Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg var og snakket med rådgiveren på skolen forrige uke. I dag hadde jeg en samtale med lærer, og da sa hun bla «ja også var du og snakket med «rådgivers navn» da». Altså hadde hun tydeligvis fått greie på at jeg hadde vært hos han. Men, jeg trodde rådgiver har taushetsplikt, altså at han ikke kan fortelle noen at jeg har snakket med han eller hva jeg har snakket om. Gjelder taushetsplikt at han bare ikke kan fortelle noen hva vi har snakket om, eller gjelder det også at han ikke kan fortelle noen at jeg har snakket med han? Går i VG 2.

Anonymkode: 71005...8ac

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr han ikke kan snakke med utenforstående om det.

Leger har også taushetsplikt, men de kan jo fortelle andre leger og sykepleiere hva som feiler deg slik at du kan bli behandlet.

Skrevet
På 8.2.2018 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg var og snakket med rådgiveren på skolen forrige uke. I dag hadde jeg en samtale med lærer, og da sa hun bla «ja også var du og snakket med «rådgivers navn» da». Altså hadde hun tydeligvis fått greie på at jeg hadde vært hos han. Men, jeg trodde rådgiver har taushetsplikt, altså at han ikke kan fortelle noen at jeg har snakket med han eller hva jeg har snakket om. Gjelder taushetsplikt at han bare ikke kan fortelle noen hva vi har snakket om, eller gjelder det også at han ikke kan fortelle noen at jeg har snakket med han? Går i VG 2.

Anonymkode: 71005...8ac

Dette er ikke rammet av taushetsplikt. Om du har betrodd rådgiveren noe personlig så er det taushetsbelagt men ikke at du har vært der. Det kan jo læreren din ha sett om så skulle være. Får da være grenser for å overfortolke personioolysningslovens bestemmelser om taushetsplikt.

Anonymkode: eca33...7cb

Skrevet
59 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det betyr han ikke kan snakke med utenforstående om det.

Leger har også taushetsplikt, men de kan jo fortelle andre leger og sykepleiere hva som feiler deg slik at du kan bli behandlet.

Leger kan ikke fortelle andre leger og sykepl. om hva som helst om hvem som helst. De har taushetsplikt. Det er bare annet helsepersonell som har behandlingsansvar for samme pasient de kan formidle nødvendig og relevant info om pasienten til. Skal pas. henvises videre så skrives det i henvisningen det som er relevant ikke andre ting. 

Så eksempelet ditt er ikke sammenlignbart. Dette skyldes også ulik lovgivning mht.  taushetsplikt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Leger kan ikke fortelle andre leger og sykepl. om hva som helst om hvem som helst. De har taushetsplikt. Det er bare annet helsepersonell som har behandlingsansvar for samme pasient de kan formidle nødvendig og relevant info om pasienten til. Skal pas. henvises videre så skrives det i henvisningen det som er relevant ikke andre ting. 

Så eksempelet ditt er ikke sammenlignbart. Dette skyldes også ulik lovgivning mht.  taushetsplikt. 

Det var et enkelt eksempel som illustrerer at taushetsplikt ikke er absolutt. Den er ovenfor uvedkomne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...