AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Hei! Det har seg slik at jeg egentlig hadde tenkt å flytte til Trondheim å studere til høsten på Høyskolen Kristiania, men da det viser seg at skolen legges ned i Trondheim, må jeg studere i Oslo. Siden jeg er fra Nord og ikke har vært særlig mye i Oslo fra før av, så trenger jeg sårt noen råd. Og da i hovedsak om studentboliger i Oslo! Som nevnt ønsker jeg å studere på Høyskolen Kristiania, og har prøvd å lest meg litt rundt på nett og kvinngeguiden generelt, men finner ikke helt ut hvilken studentbolig som kunne passet meg best. Det jeg ønsker er i hovedsak lettvindt vei til skolen, enten ved å gå, eller å ta noen form for kollektivtransport hvor jeg slipper å måtte bytte flere ganger før jeg kommer meg til skolen. Når det kommer til pris vet jeg ikke hva som er absolutt maks beløp for en student i mnd på husleie for at man skal kunne overleve, men jeg har et lite håp om å finne en studentbolig med eget bad og kjøkken. Rett og slett fordi jeg ikke orker å irritere meg over andre som ikke rydder etter seg, eller at de skal irritere seg over meg. Likevel er jeg redd for å ikke bli kjent med noen hvis jeg har mitt eget og ikke deler med noen. Generelt sett vet jeg ikke så mye av hva man kan vente seg i en studentbolig, og har også vurdert kollektiv. Men da kommer jeg tilbake til det at jeg er redd jeg vil irritere meg over de jeg bor sammen med. Dette ble egentlig veldig rotete skrevet, mye tanker å få luftet, og da blir det vel sånn. Men de spørsmålene jeg egentlig vil ha svar på er: - Hva anbefales: Studentbolig eller kollektiv? - Hvilken studentbolig er mest gunstig med tanke på pris og beliggenhet i forhold til Høyskolen Kristiania? - Er det vanskelig å få venner hvis man velger å bo for seg selv uten å dele verken bad eller kjøkken? - Av erfaringer: Hvor mye er maks beløp man burde legge i husleie? (Vet at det sikkert varierer hvor mye man får i studielån og div, men kunne tenkt meg å høre hvordan dere lå an økonomisk som student/nåværende student) Anonymkode: 44e0f...07a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #2 Skrevet 8. februar 2018 Begynn med å velge en annen skole. Høyskolen Kristiania har dårlig rykte og gir deg ingen fortrinn i arbeidslivet etterpå. Finn deg et studiested som er en del av Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) og søk på hybel gjennom de. Anonymkode: 3c008...2ed 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #3 Skrevet 8. februar 2018 Først må du tenke på hvor god økonomi du har. Ønsker du å leve på kun studielånet eller jobbe litt ved siden av? Vet du om du er garantert til å få jobb dersom sistenevnte? Studentbolig er rett og slett bare greit og trygt dersom man flytter ut for første gang og gjerne ikke har mulighet til å møte opp på "intervju" for å få bo i kollektiv. Jeg ville nok satset på studentbolig, og dersom du mistrives ville jeg heller forsøkt å finne et kollektiv året etterpå når du allerede er godt etablert i byen. Studentboligene som ligger utenfor ring3 (bor du langs ring3 slipper du å bytte bane) er som oftest billigst. Høyskolen Kristiania ligger midt i smørøyet i Oslo så du må nok uansett belage deg på å ta kollektivtransport for å komme deg dit. Jeg ville tatt meg en tur på SiO sine boliger, sett på pris, og hvor de ligger på kartet, og bestemt ut ifra det. Jeg ville også sjekket opp privateeide studientboliger for det er absolutt ikke sikkert at du får bolig via SiO. Jeg opplever selv at det er vanskelig å få venner i Oslo generelt, men de vennene man får er gjerne folk du studerer med, ikke dem du bor med. Dersom du deler kjøkken, bad, osv, med andre så vil det nok være en sjanse for at dere blir godt kjent og at vennskap kan utvikles. Likevel ville jeg ikke valgt studentbolig ut ifra om du kan få venner der eller ei. Kan nevnes at bolig der man ikke deler bad og kjøkken er svindyre og finnes få av, men nå vet jeg heller ingenting om din økonomi. Du vil nok få 7800 i studielån hver måned (med unntak av semesterstart, men det går vi utenom). du bør sette deg ned å finne ut hvor mye du normalt sett bruker i måneden på mat, alkohol, transport, klær, og annet. Kommer du til å jobbe utenom? Når det kommer til studentbolig i Oslo så er det egentlig ingen maks beløp, man tar det man får så lenge man klarer å betale leien. Til sist vil jeg bare si at jeg ville søkt nå med en gang! I fjor var det 6500 som fikk avslag fra SiO boliger pga altfor mange søkere. Søk på alt du kan finne i din prisklasse og prioriter dem etter beliggenhet, roomier, etc. Et godt tips er også å begynne å betale leie fra juni eller juli for å øke sannsynligheten for bolig. Lykke til Anonymkode: c1713...b0b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #4 Skrevet 8. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begynn med å velge en annen skole. Høyskolen Kristiania har dårlig rykte og gir deg ingen fortrinn i arbeidslivet etterpå. Finn deg et studiested som er en del av Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) og søk på hybel gjennom de. Anonymkode: 3c008...2ed Høyskolen Kristiania er tilknyttet SiO. Anonymkode: c1713...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #5 Skrevet 8. februar 2018 Det du bør gjøre hvis du er åpen for å bo sammen med andre, søk deg inn på Kringsjå eller Sogn via SiO (du kan gjerne ønske deg andre boliger på nr1, men lite sannsynlig å få de beste boligtypene når du er "fersking"), sjansen er veldig stor for at du får hybel der. Så kan du flytte internt gjennom ALLE SiO sine boliger etterhvert. Sånn kan man gå fra å bo med 10 stk, til å få sin egen leilighet på kort tid. Min erfaring er at SiO som regel er et bedre alternativ enn det private markedet. Jeg bor per i dag i en SiO leilighet som ville kostet hvertfall 30% mer på det private markedet. Alternativt, hvis du vil gå for det private markedet så er det en fordel å flytte til Oslo tidlig på sommeren, f.eks i juni (gitt at du har mulighet såklart). I perioden midten av juli-1.september er det stor rift om boligene, og da kan man fort risikere å bare måtte "ta noe" for å få tak over hodet. Ang. sosiale forhold i kollektiv varierer det stort. Noen har møtt sine sjelevenner i et kollektiv, andre snakker knapt med hverandre. You never know what you get. Anonymkode: 8701e...e7b
immadoit Skrevet 8. februar 2018 #6 Skrevet 8. februar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begynn med å velge en annen skole. Høyskolen Kristiania har dårlig rykte og gir deg ingen fortrinn i arbeidslivet etterpå. Finn deg et studiested som er en del av Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) og søk på hybel gjennom de. Anonymkode: 3c008...2ed Hva er det som er så dårlig med HK da? Må ærlig innrømme at jeg har hørt en del kritikk angående skolen, men valgt å prøve å unngå det da det er den eneste skolen jeg føler har det som passer meg. Vil jobbe med noe innenfor service/ledelse/markedsføring, og har tidligere også vurdert BI. Det som hindrer meg er mikro og makroøkonomien på BI, samt de sinnsykt mange eksamene, grunnet at jeg er ganske dårlig i matematikk.
immadoit Skrevet 8. februar 2018 #7 Skrevet 8. februar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først må du tenke på hvor god økonomi du har. Ønsker du å leve på kun studielånet eller jobbe litt ved siden av? Vet du om du er garantert til å få jobb dersom sistenevnte? Studentbolig er rett og slett bare greit og trygt dersom man flytter ut for første gang og gjerne ikke har mulighet til å møte opp på "intervju" for å få bo i kollektiv. Jeg ville nok satset på studentbolig, og dersom du mistrives ville jeg heller forsøkt å finne et kollektiv året etterpå når du allerede er godt etablert i byen. Studentboligene som ligger utenfor ring3 (bor du langs ring3 slipper du å bytte bane) er som oftest billigst. Høyskolen Kristiania ligger midt i smørøyet i Oslo så du må nok uansett belage deg på å ta kollektivtransport for å komme deg dit. Jeg ville tatt meg en tur på SiO sine boliger, sett på pris, og hvor de ligger på kartet, og bestemt ut ifra det. Jeg ville også sjekket opp privateeide studientboliger for det er absolutt ikke sikkert at du får bolig via SiO. Jeg opplever selv at det er vanskelig å få venner i Oslo generelt, men de vennene man får er gjerne folk du studerer med, ikke dem du bor med. Dersom du deler kjøkken, bad, osv, med andre så vil det nok være en sjanse for at dere blir godt kjent og at vennskap kan utvikles. Likevel ville jeg ikke valgt studentbolig ut ifra om du kan få venner der eller ei. Kan nevnes at bolig der man ikke deler bad og kjøkken er svindyre og finnes få av, men nå vet jeg heller ingenting om din økonomi. Du vil nok få 7800 i studielån hver måned (med unntak av semesterstart, men det går vi utenom). du bør sette deg ned å finne ut hvor mye du normalt sett bruker i måneden på mat, alkohol, transport, klær, og annet. Kommer du til å jobbe utenom? Når det kommer til studentbolig i Oslo så er det egentlig ingen maks beløp, man tar det man får så lenge man klarer å betale leien. Til sist vil jeg bare si at jeg ville søkt nå med en gang! I fjor var det 6500 som fikk avslag fra SiO boliger pga altfor mange søkere. Søk på alt du kan finne i din prisklasse og prioriter dem etter beliggenhet, roomier, etc. Et godt tips er også å begynne å betale leie fra juni eller juli for å øke sannsynligheten for bolig. Lykke til Anonymkode: c1713...b0b Tusen takk for utfyllende og godt svar!
immadoit Skrevet 8. februar 2018 #8 Skrevet 8. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du bør gjøre hvis du er åpen for å bo sammen med andre, søk deg inn på Kringsjå eller Sogn via SiO (du kan gjerne ønske deg andre boliger på nr1, men lite sannsynlig å få de beste boligtypene når du er "fersking"), sjansen er veldig stor for at du får hybel der. Så kan du flytte internt gjennom ALLE SiO sine boliger etterhvert. Sånn kan man gå fra å bo med 10 stk, til å få sin egen leilighet på kort tid. Min erfaring er at SiO som regel er et bedre alternativ enn det private markedet. Jeg bor per i dag i en SiO leilighet som ville kostet hvertfall 30% mer på det private markedet. Alternativt, hvis du vil gå for det private markedet så er det en fordel å flytte til Oslo tidlig på sommeren, f.eks i juni (gitt at du har mulighet såklart). I perioden midten av juli-1.september er det stor rift om boligene, og da kan man fort risikere å bare måtte "ta noe" for å få tak over hodet. Ang. sosiale forhold i kollektiv varierer det stort. Noen har møtt sine sjelevenner i et kollektiv, andre snakker knapt med hverandre. You never know what you get. Anonymkode: 8701e...e7b Tusen takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #9 Skrevet 8. februar 2018 1 minutt siden, immadoit skrev: Hva er det som er så dårlig med HK da? Må ærlig innrømme at jeg har hørt en del kritikk angående skolen, men valgt å prøve å unngå det da det er den eneste skolen jeg føler har det som passer meg. Vil jobbe med noe innenfor service/ledelse/markedsføring, og har tidligere også vurdert BI. Det som hindrer meg er mikro og makroøkonomien på BI, samt de sinnsykt mange eksamene, grunnet at jeg er ganske dårlig i matematikk. Det er vanskelig å få jobb innen det du ønsker å studere, du er nødt til å gjøre prosjekter på siden i så fall for det er så mange om beinet. Snakker om egen erfaring. Ellers finnes det andre offentlige skoler som har disse fagene du ser etter. Anonymkode: 2c6ee...864
SunnivaOslo Skrevet 8. februar 2018 #10 Skrevet 8. februar 2018 Sjekk og ankerstudentbolig. Er kanskje litt skummelt å bo i Hausmansgt (synes noen) men de har boliger andre steder og. HK er etter min mening bortkasta penger.
immadoit Skrevet 8. februar 2018 #11 Skrevet 8. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vanskelig å få jobb innen det du ønsker å studere, du er nødt til å gjøre prosjekter på siden i så fall for det er så mange om beinet. Snakker om egen erfaring. Ellers finnes det andre offentlige skoler som har disse fagene du ser etter. Anonymkode: 2c6ee...864 Har prøvd å lett litt offentlig også ja, men kom frem til at det nesten bare er på sånne ''små'' plasser om bodø, ålesund, kristiansand osv? Vet man ikke kan være kresen på hvor man vil bo når man skal studere, men ønsker helst å bo i Trondheim, eller Oslo.
funginger Skrevet 8. februar 2018 #12 Skrevet 8. februar 2018 Dropp HK, du klarer fint økonomi selv om du ikke er så flink i matte. Hvorfor studerer du ikke bare administrasjon og ledelse eller ren markedsføring. Det høres ut som om du kanskje bør tenke litt mer på hva du faktisk vil jobbe med. Service/ledelse/markedsføring er jo ikke spesielt spesifikt og er egentlig tre forskjellige fagområder. Det enkleste vil være å søke uspesifisert bolig hos Sio. Det er lett å komme seg til HK fra alle studentboligene deres.
immadoit Skrevet 8. februar 2018 #13 Skrevet 8. februar 2018 11 minutter siden, funginger skrev: Dropp HK, du klarer fint økonomi selv om du ikke er så flink i matte. Hvorfor studerer du ikke bare administrasjon og ledelse eller ren markedsføring. Det høres ut som om du kanskje bør tenke litt mer på hva du faktisk vil jobbe med. Service/ledelse/markedsføring er jo ikke spesielt spesifikt og er egentlig tre forskjellige fagområder. Det enkleste vil være å søke uspesifisert bolig hos Sio. Det er lett å komme seg til HK fra alle studentboligene deres. Takk for svar! Veldig godt poeng egentlig. Er ikke 100% sikker på hva jeg vil og det skinte nok godt igjennom her, hehe!
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #14 Skrevet 9. februar 2018 Høyskolen i Kristiana anbefales rett og slett ikke, de lurer elever og har vært i retten tidligere fordi elever som meldte seg ut av undervisning i tide ble fortsatt fakturert om å betale semesteravgift! Helt useriøs skole. Har en venn som også studere grafisk design og, to av hennes sensurer under eksamen hadde ikke engang bachelor eller høyere grad innenfor relevante feltet og virker ikke kompetente til å stille gode, relevante spørsmål! Styr unna! Anonymkode: 4b60d...587
immadoit Skrevet 9. februar 2018 #15 Skrevet 9. februar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Høyskolen i Kristiana anbefales rett og slett ikke, de lurer elever og har vært i retten tidligere fordi elever som meldte seg ut av undervisning i tide ble fortsatt fakturert om å betale semesteravgift! Helt useriøs skole. Har en venn som også studere grafisk design og, to av hennes sensurer under eksamen hadde ikke engang bachelor eller høyere grad innenfor relevante feltet og virker ikke kompetente til å stille gode, relevante spørsmål! Styr unna! Anonymkode: 4b60d...587 Oi! Har som sagt hørt mye tull angående skolen, men valgte å prøve å se bort ifra det. Etter responsen på dette innlegget må jeg ærlig innrømme at HK ikke frister lenger. Hvis jeg først skal legge inn så mye penger på et studie, så bør det være kvalitet! Tusen takk for svar og ikke minst advarselen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå