AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Har en jente på 2,5 år som har alltid vært blir fornøyd og veldig snill og er det fortsatt men har i det siste begynt med litt spytting slåing og si at vi er dumme og blitt litt kjeftete.. dette kun mot meg og pappaen.. (vet at trass er vanlig )jeg vet at det er en kun hun er spesielt mye med på avdelingen som jeg ser adferden er veldig aggressiv når jeg henter og leverer i barnehagen både mot voksne og barn. Lurer veldig på om hun blir veldig påvirket av han og kommer hjem og tester. Er det ok å spør om dette er noe de opplever i barnehagen og om dette er noe de jobber med ? Jeg synes spytting av en 2,5 åring er ganske drøyt. Og alle barn blir som oftest påvirket av miljø men kan jeg forvente at dette jobbes med i barnehagen så den utagerende oppførselen fra han gutten ikke dras så langt ? Hun har ingen søsken så det er kun oss 3 og vi har et veldig rolig og avslappa og godt hjem så det kommer liksom ikke her hjemmefra. Anonymkode: 3799e...fee
absinthia Skrevet 8. februar 2018 #2 Skrevet 8. februar 2018 De blir ofte slik i den alderen. Hun er nå kommet til det stadium i livet, der vi er mest voldelige, høylytte og brutale, samtidig som hun beveger seg inn i stadiet, hvor man er opptatt av å forske på om regler og grenser er konstante, eller om det finnes unntak. Det går over om en stund, med helt standard oppdragelse.. Vi i barnehagen er vel vant og tar tak i slikt, når vi ser at det trengs, men det er nok dere hjemme som får det meste. 5
Klemme Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Vi hadde utfordringer med vår 2 åring som slo og spraket og tydelig ble veldig frustrert. Dette gikk nok veldig på manglende ordforråd og at hun ikke fikk fortalt hva hun ville eller følte. Vi snakket med barnehagen og ble enige om å ha like konsekvenser hjemme som i barnehagen. F.eks. Hvis du slår mamma/pappa en gang til, så får du ikke sitte i sofaen. Når barnet slo en gang til måtte hun ned fra sofaen. Da gråt hun krokodilletårer og var fortvilet. Vi forklarte henne at når hun slår får hun ikke være i sofaen, men hvis hun er snill og ikke slår skal hun få lov. Dette gikk seg veldig fort til og vi opplever at det er minimalt til ikke eksisterende med slåing og sparking. Vi forsøker også å være i forkant og ber henne peke og vise oss hvis vi ser at hun begynner å bli frustrert for noe som vi ikke skjønner hva er. Dialog med barnehagen er uansett kjempe viktig! 3
Skiftenøkkel Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 Testing av grenser. Her var det konstant i en periode, spesielt skulle hund og katt tynes.
Minlillelykke Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 Grensetesting. Vår som blir tre om en måned prøver seg innimellom.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 har hatt 2 barn på den alderen selv, og selv om jeg har sett trassanfall både hos egne og andres barn i den aldere, har jeg nesten aldri sett slåing eller spytting, så jeg vet ikke egentlig om jeg ville klassifisert det som helt innafor... problemet er vel at slike barn blir mislikt av de andre barna, så hadde nok fokusert på å lære barnet andre måter å uttrykke sin frustrasjon på. Anonymkode: 2aa15...3b2
Gjest GoldenLioness Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 Min lugget en annen i bhg for første gang i dag. Men han er midt i et sprang og han er veldig frustrert, sliter med å sovne og har en del mareritt. Det er typisk nå de tyr til fysiske uttrykk med å slå, bite og lugge. De klarer ikke å utrykke seg som de ønsker og da bobler frustrasjonen. En må bare være konsekvent og si ifra at det ikke er Ok og fjerne de fra situasjonen. Så lenge en forholder seg rolig og alltid er konsekvent og irettesetter så vil det gå over.
Biloba Skrevet 9. februar 2018 #8 Skrevet 9. februar 2018 De har helt sikkert ikke noe ønske om at slik atferd skal gripe mye om seg, så de gjør nok det de mener er mest effektivt i forhold til slik atferd.. Jeg synes det er innenfor å spørre hvordan de velger å håndtere atferden med tanke på å samkjøre oppdragelsen. Ikke fokuser på at det andre barnet er opphavet, det er kanskje en gutt med en tøffere storebror eller en annen tilfeldig grunn. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: har hatt 2 barn på den alderen selv, og selv om jeg har sett trassanfall både hos egne og andres barn i den aldere, har jeg nesten aldri sett slåing eller spytting, så jeg vet ikke egentlig om jeg ville klassifisert det som helt innafor... problemet er vel at slike barn blir mislikt av de andre barna, så hadde nok fokusert på å lære barnet andre måter å uttrykke sin frustrasjon på. Anonymkode: 2aa15...3b2 Ifølge foreldresamtale med barnehage så er hun nok den mest populære jenta på avdelingen og det ser også jeg og far at og at jeghun blir veldig godt likt! Samtidig så er ikke dette en oppførsel hun har i barnehagen, hun er også veldig språksterk. Men slåing er jo veldig normalt blant 2 åringer mer med den spyttingen jeg tenker på! Jeg tebker egebtlig mest at denne testingen prøver hu hjemme pga hun ser hvordan han andre er i barnehagen og om hana oppførsel blir jobbet med.. Anonymkode: 3799e...fee
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #10 Skrevet 10. februar 2018 Dersom dette kun skjer hjemme, og er "kopi' av dette andre barnets adferd, kan det være at hun bearbeider inntrykk fra bhg ved å teste ut hjemme. Men ta gjerne en prat med ped. leder😀 Anonymkode: 0b7e7...d02
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #11 Skrevet 10. februar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ifølge foreldresamtale med barnehage så er hun nok den mest populære jenta på avdelingen og det ser også jeg og far at og at jeghun blir veldig godt likt! Samtidig så er ikke dette en oppførsel hun har i barnehagen, hun er også veldig språksterk. Men slåing er jo veldig normalt blant 2 åringer mer med den spyttingen jeg tenker på! Jeg tebker egebtlig mest at denne testingen prøver hu hjemme pga hun ser hvordan han andre er i barnehagen og om hana oppførsel blir jobbet med.. Anonymkode: 3799e...fee Mest populære på småbarnsavdelingen? Henger på hjørnet med de tøffe gutta som spytter? Early bloomer? Anonymkode: 9da05...3e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå