AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Har en hund med vaktinsinkt som bjeffer på all lyd som kommer utenfra huset (forbipasserende, bil kjører forbi etc). Hun er lydig, så det er lett å styre når jeg er hjemme, men ikke når jeg ikke er i samme rom/hus. Har noen hatt samme problem med sin hund og klart å fikse det? I så fall, hvordan? Anonymkode: de4eb...4cd
Tabris Skrevet 8. februar 2018 #2 Skrevet 8. februar 2018 Jeg har klart å kraftig redusere bjeffingen til min hund på lyder ute. Da han var yngre bjeffet han på så og si alt, spesielt på soverommet da vi har vindu ut mot "gaten" der det passerer folk som prater osv, som vi lett kan høre. Nå sover han gjennom det meste og det må en svært uvanlig lyd til for at han skal reagere. Nøkkelen er endre hundens assosiasjon til lydene den hører. Hver gang du hører en lyd, si "bra!" og gi godbit. Gjør det igjen og igjen til hunden er ferdig med den lyden. Begynner hunden å bjeffe før du hører noe, si "bra!" da også og gi godbit. Igjen fortsett til hunden roer seg og er ferdig med lyden. Dette forsterker ikke bjeffingen, fordi bjeffingen her er bare et symptom på at hunden synes lyder ute er litt skummelt/noe som må bjeffes på. Ved å belønne her gang det er lyd så endrer du hundens assosiasjon fra "Uæh, lyd, må bjeffes på!" til "Å, lyd, det betyr godbit!" Da får hunden mer positive assosiasjoner til lyder, bryr seg mindre om dem og dermed forsvinner også bjeffingen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #3 Skrevet 8. februar 2018 Går for tiden på valpekurs, der lærte vi at det kan hjelpe å få hunden til å gjøre noen annet når den begynner å bjeffe, f.eks be den om å legge seg og deretter rose den/gi godbit. Vår hund bjeffer foreløpig lite så har ikke fått testet det ut, men mulig det funker. Anonymkode: 8527a...fd4
Tabris Skrevet 8. februar 2018 #4 Skrevet 8. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Går for tiden på valpekurs, der lærte vi at det kan hjelpe å få hunden til å gjøre noen annet når den begynner å bjeffe, f.eks be den om å legge seg og deretter rose den/gi godbit. Vår hund bjeffer foreløpig lite så har ikke fått testet det ut, men mulig det funker. Anonymkode: 8527a...fd4 Sånne metoder vil avbryte bjeffingen i den situasjonen, men det vil antagelig være ineffektivt når det kommer til å redusere bjeffingen på lyder langsiktig sett.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #5 Skrevet 8. februar 2018 9 minutter siden, Tabris skrev: Jeg har klart å kraftig redusere bjeffingen til min hund på lyder ute. Da han var yngre bjeffet han på så og si alt, spesielt på soverommet da vi har vindu ut mot "gaten" der det passerer folk som prater osv, som vi lett kan høre. Nå sover han gjennom det meste og det må en svært uvanlig lyd til for at han skal reagere. Nøkkelen er endre hundens assosiasjon til lydene den hører. Hver gang du hører en lyd, si "bra!" og gi godbit. Gjør det igjen og igjen til hunden er ferdig med den lyden. Begynner hunden å bjeffe før du hører noe, si "bra!" da også og gi godbit. Igjen fortsett til hunden roer seg og er ferdig med lyden. Dette forsterker ikke bjeffingen, fordi bjeffingen her er bare et symptom på at hunden synes lyder ute er litt skummelt/noe som må bjeffes på. Ved å belønne her gang det er lyd så endrer du hundens assosiasjon fra "Uæh, lyd, må bjeffes på!" til "Å, lyd, det betyr godbit!" Da får hunden mer positive assosiasjoner til lyder, bryr seg mindre om dem og dermed forsvinner også bjeffingen. Vet du om den også bjeffer mindre nå når du ikke er hjemme? Ts Anonymkode: de4eb...4cd
Tabris Skrevet 8. februar 2018 #6 Skrevet 8. februar 2018 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vet du om den også bjeffer mindre nå når du ikke er hjemme? Ts Anonymkode: de4eb...4cd Jeg har filmet når han er alene hjemme ved flere anledninger, og da ligger han bare og sover. Edit: Men da er han i gangen, hvor det ikke er vinduer. De bør ikke ha tilgang til vinduer sånn at de kan se folk som passerer når de er hjemme alene, det kan trigge bjeffing. Endret 8. februar 2018 av Tabris
NewInTown Skrevet 8. februar 2018 #7 Skrevet 8. februar 2018 Hvor gammel er hunden og hvor lenge har hunden bodd sammen med dere der dere bor nå? Det er veldig vanlig at hunder piper eller bjeffer litt på lyder når de er alene. De er rett og slett en blanding av nysgjerrige og litt utrygge ettersom de vet at de er alene. De kan også tro at det er eieren som kommer hjem, og da blir det bjeffing. Dette pleier vel som regel å gå over etter hvert som hunden blir vant til alle lydene, og "forstår" at det vil være sånn også når eier er borte. Det er ikke så mye du kan gjøre, annet enn å ikke lage en big deal av det når det er lyder rundt dere.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #8 Skrevet 8. februar 2018 1 time siden, NewInTown skrev: Hvor gammel er hunden og hvor lenge har hunden bodd sammen med dere der dere bor nå? Det er veldig vanlig at hunder piper eller bjeffer litt på lyder når de er alene. De er rett og slett en blanding av nysgjerrige og litt utrygge ettersom de vet at de er alene. De kan også tro at det er eieren som kommer hjem, og da blir det bjeffing. Dette pleier vel som regel å gå over etter hvert som hunden blir vant til alle lydene, og "forstår" at det vil være sånn også når eier er borte. Det er ikke så mye du kan gjøre, annet enn å ikke lage en big deal av det når det er lyder rundt dere. Har bodd i enebolig siden han var valp, 4 år nå. Så jeg har nok dessverre ikke tatt tak i problemet godt nok ettersom hunden generelt har det finfint og jeg aldri trodde jeg skulle havne i denne situasjonen, og til høsten må jeg flytte til leilighet og vil så gjerne ha ham med uten å plage naboer. Så jeg trenger vel bare å høre at/om det er mulig, med en (altfor sen) kjempeinnsats ts Anonymkode: de4eb...4cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå