Gå til innhold

Familien har booket dyr ferie men jeg vil ikke dra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma har nettopp booket en ganske dyr ferie til oss , vi er mamma+min søster+meg.
Jeg flyttet ut for mange år siden pga dårlig forhold til familien. De seneste årene har forholdet til familien blitt bedre men hadde det ikke vært familien min hadde jeg ikke likt de. Vi har vært på ferietur før og det blir bare falsk og påtatt. Ingen vil det samme, ingen har interesse for det samme, og ingen har noe å prate om fordi vi liker forskjellige ting. Dårlig stemning.

Merket at jeg ble skikkelig lei meg og nervøs når hun sa billettene var kjøpt for de er dyre! Og jeg vet dette er noe hun gjør for at vi skal gjøre noe hyggelig sammen men det blir ikke det. Bare jeg og søsteren min snakket om hva vi kunne se og gjøre der så endte det i krangel hvor jeg tenkte at dette blir en jævlig ferie.

Hvordan kan jeg si at jeg ikke vil dra, uten at mamma skal bli sinna og se på meg som verdens værste datter som saboterer en sånn tur?
Jeg har nok med andre ting og orker rett og slett ikke 12 dager med krangling. Det holder i massevis å være med familien de tre gangene i året noen av oss har bursdag.

Anonymkode: 5e4ac...d35

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at du ikke har mulighet til å dra, og at neste gang må hun høre med deg først , siden du ikke bare kan hoppe når hun sier hopp. Kanskje du har en jobb du ikke kan dra fra, eller bare være ærlig å si at du ikke syns det er hyggelig å reise med dem

• Liker 13
Skrevet

Uhm, skaff en sommerjobb og si at du ikke får fri? 

Anonymkode: aa75e...bd4

• Liker 2
Skrevet

Du er voksen og har flyttet ut for mange år siden. Du er vel i jobb, antar jeg? Det er litt spesielt å bare bestille en ferie på vegne av andre voksne mennesker uten å sjekke ut hvilke uker som passer. 

Jeg ville også sagt at det ikke passet, at jeg ikke hadde fri de ukene. 

• Liker 10
Skrevet

Er arbeidsløs så funker ikke å skylde på at det ikke passer pga jobb. Desverre!!!!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er arbeidsløs så funker ikke å skylde på at det ikke passer pga jobb. Desverre!!!!

Er du ikke arbeidssøkende ?

Skrevet
3 hours ago, Gravity said:

Du er voksen og har flyttet ut for mange år siden. Du er vel i jobb, antar jeg? Det er litt spesielt å bare bestille en ferie på vegne av andre voksne mennesker uten å sjekke ut hvilke uker som passer. 

Jeg ville også sagt at det ikke passet, at jeg ikke hadde fri de ukene. 

Høres ut som min mor.

Og bror.

Anonymkode: a3167...15a

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er arbeidsløs så funker ikke å skylde på at det ikke passer pga jobb. Dessverre!

Men da passer det jo å påstå at du ikke har råd.

Anonymkode: 04b36...841

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, Forundret.. skrev:

Er du ikke arbeidssøkende ?

Nei.Sykdom.

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da passer det jo å påstå at du ikke har råd.

Anonymkode: 04b36...841

Hun spanderer.............. Det er det fæle her! Greier ikke finne noen måte å trekke meg ut på når hun allerede har kjøpt billettene og hotellet, kostet over 15.000 pr pers, og dette er da hennes "familiegave" til meg og søsteren min og henne for at vi skal få et bedre familie forhold. Jeg orker bare ikke! Bortkastet!

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei.Sykdom.

Hun spanderer.............. Det er det fæle her! Greier ikke finne noen måte å trekke meg ut på når hun allerede har kjøpt billettene og hotellet, kostet over 15.000 pr pers, og dette er da hennes "familiegave" til meg og søsteren min og henne for at vi skal få et bedre familie forhold. Jeg orker bare ikke! Bortkastet!

Har hun booket disse billettene og bestemt at dere skal på ferie uten å spørre deg?

Anonymkode: ec11b...55d

• Liker 2
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Så ikke dra og drit i om de blir fornærmet.

Skrevet

Jeg hadde dratt og gjort det beste ut av det. 

Du trenger vel ikke å være rundt dem hele døgnet?

• Liker 15
Skrevet

Da er det bare å si at du har lagt andre planer den perioden, og at det ikke kan endres på

• Liker 2
Skrevet

Bare si at du ikke vil dra. Det er ikke ditt ansvar at din mor har kjøpt dyre feriebilletter uten å spørre deg og du skal ikke ha dårlig samvittighet for å takke nei.

• Liker 7
Skrevet

Du er arbeidsledig og har fått en reise i gave. Eneste ankepunktet ditt er at du ikke liker den lille familien din, og misliker gesten. Reis og hold lidende ut på denne fryktelige ferien.

• Liker 24
Skrevet

Hvis du går til behandling for sykdommen kan du be om å bli satt opp på time i løpet av den tiden turen varer. Da er du opptatt.

Mange ytelser fra nav kan man ikke motta om man reiser til utlandet. Hvis du er heldig gjelder det også deg, så du kan si at du ikke får lov av nav.

Du kan også si at det ikke passer, og at hun burde spurt deg før hun bestilte. Det kan være lurt å gjøre det over telefon, så du kan legge på om hun begynner å krangle.

Anonymkode: bb83d...1ca

• Liker 2
Skrevet

Har du AAP må du jo søke om å få reise utenlands, så du kan jo si at du fikk avslag og ikke kan reise.

Anonymkode: 531e3...ce2

• Liker 3
Skrevet

Ufint av moren din å bestille uten å spørre først. Men likevel - man har bare en familie. Jeg vet enkelte familier er håpløse, men det skal to til for å krangle. Det er lov å trekke pusten dypt og beholde roen. Og heller fokusere på det fine med å være på ferie. Vil man ikke det samme splitter man seg, eller man blir enig om stranda i dag, sightseeing i morgen. Og det å svelge noen kameler, fortsette å være blid og fleksibel, fører ofte til endret oppførsel hos den andre part også. 

Anonymkode: 3ee40...083

• Liker 10
Skrevet

Hvis hun har bestilt uten å spørre deg om du vil være med så er det jo hennes problem. Høres ut som om du trenger å sette inn en ekstra ryggvirvel og bli litt tøffere med familien din, ellers vil de fortsette å overkjøre deg.

Forutsetter her at din mor ikke har snakket til deg om turen før hun bestilte og du ikke har klart å si at du ikke vil. I så tilfelle synes jeg du skal reise med en innstilling om at du vil gjøre det beste ut av det.

• Liker 1
Skrevet

Blir nesten litt flau når jeg ser hvor mange det er som støtter ts i denne tråden. Frekt og ufint å kjøpe ferie til datteren sin? Det er en hyggelig og generøs gest gjort i beste mening. Kanskje trodde mor at hun har et bedre forhold til datteren sin enn det faktum er inni datterens hode, men isolert sett bør man jammen ikke bli uglesett fordi man spanderer en overraskelsestur på barna sine.

Jeg kommer fra USA og der kan man godt rive i en tur på unger som har flyttet ut og de har å bli gla for det!

Alternativet til stakkars ts er å sitte blakk hjemme og glo med arbeidsledigheten sin i den norske, kjipe sommern. Men da slipper hun i hvert fall å være sammen med familien sin. Gud forby om hun hadde måttet dra på stranda en dag når hun egentlig ville shoppe!

Anonymkode: c5e38...957

• Liker 22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...