvise meg videre til dps. Det skulle han gjøre men først skulle han gjøre resten av timen ubehagelig for meg. Så venter jeg 6 uker. Ingen brev fra dps. Jeg spør fastlegen, det er kommet ett brev fra psykolog til henne,- hvor han nekter å henvise meg til dps. Dette er det jeg vil sende inn til fylkeslegen. Noen tips til hvordan skrive det? Og bør jeg nevne at psykolog ikke har informert om diagnoser som er satt? Q Endret 9. februar 2018 av Duff
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Nå kjenner jo ikke jeg til hele bildet. Men angående DPS så be fastlegen din sende henvisning dit. Og hos de fleste psykologer så sendes det epikriser til fastlege etter endt behandling. Der skal de stå utredet diagnose eller tentative. Og kort om behandling du har gått igjennom. Når det gjelder klagen så ville jeg ha skrevet ned den opplevelsen man har. Du kan evt også ta kontakt med pasient- og brukerombudet enten for å klage der eller be om råd. Lykke til videre :-) Anonymkode: e6bbd...bf8 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Du har ingen rett til å henvises dit du vil, så psykologen har ikke gjort noe galt i å ikke henvise deg. Du kan be fastlegen din skrive henvisning. Anonymkode: dd3fc...055 2
Gjest moreno Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 Skriv det som det er. Antar at legen kanskje får en «skrape» for dårlig kommunikasjon. Men samtidig kan du ikke kreve henvisning dit du vil.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 5 timer siden, Duff skrev: Noen som har møtt litt peiling på hva som er lurt og ikke. Saken er; jeg avslutter en behandling pga lang reisevei pluss dårlig personkjemi. Dette gjorde jeg ansikt til ansikt og ba ham å henvise meg videre til dps. Det skulle han gjøre men først skulle han gjøre resten av timen ubehagelig for meg. Så venter jeg 6 uker. Ingen brev fra dps. Jeg spør fastlegen, det er kommet ett brev fra psykolog til henne,- hvor han nekter å henvise meg til dps. Dette er det jeg vil sende inn til fylkeslegen. Noen tips til hvordan skrive det? Og bør jeg nevne at psykolog ikke har informert om diagnoser som er satt? Q Unnskyld meg, men hvor dum og uvitende går det an å bli? Du får ikke en spesialist til å henvise fra seg selv og til en annen spesialistenhet. Det er nemlig noe spesialisthelsetjenesten ikke skal gjøre. Et eller annet sted i loven er dette hjemlet, uten at jeg setter meg til og leter etter lovparagrafen her og nå. Det er fastlegen sitt ansvar å henvise deg videre til DPS eller andre behandlere. Det trenger du ikke bruke energi på å klage til Helsetilsynet i Fylket ditt for å få svar på. Du har ingen klagegrunn eller sak det er verdtmå sende klage på slik du fremstiller det i ditt hovedinnlegg. Dette butde fastlegen i tillegg enkelt ha forklart deg, noe de kanskje har gjort begge to uten at du har fått informasjonen med deg? En klage vil bli avvist og flrer ikke til annet enn at du utleverer deg selv og din situasjon i tillegg til din evne til å klage på alt og alle for bagateller. Anonymkode: 9c141...c35 1
Duff Skrevet 9. februar 2018 Forfatter #6 Skrevet 9. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg, men hvor dum og uvitende går det an å bli? Du får ikke en spesialist til å henvise fra seg selv og til en annen spesialistenhet. Det er nemlig noe spesialisthelsetjenesten ikke skal gjøre. Et eller annet sted i loven er dette hjemlet, uten at jeg setter meg til og leter etter lovparagrafen her og nå. Det er fastlegen sitt ansvar å henvise deg videre til DPS eller andre behandlere. Det trenger du ikke bruke energi på å klage til Helsetilsynet i Fylket ditt for å få svar på. Du har ingen klagegrunn eller sak det er verdtmå sende klage på slik du fremstiller det i ditt hovedinnlegg. Dette butde fastlegen i tillegg enkelt ha forklart deg, noe de kanskje har gjort begge to uten at du har fått informasjonen med deg? En klage vil bli avvist og flrer ikke til annet enn at du utleverer deg selv og din situasjon i tillegg til din evne til å klage på alt og alle for bagateller. Anonymkode: 9c141...c35 Fastlegen har henvist men den ble avvist nettopp fordi behandler måtte henvise. Dette er lokal dps som har bestemt at de vil ha det slik. Du legger mye i dette nå som du ikke vet noe om. Som pasient har jeg fulgt de råd som er gitt av fastlege og dps og står nå uten behandling pga spesialisten nekter. Jeg har særlige grunner til å ønske ett bytte og det ene er at jeg blir sykere og det andre er privat. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ingen rett til å henvises dit du vil, så psykologen har ikke gjort noe galt i å ikke henvise deg. Du kan be fastlegen din skrive henvisning. Anonymkode: dd3fc...055 Fastlegen skriver men dps avviser, behandlende lege må henvise er beskjeden du gir. 5 timer siden, moreno skrev: Skriv det som det er. Antar at legen kanskje får en «skrape» for dårlig kommunikasjon. Men samtidig kan du ikke kreve henvisning dit du vil. Ja det er nå først og fremst kommunikasjonen det går på. Å love pasienten en henvisning for så å ikke gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 31 minutter siden, Duff skrev: Fastlegen har henvist men den ble avvist nettopp fordi behandler måtte henvise. Dette er lokal dps som har bestemt at de vil ha det slik. Du legger mye i dette nå som du ikke vet noe om. Som pasient har jeg fulgt de råd som er gitt av fastlege og dps og står nå uten behandling pga spesialisten nekter. Jeg har særlige grunner til å ønske ett bytte og det ene er at jeg blir sykere og det andre er privat. Fastlegen skriver men dps avviser, behandlende lege må henvise er beskjeden du gir. Ja det er nå først og fremst kommunikasjonen det går på. Å love pasienten en henvisning for så å ikke gjøre det. DPS lokalt kan ikke overprøve verken lover eller vanlig praksis og be behandler (du har jo avsluttet hos behandler?) henvise. Da hadde legen din og alle andre leger som opplever denne praksisen vært pliktig til å melde fra om lovnrudd fra DPS en, noe meidia også ville plukket opp og satt søkelyset på for lengst. Spesialisten nekter med rette, han vil ikke bryte loven. Du får henvende deg til Pasient og nrukerombudet eller skaffe deg en adovkat du betaler for å hjelpe deg. Er det så at DPSen driver med lovbrudd i stor stil, slik du hevder i dine innlegg, så får du dekket advokatutgifter om du får medhold i at du er utsatt for grove lovbrudd. (Forvaltningslovens paragraf 36.) Jeg sliter med å tro noe annet enn at du har misforstått både DPS, fastlegen og behandleren du har avsluttet hos. Anonymkode: 9c141...c35 1
Duff Skrevet 9. februar 2018 Forfatter #8 Skrevet 9. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: DPS lokalt kan ikke overprøve verken lover eller vanlig praksis og be behandler (du har jo avsluttet hos behandler?) henvise. Da hadde legen din og alle andre leger som opplever denne praksisen vært pliktig til å melde fra om lovnrudd fra DPS en, noe meidia også ville plukket opp og satt søkelyset på for lengst. Spesialisten nekter med rette, han vil ikke bryte loven. Du får henvende deg til Pasient og nrukerombudet eller skaffe deg en adovkat du betaler for å hjelpe deg. Er det så at DPSen driver med lovbrudd i stor stil, slik du hevder i dine innlegg, så får du dekket advokatutgifter om du får medhold i at du er utsatt for grove lovbrudd. (Forvaltningslovens paragraf 36.) Jeg sliter med å tro noe annet enn at du har misforstått både DPS, fastlegen og behandleren du har avsluttet hos. Anonymkode: 9c141...c35 Hva når de avviser henvisningen til fastlegen med den begrunnelsen da? At jeg må avslutte før jeg kan komme inn. Jeg har ikke missforstått, jeg har gjort slik fastlegen har sagt jeg må gjøre men dps godtar ikke og spesialist vil ikke. Og nei. Jeg har ingen formening om at dps driver med lovbrudd i stor stil. Det er ikke en sak for meg. Jeg har kun en formening om at leger gjør det de lover å gjøre. Sier de at det skal sendes en henvisning så gjøres det. Hvis ikke,-si det til pasienten. Kunne like gjerne vert resept på medisiner.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 Akkurat nå, Duff skrev: Hva når de avviser henvisningen til fastlegen med den begrunnelsen da? At jeg må avslutte før jeg kan komme inn. Jeg har ikke missforstått, jeg har gjort slik fastlegen har sagt jeg må gjøre men dps godtar ikke og spesialist vil ikke. Og nei. Jeg har ingen formening om at dps driver med lovbrudd i stor stil. Det er ikke en sak for meg. Jeg har kun en formening om at leger gjør det de lover å gjøre. Sier de at det skal sendes en henvisning så gjøres det. Hvis ikke,-si det til pasienten. Kunne like gjerne vert resept på medisiner. Pasient og brukerombudet! Å diskutere videre her viser nok en del av problemet ditt. Anonymkode: 9c141...c35 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #10 Skrevet 9. februar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Unnskyld meg, men hvor dum og uvitende går det an å bli? Du får ikke en spesialist til å henvise fra seg selv og til en annen spesialistenhet. Det er nemlig noe spesialisthelsetjenesten ikke skal gjøre. Et eller annet sted i loven er dette hjemlet, uten at jeg setter meg til og leter etter lovparagrafen her og nå. Det er fastlegen sitt ansvar å henvise deg videre til DPS eller andre behandlere. Det trenger du ikke bruke energi på å klage til Helsetilsynet i Fylket ditt for å få svar på. Du har ingen klagegrunn eller sak det er verdtmå sende klage på slik du fremstiller det i ditt hovedinnlegg. Dette butde fastlegen i tillegg enkelt ha forklart deg, noe de kanskje har gjort begge to uten at du har fått informasjonen med deg? En klage vil bli avvist og flrer ikke til annet enn at du utleverer deg selv og din situasjon i tillegg til din evne til å klage på alt og alle for bagateller. Anonymkode: 9c141...c35 Jeg ble henvist/ flyttet fra DPS til ambulant uten at det gikk gjennom lege da jeg byttet grunnet dårlig kjemi. Er du sikker på at du vet hvordan dette fungerer? Anonymkode: a1f7f...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #11 Skrevet 9. februar 2018 Hadde bare ringt fylkeslege direkte og spurt hva de mener du skal gjøre. Det er ikke normal praksis i det hele tatt at dps ikke godtar henvisninger fra fastlege. Anonymkode: d09df...5ef 3
Duff Skrevet 9. februar 2018 Forfatter #12 Skrevet 9. februar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble henvist/ flyttet fra DPS til ambulant uten at det gikk gjennom lege da jeg byttet grunnet dårlig kjemi. Er du sikker på at du vet hvordan dette fungerer? Anonymkode: a1f7f...3ce 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde bare ringt fylkeslege direkte og spurt hva de mener du skal gjøre. Det er ikke normal praksis i det hele tatt at dps ikke godtar henvisninger fra fastlege. Anonymkode: d09df...5ef Takk. Dette er mere sakens kjerne. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pasient og brukerombudet! Å diskutere videre her viser nok en del av problemet ditt. Anonymkode: 9c141...c35 I så fall kan du heller linke til hvor jeg kan finne dokumentasjon på at det skal være som du sier. Det ville i så fall vert til hjelp. Den siste der kunne du spart deg for. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #13 Skrevet 9. februar 2018 Psykolog med henvisningsrett kan hnvise videre til DPS, men her er vel det store problemet at DPS avviser henvisning fra fastlege, noe de ikke haranledning til. Jeg ville lagt energien min der. Anonymkode: 008c1...d55 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #14 Skrevet 9. februar 2018 Dps kan avslå henvisninger fra fastlege dersom de mener at henvisningen er mangelfull, at en går til behandling andre steder og får tilstrekkelig hjelp der eller at de vurderer det til at en ikke oppfyller kriteriene for oppfølging der. Igjen jeg sitter ikke med hele bildet forståelig nok. Men har du tenkt på avtalespesialist? Enkelte der har også refusjonsavtaler. Eller kommunehelsetjenesten (psykisk helseteam). Psyk team er eit lavterskeltilbud men flere dyktige med relevant bakgrunn som jobber der. Anonymkode: e6bbd...bf8 1
Duff Skrevet 10. februar 2018 Forfatter #15 Skrevet 10. februar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Psykolog med henvisningsrett kan hnvise videre til DPS, men her er vel det store problemet at DPS avviser henvisning fra fastlege, noe de ikke haranledning til. Jeg ville lagt energien min der. Anonymkode: 008c1...d55 Stemmer. Dps avviser fastlegens henvisninger og skriver at psykologen må gjøre det. Nummer to. Psykologen lovet å sende en henvisning til dps (iom fastlegen ble avvist). Etter noen uker fikk fastlegen brev fra psykologen psykologer med beskjed om at han "ikke ville" henvise allikevel. Nummer tre. Fastlegen skulle forsøke å henvise igjen. Det var før jul og jeg har ikke fått svar ennå.
Duff Skrevet 10. februar 2018 Forfatter #16 Skrevet 10. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dps kan avslå henvisninger fra fastlege dersom de mener at henvisningen er mangelfull, at en går til behandling andre steder og får tilstrekkelig hjelp der eller at de vurderer det til at en ikke oppfyller kriteriene for oppfølging der. Igjen jeg sitter ikke med hele bildet forståelig nok. Men har du tenkt på avtalespesialist? Enkelte der har også refusjonsavtaler. Eller kommunehelsetjenesten (psykisk helseteam). Psyk team er eit lavterskeltilbud men flere dyktige med relevant bakgrunn som jobber der. Anonymkode: e6bbd...bf8 Jeg har gått hos den eneste avtalespesialisten som er å oppdrive innenfor 5 mila radius. Det finnes andre uten refusjon men de har jeg ikke råd til å bruke. Bare reisen kommer på 300,- pluss timen som ligger mellom 1000 og 2000 kroner... Jeg har fått en terapaut i psyk team og hun gjør en god jobb, jeg er glad for det. Men, hun kan ikke stille diagnoser og ei heller hjelpe meg med ting jeg strever mye med som er direkte knyttet til diagnose. Bla vil jeg ha en skikkelig test og en god innsikt i hva diagnosen betyr i mitt tilfelle. Det dreper meg å ikke vite hvorfor jeg har fått en diagnose uten å bli informert om hvorfor. Får jeg svar på en del av dette kan jeg avslutte dps og gå tilbake til psyk team igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå