Gå til innhold

Leilighet vennlige hunderaser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke hunderaser regnes som leilighet vennlige hunderaser?

Anonymkode: eca8e...a2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor selv i leilighet og har en Yorkshire terrier. Men i leilighetene rundt bor det bla en gammel golden retriever (de har hageflekk), shih tzu, pomeranian, 2 tibetanske terrier (ikke hage), finsk lapphund (terrasse som hunden pleier å lufte seg litt på, itillegg til tur selvfølgelig). Har bodd dasch og chihuahua her også, itillegg til en skotsk terrier eller lignende. Vet også om folk som har større hunder som schæfer, irish softcoated wheaten terrier osv osv i leilighet også. 

Mao; kommer ann på str på leiligheten, hage/ikke hage, og om du klarer å slite ut hunden fysisk med turer. Hadde heller ikke kjøpt meg en typisk vokter og varsler hund om jeg bodde tett opp i andre og hunden vil varsle på dører som lukkes/naboer som går forbi etc. 

Skrevet

Det er vanskelig å si, for det er så forskjellig fra hund til hund. Jeg ville holdt meg unna hunder som nå eller tidligere ble brukt som vakthunder. De har enklere for å bjeffe. 

Anonymkode: 5a3ae...982

Skrevet

Velg for all del en hund med god toleranse for lyder og det å bo med naboer tett på. Raser med vaktinstinkt er lurt å styre unna. En del av vaktinstinktet nok rasebetinget, men individuelle forskjeller innen samme rase finnes også. Undersøk foreldredyra nøye, så får du ofte en pekepinn der. 

Gjest førstedamen
Skrevet (endret)

Mange hunder egner seg til leilighet, men de kan ikke deles i raser. Det er veldig individuelt fra hund til hund, uavhengig av rase.

Ser flere skriver ligg unna vakt raser, her sier jeg meg uenig. Ofte er det lettere og korrigere bjeffing når de bjeffer på noe spesifikt, enn for eksempel en buhund som bjeffer på alt og ingenting uansett. 

Endret av førstedamen
Skrevet

Som en ser det - hvorfor velge en hund som må korrigeres på dette i utgangspunktet når det finnes hunder hvor dette ikke er nødvendig?

Skrevet (endret)
På 9.2.2018 den 2.35, AnonymBruker skrev:

Hvilke hunderaser regnes som leilighet vennlige hunderaser?

Anonymkode: eca8e...a2f

Selskapshunder som fransk bulldog og andre hunder som ikke har vært avlet frem for å vokte og varsle på alt.

Jeg har en shetland sheepdog selv, og disse ble i sin tid brukt som gårdshunder på litt øde gårder rundt om på skotske øyer, der det var viktig å få beskjed når fremmede kom snikende til gards. Og det kan være et sant mareritt å bo i blokkleilighet med en sånn bjeffer, altså.... Vi bodde ikke i blokk før da, men hun bjeffet like mye da på alt som passerte. Bortsett fra bjeffingen er rasen perfekt, synes jeg :ninuskapus:

Uansett hva jeg sier og gjør, så holder hun ikke kjeft. Hunden bare MÅ si fra når hun hører noe hun mener er "muffens". Leker litt gatas politi.

Endret av Million
Skrevet

Hunder som ikke varsler så mye bør regnes som leilighetsvennlige. 

Skrevet

Jeg har to stk. De er 10 og 12kg. Fungerer fint i en toroms. Ville ikke tenkt på rase, men hunden. 

Noen hunder bjeffer mer enn andre. Den bør være relativt stille. Ville heller avtalt prøvetid om du skal kjøpe for å se at du og hunden går overrens. Da merker du fort om den skaper trøbbel i en leilighet. Det meste kan jo hunden lære (f.eks bjeffe mindre), men du kan jo ikke ha kontroll hele tiden om du ikke er hjemme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...